וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההקלטות של זקן יצרו דילמה קשה לשופטים

פרופ' עמנואל גרוס

3.11.2014 / 22:39

בית המשפט יידרש להכריע אם להאמין לראש הממשלה לשעבר, שיטען כי ניסיונותיו להניא את ראש לשכתו מלהעיד, כפי שעולה מההקלטות, נעשו לטובתה. וכיצד ישפיעו יומניה של זקן על ההחלטה?

צילום: באדיבות ערוץ 10

בית המשפט המחוזי שומע הבוקר (שני) לראשונה את ההקלטות שמסרה שולה זקן, ראש לשכתו לשעבר של אהוד אולמרט, לפרקליטות במסגרת הסכם עד מדינה שחתמה במשפט הולילנד. ההקלטות, שבהן נשמע אולמרט דוחק בזקן שלא להעיד בתיק טלנסקי, המכונה גם תיק "מעטפות הכסף", הושמעו בעקבות החלטה של בית המשפט העליון לאפשר את הצגת הראיות החדשות, לצד עדות של זקן עצמה בנושא, אף שהתיק נמצא כבר בשלב הערעור. כשהחליט בית המשפט העליון לאפשר את פתיחת התיק מחדש ואת השמעתן של שתיים מתוך שמונה הקלטות, הוא למעשה הביע את אמונתו בכך שיש לתוכן ההקלטות פוטנציאל להפליל את אולמרט, וכי אילו החומרים הללו היו מוצגים קודם לכן, תוצאת המשפט הייתה שונה.

כעת תוצאת המשפט המחודש תלויה בשלושה גורמים עיקריים: האופן שבו יפרשו השופטים את הדברים העולים מהשיחות שהוקלטו בין אולמרט לזקן, ההסבר שתספק זקן בנוגע ליומנים הממוחשבים שלה, המתעדים לכאורה את העברות הכספים לאולמרט ואת ההוצאות שלו, וההסברים שיספק אולמרט בנוגע לדבריו בהקלטות, שבהם נזהר מאוד, ובחלק מהדברים אף נשמע כאילו הוא מודע לאפשרות שישתמשו בדברים הללו נגדו. דוגמה לכך היא התייחסותו לתוספת השכר של 30 אלף דולרים שהעביר לזקן. "את ביקשת ממני, אני לא הצעתי", הוא הדגיש בפני זקן בשיחה בין השניים בדצמבר 2012. היא, כמובן, הכחישה זאת בשיחה.

עוד על אולמרט וזקן:
זקן: "הכספים הפוליטיים - קופה סודית לצרכים אישיים"
זקן: "נתתי לאולמרט 60 אלף דולר והוא שם אותם בארנק"
פרקליטי אולמרט: הדיסק של זקן הועבר אלינו ביודעין

אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים, נובמבר 2014. טלי מאייר
גרסתו פחות מתקבלת על הדעת. אולמרט בבית המשפט, היום/טלי מאייר

לאורך כל השיחות ניתן לשמוע בבירור שאולמרט מנסה להניא את זקן מלהעיד במשפט טלנסקי, ואכן היא השתכנעה בסופו של דבר לא להעיד. בשיחותיהם הוא מסביר לה שאם תעיד התובע "ירצח" אותה, כלומר, יגרום לה להפליל את עצמה. הוא מתייחס גם לעובדה שכתוצאה מכך ייגרם גם לו נזק, אך הוא בעיקר מדגיש כי הוא מטרד מכך שהיא תפליל את עצמה: "אני מאוד פוחד שאת תעלי על דוכן העדים. לא בגללי – בגללך", אמר אולמרט לזקן.

כשיתבקש להסביר את עצמו, יוכל אולמרט לטעון בפני בית המשפט כי אמר הדברים משום שזקן הייתה יקרה לו, קרובה לו כבת. הוא מעולם לא זנח בן משפחה, כפי שציין בפניה באחת השיחות, ולכן הוא דאג לה מאוד. הוא יוכל לטעון כי מימן את שכר הטרחה של פרקליטה של זקן, עו"ד מיכה פטמן, מתוך אהבה ונאמנות, ולא מתוך רצון לקנות את שתיקתה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
שולה זקן בבית המשפט המחוזי בירושלים, נובמבר 2014. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
תידרש לספק הסברים מפורטים בנוגע לכספים שהועברו. זקן טרם עדותה, היום/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

מלבד ההקלטות עצמן ועדותה של זקן בנושא, יש בידי בית המשפט גורם נוסף שהוא לא היה ראשי להביא בחשבון במשפט המקורי ושעשוי להשפיע את החלטתו – היומנים של זקן. בשל העובדה שהיא לא העידה בעבר, לא ניתן היה להשתמש ביומניה נגד אולמרט. כעת היא תיחקר גם בנוגע לאמיתות הדברים הכתובים ביומנים ותידרש לספק הסברים מפורטים בנוגע לכספים שהועברו. לכן, ייתכן שהשופטים יבינו כי אולמרט השתמש בהשפעתו על מנת למנוע מזקן להעיד, לא רק מחשש שהיא תישבר ותפליל אותו, אלא גם כדי למנוע את השימוש ביומנים כראיה בתיק.

כעת יידרש בית המשפט המחוזי בירושלים להתרשם מהראיות החדשות בתיק ולהחליט לאיזו מבין הגרסאות להאמין. אם הוא ילך בעקבות בית המשפט העליון ויחליט כי יש בממצאים החדשים כדי לשנות את ההחלטה, הוא יורשע בעבירה שזוכה ממנה בפעם הראשונה, מרמה והפרת אמונים. אם יצדדו השופטים בגרסה הפחות מתקבלת על הדעת – זו של אולמרט – ייתכן שהוא יזוכה שוב מחמת הספק.

הכותב הוא מומחה למשפט פלילי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully