וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אובמה והדמוקרטים מתכוננים ליום שאחרי התבוסה בבחירות

4.11.2014 / 13:00

לפי כל התחזיות, הרפובליקנים ישלטו בסנאט בשנתיים האחרונות לכהונתו של אובמה. בבית הלבן מנסים לגמד את הכישלון הצפוי, אך כמה מיועציו הבכירים כבר מתכננים קריירה חדשה

הנשיא ברק אובמה בעצרת תמיכה במועמד הדמוקרטי למשרת מושל פנסילבניה טום וולף. פילדלפיה, 2 בנובמבר 2014. AP
אובמה, שלשום בעצרת של המועמד הדמוקרטי למשרת מושל פנסילבניה, טום וולף/AP

במפלגה הדמוקרטית ובבית הלבן מתכוננים לתבוסה הצפויה בבחירות לקונגרס הנערכות היום (שלישי). למרות שבכמה מדינות יהיו מרוצים צמודים עד שעות הלילה המאוחרות, מרבית הסקרים והפרשנים כבר קובעים כי הסחף הברור לכיוון הרפובליקנים צפוי להשאיר בידם את בית הנבחרים, ואף להעביר לידיהם את השליטה בסנאט.

שתי המפלגות עשו אתמול מאמץ אחרון לשכנע את הבוחרים לצאת לקלפיות, שכן בחירות אמצע-הקדנציה, הנערכות אחת לשנתיים, לא מעוררות עניין רב כמו הבחירות לנשיאות. הדמוקרטים חוששים שבהיעדר סיכון לאובדן הבית הלבן, האדישות תשאיר את הבוחרים בבתים. אם לא די בכך, כמו בכל מערכת בחירות, הרי שגם הפעם קיימים חוקים רבים המגבילים את זכות ההצבעה בקרב שחורים, היספנים ומיעוטים אחרים (ובעיקר החוקים המחייבים הזדהות בתעודת זהות הנושאת תמונה), ואלה צפויים להקשות בתורם על הבוחרים הדמוקרטים להגיע לקלפי.

האמריקנים בוחרים היום 36 סנאטורים מתוך 100 ואת כל 435 צירי בית הנבחרים. ב-36 מדינות יתקיימו גם בחירות למשרת המושל, ובמקביל יערכו גם משאלי עם בשלל נושאים, מלגליזציה של מריחואנה רפואית ועד איסור על פעולת מרפאות לביצוע הפלות.

הבחירות לקונגרס - עוד כותרות בוואלה! חדשות
אובדן הסנאט ינבא לאובמה שנתיים קודרות בוושינגטון
התמיכה הציבורית באובמה ובקונגרס בשפל חסר תקדים

מושבי סנאט בסכנה. AP
מושבי סנאט בסכנה/AP

הרפובליקנים צריכים לזכות בשישה מושבים בלבד מידי הדמוקרטים כדי להשתלט על הסנאט. אובדן הסנאט, שהיה בידי הדמוקרטים, ישנה במידה ניכרת את היחסים בין הקונגרס לנשיא ברק אובמה בשנתיים האחרונות של כהונתו: בין היתר, צפויים הרפובליקנים לסכל את המינויים שיבקש לאשר, ולבלום חוקים רבים שיבקש להעביר. אובמה יוכל להשתמש בזכות הווטו כדי לסכל את חוקי הקונגרס, ולכפות את הצעות החוק שלו תוך עקיפת הקונגרס, אך כנראה שגם הוא וגם הרפובליקנים יצטרכו למצוא דרכים יצירתיות לשיתוף פעולה, כדי לא להצטייר כמי ששיתקו יחד את הממשל.

נייט סילבר, מומחה הסקרים שניבא במדויק את תוצאות הבחירות לנשיאות ב-2012 וב-2008, חוזה כי ישנו סיכוי של 76% לטובת הרפובליקנים לזכות ברוב בסנאט.

עם זאת, סילבר מעריך כי הניצחון בסנאט לא יוענק לרפובליקנים בהכרח כבר היום בלילה, עם פרסום המדגמים. לדבריו, ייתכן שהתוצאות הסופיות יתגלו רק בתחילת חודש ינואר, בשל הסיכויים שייערך סיבוב שני בבחירות לסנאט במדינות ג'ורג'יה ולואיזיאנה. "ועדיין, לרפובליקנים שווה להמתין, בפרט אחרי הניסיונות הכושלים לזכות ברוב בסנאט ב-2010 וב-2012".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
מיץ' מקונל, מנהיג הרפובליקנים בסנאט ומתמודד על מושב מטעם מדינת קנטאקי – 3 בנובמבר 2014. GettyImages
מיץ' מקונל, מנהיג הרפובליקנים בסנאט, המתמודד לבחירה חוזרת בקנטאקי/GettyImages

אובמה העביר את הימים האחרונים בכנסי בחירות במישיגן, בקונטיקט ובפנסילבניה, והופיע בעצרות של מושלים שביקשו את תמיכתו. מנגד, כמה מועמדים לסנאט העדיפו להתרחק מאובמה, מחשש ששנאת הבוחרים אליו תפגע בסיכוייהם. סגן הנשיא ג'ו ביידן אמר אתמול לרשת CNN כי הוא סבור שהדמוקרטים ישמרו על הרוב בסנאט, ודחה את ההשערות לפיהן הבית הלבן ישנה את מדיניותו אחרי הבחירות.

דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, נשאל האם הנשיא אובמה מסכים להערכה הזו, המנוגדת לכל הסקרים. הוא אמר כי אובמה "אכן מסכים", אך הודה כי "הרוב הגדול של הבחירות לסנאט" מתקיימות היום "במדינות שבהן אובמה לא ניצח ב-2012", וציין כי "הרכב הבוחרים שונה הפעם מההרכב שבוחר את הנשיא". ארנסט האשים את הקונגרס ביצירת המיאוס הכללי שחשים הבוחרים מהמערכת הפוליטית, ואמר כי מדובר ב"גורם מרכזי לתסכול הכללי מהנעשה בוושינגטון".

בתוך כך, ארנסט הכחיש את השמועות לפיהן הבית הלבן מתכנן לפטר את יועציו הבכירים של הנשיא אחריו הבחירות, אך לא הכחיש שייתכן שכמה מהיועצים "עשויים לפנות לדרכים אחרות". לדבריו, "חברי הסגל יכולים לנצל את ההזדמנות לצורך מעבר". בין היתר, מדובר בסגן היועצת לביטחון לאומי בן רודס וביועץ ג'ון פודסטה. לפי כמה דיווחים ייתכן שאחד מהם יעבור למטה הבחירות של הילרי קלינטון, שצפויה להכריז תוך כמה שבועות על התמודדותה לנשיאות ב-2016.

שיעור התמיכה באובמה - בצניחה מתמדת:

המועמדת לסנאט קיי הייגן לצד הילרי קלינטון – שרלוט, אוקטובר 2014. AP
הילרי קלינטון בכנס תמיכה במועמדת קיי הייגן מקרולינה הצפונית/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully