וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאל העם בקטלוניה: 88% בעד עצמאות, רק שליש טרחו להצביע

10.11.2014 / 6:30

ההצבעה הסמלית בחבל הארץ העשיר בספרד הוכתרה כ"הצלחה" על ידי מארגניה, אבל שיעור ההשתתפות הנמוך וההתעלמות שלה זכתה במדריד מסמלים כנראה את כישלון ניסיונותיהם של הבדלנים להביא לעצמאותה של קטלוניה

משאל-עם על עצמאות קטלוניה – ברצלונה, 9 בנובמבר 2014. רויטרס
נשיא קטלוניה ארתור מאס מצביע בקלפי, אתמול בברצלונה/רויטרס

תוצאות משאל העם בחבל קטלוניה שבספרד הראו הלילה (שני) כי 88% תומכים בהקמת מדינה עצמאית ובהיפרדות מספרד. אך שיעור ההצבעה הנמוך - כשליש בלבד - והעובדה שההצבעה הוגדרה כלא חוקית על ידי בית המשפט החוקתי הגבוה של ספרד, הפכו את המשאל לסמלי בלבד, ולמעשה לחסר משמעות.

הסיכוי שמשאל העם הלא-רשמי, שבו הממשלה במדריד סירבה להכיר, יוביל למשאל עם רשמי נראית כעת קלושה מתמיד. אך נשיא קטלוניה בת 7.5 מיליון התושבים, ארתור מאס, נשמע היום אופטימי, ואמר כי המשאל מהווה "הצלחה כבירה" לאחר ש"למרות המכשולים העצומים, הצלחנו לקיים את המשאל ולהצביע". מאס הדגיש כי ההצבעה היא "סמלית בלבד". זאת, בעוד שברשויות במדריד עדיין בוחנים האם עצם קיומה, לאחר שנאסרה, היווה עבירה על החוק.

ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, הבהיר עוד קודם לכן כי להצבעה לא תהיה "שום השפעה חוקית, שום הצבעה מייעצת ולא שום דבר", וקרא לתושבי קטלוניה "לחזור לשפיותם". ההצבעה, שעליה הכריז מאס מעט אחרי היוודע תוצאת משאל העם בסקוטלנד, שאבה השראה רבה מהניסיון הכושל של הבדלנים הסקוטים להיפרד מהממלכה המאוחדת. אך בעוד שבסקוטלנד המשאל היה חוקי למהדרין ואף הדיר שינה מעיניהם של ראש ממשלת בריטניה דייוויד קמרון והמלכה אליזבת', בספרד המצב שונה. זאת, מכיוון שעל פי החוק במדינה לא ניתן לקיים משאל עם שלא כולל את כל האזרחים. תוצאותיו של משאל שבו יישאלו כל אזרחי ספרד לגבי עצמאותו של חבל הארץ הקטלוני העשיר ידועות מראש.

לקריאה נוספת:
קטלוניה מצביעה על עצמאות - ומדריד מתעלמת
קטלוניה לא נכנעת: "מערכה משפטית" לקיום משאל העם
אפקט סקוטלנד: נשיא קטלוניה אישר משאל עם לעצמאות

משאל-עם על עצמאות קטלוניה – ברצלונה, 9 בנובמבר 2014. רויטרס
תושבי קטלוניה עומדים בתור להצבעה במשאל העם, אתמול/רויטרס

אבל הנשיא מאס לא מתכוון לוותר ומתעקש על משאל לאזרחי קטלוניה בלבד. "אנו מבקשים מהעולם לעזור לנו לשכנע את המוסדות בספרד שקטלוניה זכאית להצביע במשאל עם ולהחליט על עתידה", אמר היום.

בהצבעה היום לא נשאלו הקטלונים שהצביעו בעד היפרדות לגבי טיב העצמאות שבה הם מעוניינים - שאלה שבה רבים מהם עדיין מפולגים. לפי סקרים עדכניים - רק מחצית מהתומכים בעצמאות מעוניינים בעצמאות מלאה, שמשמעותה הקמת מדינה נפרדת לחלוטין מספרד.

קטלוניה היא אחד האזורים העשירים והמפותחים ביותר בספרד, ורבים מתושביה גאים במאפיינים הייחודים המבדלים אותם, בעיקר השפה הקטלונית, המדוברת לצד הספרדית. בעבר היו הקטלונים שרצו בעצמאות מיעוט, אולם המשבר הכלכלי שפקד את המדינה הוביל לעלייה בתמיכה בעצמאות. עם זאת, בסקרים נראתה צניחה בתמיכה זו כשתושבים נשאלו אם היו מעוניינים בעצמאות גם ללא חברות באיחוד האירופי.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully