וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם קטלוניה תצביע על עצמאות? הפרלמנט אישר משאל עם

יום לאחר שהצביעו בסקוטלנד נגד ניתוק מבריטניה, הפרלמנט הקטלוני אישר חוק שיאפשר לקיים משאל עם על היפרדות מספרד. במדריד מתנגדים. נשיא קטלוניה: "זכותנו לקבוע את עתידנו"

מאות אלפי קטלונים צעדו בעד עצמאות מספרד ב"יום קטלוניה". ברצלונה, 11 בספטמבר 2014. רויטרס
תוצאות המשאל בסקוטלנד לא מהוות מכשול. קטלונים מפגינים בעד עצמאות, שבוע שעבר/רויטרס

הפרלמנט הקטלוני אישר חוק שיאפשר להצביע על עצמאות והיפרדות מספרד – כך דיווחה אמש (שישי) סוכנות הידיעות הצרפתית AFP. מוקדם יותר קרא נשיא חבל קטלוניה, ארתור מאס, לממשלה במדריד לאפשר לקיים משאל עם לא מחייב על עצמאות בתוך חודשיים. מאס אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי לאנשיו מגיעה הזכות לקבוע את עתידם בדיוק כפי שעשו הסקוטים.

גורמים במדריד המתנגדים למהלך אומרים כי גם קיום של הצבעה לא מחייבת תפר את חוקת ספרד, ולכן הם מתחייבים לחסום כל אפשרות לקיים משאל בבתי המשפט. מנהיגים ספרדיים רבים, ובהם גם ראש הממשלה מריאנו רחוי ומנהיג האופוזיציה פדרו סנצ'ז, אמרו היום כי תוצאות המשאל בסקוטלנד מראות את הערך של האחדות – גם עבור מדינתם.

עם זאת, הנשיא הקטלוני אינו חושב שהעובדה שבסקוטלנד הצביעו "לא" להיפרדות מבריטניה צריכה להשפיע על זכות הקטלונים לקיים משאל דומה. "מה שקרה בסקוטלנד לא מהווה מכשול עבורנו", אמר מאס. "מה שאנחנו באמת רוצים זה לקבל את ההזדמנות להצביע".

עוד בעולם:
לראשונה: מטוסי קרב של צרפת תקפו את דאעש בעיראק
מחקר חדש חושף: מהי המדינה המאושרת בעולם?
"הצפון קוריאנים נהנים מהזכויות המתקדמות בעולם"

בשבוע שעבר הפגינו 1.8 מיליון מתושבי קטלוניה בעד עצמאות, בזמן שציינו את היום הלאומי "לה דיאדה". המפגינים הניפו את דגל ה"אסטלדה" שצבעיו אדום וצהוב, לבשו חולצות שנכתב עליהן "עכשיו זה הזמן", ויצרו צורת V בשני רחובות מרכזיים, לציון המילה Votar, "הצבעה" בקטלונית. חלקם אף הניפו את דגל סקוטלנד.

חלק מהמשתתפים באירוע אמרו כי הם מקנאים בסקוטים על ההזדמנות שנתנה להם ממשלת בריטניה. "אנחנו רוצים להחליט על עתידנו", אמר ויקטור פניילה, פרופסור שהשתתף במחאה. "איננו מבינים למה מונעים את זה מאיתנו באופן עקבי".

בעבר הקטלונים שרצו בעצמאות היו מיעוט, אולם המשבר הכלכלי שפקד את המדינה הוביל לעלייה בתמיכה בעצמאות. עם זאת, הסקרים האחרונים שנעשו הצביעו על צניחה בתמיכה זו, כשתושבים נשאלו אם היו מעוניינים בעצמאות גם ללא חברות באיחוד האירופי.

תומכים בעצמאות סקוטלנד, 19 בספטמבר 2014. AP
מקנאים בהזדמנות שניתנה להם. תומכים בהתנתקות חוגגים לפני פרסום התוצאות בסקוטלנד/AP

הפרלמנט הקטלוני המקומי מעוניין לערוך משאל עם בנושא ב-9 בנובמבר, אך בניגוד למשאל העם בסקוטלנד, בקטלוניה הצבעה בעד תיתן לנשיא החבל מנדט פוליטי לשאת ולתת עם מדריד על הדרך לקבלת עצמאות. במדריד מתנגדים לקיים משאל כזה אם לא יכלול את כל אזרחי ספרד. ואולם, מאס כבר הבהיר בעבר כי בכוונתו לקיים את ההצבעה במועד שנקבע – גם ללא אישור ממשלת ספרד.

בשנה שעברה דחה ראש ממשלת ספרד דרישה דומה לקיים משאל עם. אז ביקש גם האיחוד האירופי לדחות את המהלך, מחשש שצעד כזה יעודד תנועות לאומניות בדלניות אחרות ברחבי אירופה לדרוש עצמאות. גורמים במטה האיחוד בבריסל העבירו מסרים לנשיאות קטלוניה שלפיהם אם אכן יגיע יום והיא תצליח להיפרד מספרד, קבלתה כמדינה חברה באיחוד כלל אינה מובטחת ותהיה כרוכה בניהול משא ומתן ממושך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully