וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ריבלין: "יום השנה לרצח רבין - תמרור אזהרה"

בחלקת גדולי האומה שבהר הרצל נערכת האזכרה השנתית לראש הממשלה המנוח יצחק רבין. הנשיא: "הרצח - נקודת השפל של מדינת ישראל". ראש הממשלה נתניהו: "טראומה כבירה והיסטורית"

עריכה: מתן חדד

במלאת 19 שנים לרצח - נערכה היום (רביעי) בחלקת גדולי האומה האזכרה לזכרו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין. האזכרה היא במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא המדינה ראובן ריבלין.

"19 שנים כבר חלפו מאז חלפה המאכלת, מאז נעקד רבין על המזבח המשוקץ", אמר הנשיא ריבלין. "רבים מבני הדור שלי, הדור של ילדי, מכל המעמדות, חוו זאת כטראומה אישית. טראומה שהפכה לאירוע מכונן. הרצח של יצחק רבין הוגדר כנקודת השפל של מדינת ישראל. הזיכרון הרגשי החי באותם ימים אינו זיכרון מאחד בין המחנות אלא מפצל בין המחנות. אנחנו זוכרים מה קרה כאן אחרי הירצחו. 19 שנים לאחר הרצח, עדיין הזיכרון גורם לתגובה רגשית".

עוד בנושא
ריבלין: רבין לא המתין כחסר מעש לישראל שלאחר השלום
לרגל ציון יום השנה לרצח: הנאום המפורסם של רבין נחשף
הפרובוקציה שמנסה להשוות בין רבין לכהנא

נשיא המדינה ראובן ריבלין באזכרה ליצחק רבין בהר הרצל, 5 בנובמבר 2014. נועם מושקוביץ
נשיא המדינה ראובן ריבלין בהר הרצל, היום/נועם מושקוביץ

"גדל כאן דור שלא ידע את יצחק, גדל כאן דור שלא זוכר את זיכרון הלילה ההוא, שלא זוכר את החיוך המפחיד. בל נשכח את נוער הנרות שנושק היום לגיל 40. המפקדים שהובילו בצוק איתן נולדו באותה עת. עבור הדורות הצעירים החוויה הרגשית איננה ימנית או שמאלנית, היא פשוט איננה קיימת. ביום הזה החברה הישראלית מניפה תמרור אזהרה נגד אלימות פוליטית. תהום פעורה הייתה בתוכנו. יום הזיכרון יהיה לקח לדורות רבים, יוכל לשמש כיום עם לקח משמעותי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

נתניהו: "לא נלמד מעורפי הראשים סביבנו"

ראש הממשלה נתניהו אמר באזכרה כי "הטראומה על הירצחו של רבין היא כבירה והיסטורית. כבירה לדור שהכיר את רבין בגלל האיש היוצא דופן. היסטורית כי לא היכרנו ישות פוליטית אלפי שנים, תמיד התגאינו בדמוקרטיה שלנו שהיא איננה אלימה". לדבריו, "מסביבנו עורפי ראשים, אנחנו מאמצים סטנדרטים יהודיים וננהל דו שיח ולא נלמד מהם. ככל שההתקפות יתגברו כך יתלהט הוויכוח, ככל שיתלהט הוויכוח צריך לצנן אותו".

נתניהו הוסיף כי במבצע "צוק איתן" ברצועת עזה בקיץ האחרון, "העם התלכד סביב החיים. יש לנו יסוד של אחדות ושמירה שלנו על עירנו ירושלים, בירתנו הנצחית". עוד אמר כי "הביטחון הוא היסוד של הקיום שלנו וגם של סביבתנו. כל אדם בר דעת הבין את בעיות הביטחון. ביטחון ישראל עמד תמיד במוקד פעילותו של יצחק רבין. הוא עמד בראש צה''ל, הכין את צה''ל לניצחון במלחמת ששת הימים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו באזכרה של יצחק רבין, 5 בנובמבר 2014. נועם מושקוביץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו באזכרה, היום/נועם מושקוביץ

לדברי ראש הממשלה, "רבין רצה לבסס את השלום על ידי הכרה הדדית. הוא ידע שלא יהיה שלום ללא ביטחון. רבין קיווה שהפלסטינים ישיבו באותו מטבע, יפסיקו את ההסתה והעוינות כלפי ישראל, אך זה לא קרה. ההסתה נמשכה ביתר שאת, אין שום השלמה עם זכויותנו בירושלים מאוחדת".

הוא התייחס לפיגוע הדריסה היום בירושלים ואמר כי הוא "תוצאה מהסתה של ראש הרשות", אבו מאזן". על תהליך השלום הוסיף: "השלום שכולנו רוצים לא יושג בקיצורי דרך ומשאלות לב. השלום יבוא כשהכיכרות ברמאללה יתמלאו באנשים שנגד טרור. הוא יבוא כשאבו מאזן יפסיק לקרוא ליהודים טמאים ויפסיק לחבק את מרצחיה. אנחנו נמשיך להישען על עוצמתנו ונבנה את ארצנו ועירנו, ונזכה בעזרה השם לימים שקטים".

נחשפה הקלטה מנאום ה"יהיה בסדר" המפורסם של יצחק רבין. AP
ראש הממשלה המנוח יצחק רבין/AP

בשבת האחרונה נערכה בכיכר רבין העצרת לזכרו שארגנה של עמותת "ישראל יוזמת" בראשות בנו יובל רבין. בטקס נאם הנשיא לשעבר שמעון פרס, שהיה שותפו לדרך של רבין. "19 שנים חלפו מאז הרצח הנורא, כאן בכיכר. באנו לקדש זכרו של יצחק, לוחם השלום הגדול. באנו לומר כי דרכו חיה ותחיה. הלב עדיין בוכה. השלום התרחק".

יובל רבין, בנו של יצחק, נשא גם כן דברים בעצרת. "תקווה – זה מה שראה אבי כשעמד כאן לפני 19 שנים. הוא הביט בצעירים מלאי התקווה, בהורים שנשאו את ילדיו והתמלא בשמחה. היה זה אחד הערבים המאושרים בחייו", אמר. "אותם רגעי שמחה עבור רבים, היו רגעים של זדון בעבור אדם אחד שהמתין במדרגות וידע שבעוד זמן קצר כל זה עומד להסתיים". בהתייחסו למצב המדיני והפוליטי, כמו גם להתגברות האלימות בישראל אמר: "אין לי כוח לשתוק, נוכח מנהיגות שהחליפה את העשייה בתירוצים. את התקווה במסע הפחדה וייאוש מסרס. אין בי כוח לשתוק, כי אני זוכר היטב את החזון של אבי ואת עשייתו".

תמונות נשיא המדינה פותח הערב את אירועי הזיכרון ליצחק רבין ז"ל בטקס "נר יצחק" שהתקיים בבית הנשיא. י"א חשוון תשע"ה, 4 בנובמבר 2014.. מארק ניימן / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
הנשיא ריבלין יחד עם בתו של רבין, דליה/מערכת וואלה! NEWS, מארק ניימן / לע"מ
העצרת לציון 19 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, 1 בנובמבר 2014. ראובן קסטרו
העצרת לזכרו של רבין/ראובן קסטרו
העצרת לציון 19 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, 1 בנובמבר 2014. ראובן קסטרו
העצרת לציון 19 שנים לרצח ראש הממשלה יצחק רבין, 1 בנובמבר 2014/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully