וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קטלוניה מצביעה היום על עצמאות - ומדריד מתעלמת

9.11.2014 / 15:39

מיליוני התושבים בחבל העשיר הולכים לקלפיות וצפויים להכריע בעד אוטונומיה, בהחלטה שאינה מחייבת ושהוגדרה לא-חוקית. ראש ממשלת ספרד קרא לקטלונים "לחזור לשפיותם"

משאל-עם על עצמאות קטלוניה – ברצלונה, 9 בנובמבר 2014. רויטרס
קטלונים עומדים בתור לקלפי בברצלונה, הבוקר/רויטרס

תושבי חבל קטלוניה שבצפון מזרח בספרד משתתפים היום (ראשון) במשאל עם לא-רשמי על עצמאותם. בית המשפט החוקתי הגבוה של ספרד קבע כי המשאל אינו חוקי, אך מנהיג הקטלונים, ארתור מאס, הזהיר את הממשלה במדריד מפני "ניסיונות נוספים לשבש את ההצבעה".

ראש ממשלת ספרד, מריאנו ראחוי, הבהיר כי להצבעה לא תהיה "שום השפעה חוקית, שום הצבעה מייעצת ולא שום דבר". הוא קרא לתושבי קטלוניה "לחזור לשפיותם", ואמר כי כל הדיונים בין הממשלה המרכזית במדריד לבין נציגי הקטלונים צריכים להתנהל ללא תנאים מוקדמים.

כ-7.5 מיליון הקטלונים קיבלו השנה רוח גבית ממשאל העם שנערך בסקוטלנד, למרות שבו נדחתה ההצעה להכריז על עצמאות. בסוף ההצבעה צפוי רוב מוחלט בעד אוטונומיה לחבל קטלוניה, אך המשמעות העיקרית של ההצבעה תתבטא בשיעור ההשתתפות בהצבעה.

לקריאה נוספת
קטלוניה לא נכנעת: "מערכה משפטית" לקיום משאל העם
ספרד: לא נאפשר לקטלוניה לערוך משאל עם על התנתקות
מתי תזכה קטלוניה לעצמאות - אם בכלל? פרשנות

משאל-עם על עצמאות קטלוניה – ברצלונה, 9 בנובמבר 2014. רויטרס
נשיא קטלוניה ארתור מאס מצביע בקלפי, הבוקר בברצלונה/רויטרס

בעוד שעד 80% מהציבור בחבל שואפים לעצמאות, הרי שרק מחצית מהם - לפי סקרים עדכניים - מעוניינים בעצמאות מלאה. רבים מהקטלונים, וגם רבים בקרב ההנהגה הפוליטית של החבל, עדיין מפולגים בשאלה עד לאן להרחיק עם שאיפות העצמאות שלהם, ועד כמה ראוי להיאבק בממשלת ספרד לשם כך.

קטלוניה היא אחד האזורים העשירים והמפותחים ביותר בספרד, ורבים מתושביה גאים במאפיינים הייחודים המבדלים אותם, בעיקר השפה הקטלונית, המדוברת לצד הספרדית. בעבר היו הקטלונים שרצו בעצמאות מיעוט, אולם המשבר הכלכלי שפקד את המדינה הוביל לעלייה בתמיכה בעצמאות. עם זאת, בסקרים נראתה צניחה בתמיכה זו כשתושבים נשאלו אם היו מעוניינים בעצמאות גם ללא חברות באיחוד האירופי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully