וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט סקוטלנד: נשיא קטלוניה אישר משאל עם לעצמאות

ארתור מאס, נשיא המחוז הבדלני בצפון-מזרח ספרד, אישר קיום משאל עם ב-9 בנובמבר, חרף התנגדות עזה מצד הממשלה המרכזית במדריד. "פתוחים למו"מ בנוגע לתנאי משאל העם עד לרגע האחרון"

צילום: רויטרס עריכה: קשת סידי

ארתור מאס, נשיא מחוז קטלוניה הבדלני בצפון-מזרח ספרד, חתם היום (שבת) על צו המורה על קיום משאל עם עצמאי ב-9 בנובמבר בנוגע לעצמאות המחוז, בצעד שלטענת הממשלה המרכזית במדריד יפר את החוקה הספרדית. בשבוע שעבר, אישר הפרלמנט הקטלוני את הצעד השנוי במחלוקת.

בטקס חגיגי במטה הממשלה בברצלונה, בהשתתפות בכירים קטלונים נוספים, אמר מאס: "כמו כל אומות העולם, לקטלוניה יש את הזכות להחליט על עתידה הפוליטי. אנחנו רוצים להצביע, ואנחנו רוצים להחליט".

עוד בוואלה! חדשות:
סקוטלנד לא תיפרד מבריטניה: ניצחון למתנגדים לעצמאות
גם קטלוניה תצביע על עצמאות? הפרלמנט אישר משאל עם
"כמו סקוטלנד": המונים בברצלונה דרשו עצמאות מספרד

נשיא קטלוניה ארתור מאס לאחר חתימת הצו על קיום משאל עם. רויטרס
מאס/רויטרס

ההכרזה באה כשבוע לאחר שבצדו השני של האיחוד האירופי הפסידו התומכים בעצמאות סקוטלנד, ועל רקע התחזקות התנועה הבדלנית בקטלוניה בעקבות המשבר הכלכלי הקשה הפוקד את ספרד בשנים האחרונות.

ראש ממשלת ספרד, מריאנו רחוי, זימן ישיבת ממשלה מיוחדת שתתכנס ביום שני, על מנת לקבל אישור רשמי לפתיחת פעילות משפטית בבית הדין החוקתי נגד קיום משאל העם בקטלוניה. רחוי הבטיח בעבר כי יחסום כל ניסיון כזה, מאחר שלפי החוקה, משאל עם חייב לכלול את כל אזרחי ספרד. עבור הקטלונים, כמובן, משאל עם כלל-ספרדי מבטיח הפסד כמעט ודאי.

מאס טען כי משאל העם לא יהיה מחייב והבהיר כי לא יעשה דבר שאינו חוקי, אולם הוסיף כי לאנשיו מגיעה הזכות לקבוע את עתידם, בדיוק כפי שעשו הסקוטים. אולם גורמים במדריד המתנגדים למהלך אומרים כי גם קיום של הצבעה לא מחייבת תפר את חוקת ספרד, ולכן הם מתחייבים לחסום כל אפשרות לקיים משאל בבתי המשפט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
מאות אלפי קטלונים צעדו בעד עצמאות מספרד ב"יום קטלוניה". ברצלונה, 11 בספטמבר 2014. AP
המפגינים ב"לה דיאדה" בברצלונה נושאים את דגלי קטלוניה/AP

"אנחנו פתוחים למשא ומתן בנוגע לתנאי משאל העם עד לרגע האחרון", הוסיף מאס. הוא רמז כי אם ייאסר על הקטלונים לקיים את משאל העם, הוא יקרא להקדמת הבחירות הכלליות, צעד העשוי להפוך למשאל עם בפועל בנוגע לעצמאותה של קטלוניה.

מוקדם יותר החודש ציינו מאות אלפי קטלונים את היום הלאומי "לא דיאדה", וגדשו את רחובותיה של הבירה המחוזית ברצלונה, בקריאה למשאל עם על עצמאות. משרד הפנים של ספרד מסר כי 525 אלף בני אדם השתתפו במחאה, ואילו בעיריית ברצלונה טענו כי מדובר במספר גדול הרבה יותר - 1.8 מיליון.

באירוע בברצלונה הניפו המשתתפים את דגל ה"אסטלדה" שצבעיו אדום וצהוב, לבשו חולצות שנכתב עליהן "עכשיו זה הזמן", ויצרו צורת V בשני רחובות מרכזיים, לציון המילה Votar, "הצבעה" בקטלונית. חלקם אף הניפו את דגל סקוטלנד. "אנחנו רוצים להחליט על עתידנו", אמר ויקטור פניילה, אחד מהמשתתפים, "איננו מבינים למה מונעים את זה מאתנו באופן עקבי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully