וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זקן: "הכספים הפוליטיים - קופה סודית לצרכים אישיים"

3.11.2014 / 12:30

בבית המשפט המחוזי בירושלים פתחה ראש לשכתו לשעבר של אולמרט את עדותה בתיק טלנסקי. על הכסף שקיבלה לכאורה מאולמרט אמרה: "הוא הועבר לי כדי שלא אעיד". עדכונים שוטפים מבית המשפט

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

בבית המשפט המחוזי בירושלים נפתחה הבוקר (שני) עדותה של שולה זקן, שהייתה ראש לשכתו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, במשפט המחודש של תיק טלנסקי, המכונה גם תיק "מעטפות הכסף". זקן פשטה את מדי השב"ס והגיעה בבגדים אזרחיים להעיד, לאחר שהחלה לשאת את 11 חודשי המאסר שנגזרו עליה בפרשת הולילנד. בעדותה היא סיפרה כיצד השתמש אולמרט בכספים שנועדו לכאורה לצרכים פוליטיים למטרות אישיות וביקש ממנה לשקר למענו.

"באתי מבית הכלא שבו אני יושבת ארבעה חודשים ומשלמת על טעויותיי בשנים הארונות", פתחה זקן את דבריה. "לא פשוט לי במאסר, אך אני מרגישה שאני משלמת בצדק על כך שהלכתי כמו עיוורת עשרות שנים אחרי דרישותיו של אולמרט. קמתי בבוקר והלכתי לישון בלילה עשרות שנים במטרה אחת – לעזור לו להפוך אותו לראש ממשלה. כל מה שלמדתי זה ממנו, ואחרי שראיתי מה הוא עושה לא המצאתי דבר". זקן סיפרה כיצד בכל פעם שאולמרט עבר לתפקיד אחר היא ניסתה להתנתק ממנו, אך לא הצליחה. "אהבתי והערכתי אותו מאוד מאוד. דרישותיו ובקשותיו מילאו את חיי".

תיק טלנסקי נפתח מחדש לאחר שבית המשפט העליון החליט, בצעד חריג, לקבל את בקשת הפרקליטות להציג ראיות חדשות - שיחות שהקליטה זקן עם אולמרט והעבירה לפרקליטות במסגרת הסכם עד המדינה שנחתם עמה בפרשת הולילנד. על ההקלטות הסבירה זקן בעדותה: "הקלטתי אותן באיזשהו שלב בגלל שינוי גרסאות. בכל פעם היו גרסאות לכאן ולכאן, של מה אני אומרת בפרשת טלנסקי ו'ראשונטורס'", היא הסבירה. "לא שיתפתי פעולה עם המשטרה, אבל בהולילנד העדתי והייתה בעיה של 60 אלף שקל. הוא אמר לי להגיד שפרטתי את הכסף שקיבלתי מדכנר (שמואל דכנר, איש עסקים ועד המדינה בפרשת הולילנד - ג"ג). אחר כך הוא אמר 'תגידי שנתת בשקית', אחרי זה הוא ביקש שאקח את זה על עצמי. התמוטטתי והגעתי לבית חולים בגלל שינוי גרסאות".

עוד בפרשת טלנסקי:
לאחר פתיחת תיק טלנסקי: מה עוד מחכה לאולמרט?
תיק טלנסקי ייפתח: יוצגו ראיות חדשות נגד אולמרט
גורם בפרקליטות: "הראיות החדשות נגד אולמרט - ברזל"

כששאל התובע, עו"ד אורי קורב, את זקן מדוע אולמרט בכלל העביר לה כסף, היא השיבה: "בהתחלה לא הבנתי. אחר כך הבנתי למה חשוב היה להעביר את הכסף הזה באותה פגישה, כי הוא רצה להרגיע אותי. אני שתקתי וכשהלכתי לחקירה שזומנתי אליה, ערב קודם היה אצלי אורי מסר ואמר שחוקרים אותו על כספים ורישומים ביומן בעניין טלנסקי. הוא אמר את זה בדקה מחוץ לבית וברח. כשזימנו אותי ואהוד היה בקומה למעלה, הבנתי שזה יכול להיות קשור לזה".

"הכסף הזה הועבר לי מאהוד באמצעות הנהג שלו על מנת שלא אעלה להעיד בפרשות טלנסקי וראשונטורס", ציינה זקן. "זה אחד הסכומים שניתנו לי במשך כל התקופה. הכסף יועד לסנגור ובחלקו לי. אהוד רצה להרגיע אותי כי הוא ידע על מה שכתבתי ביומן על העברות הכספים". לדבריה, אולמרט אמר לה כי כל עוד שהוא בחיים ויכול לעבוד הוא ידאג לקיומה. "את צריכה לדאוג לי כשאהיה בחוץ", אמרה לה אולמרט לטענתה. "את זה גם אמר למשפחתי, שאנחנו המשפחה שלו".

זקן סיפרה כי אולמרט ביקש ממנה לשקר במקרים רבים. "אמרתי שקצת קשה לי לפעמים לשקר ככה. הוא יודע ששיקרתי", אמרה. לדברי זקן, אולמרט חכם מכדי לבקש ממנה מפורשות לשקר למענו. "אהוד מסביר לי איך לדבר", היא הסבירה. "הוא מתדרך אותי בשטיפות המוח שלו שאלה הדברים הנכונים".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שולה זקן בבית המשפט המחוזי בירושלים, נובמבר 2014. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
זקן בבית המשפט, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

לדבריה, בכל פעם שהוא היה צריך אותה הוא היה מדבר על כסף כדי לתת לה הרגשה טובה. "אדאג לסכום כזה וכזה, פגישה בעוד שבוע, מישהו הבטיח לי", אמרה לה אולמרט לטענתה. "חשוב לו מאוד להזכיר לי שהוא כל הזמן נתן לי כסף. כל הזמן רוצה להרגיע אותי: 'יש לך כסף'. חשוב לו מאוד שלא אשכח לרגע מאיפה הכסף הזה מגיע. כל הזמן כסף, כסף, כסף. אני רוצה שידבר איתי על מה הוא הולך להגיד במשפט, שירגיע אותי, אין לי אף אחד, אני לבד. אני ניזונה ממנו".

"כשאולמרט הבין שיש יומנים הוא כעס עליי", סיפרה זקן בנוגע ליומנים הממוחשבים שבהם תיעדה את העברת הכספים. "הוא נתן לי להבין שבגללי הוא לא יהיה ראש ממשלה. אמרתי שהיו סכומים שיצאו ונכנסו והייתי צריכה מעקב. הוא אמר לי שיכולתי לכתוב פתק קטן בתיק". כשסיפרה כי קיבלה מאולמרט 30 אלף דולר, שאל אותה השופט מניין השיג את הסכום. "מטלנסקי, לא יודעת. הייתה לנו קופה אצל אורי מסר וממנה הוא משך כספים שהיה צריך". בנוגעת לטענת אולמרט שלפיה הקופה שימשה לתרומות פוליטיות, היא אמרה: "השתמשתי בקופה לפעמים גם לפוליטיקה אבל בעיקר קופה אישית סודית לצרכים אישיים שלו ושל בני המשפחה שלו".

תגובת אולמרט: "רקחה את העדות כדי להתחמק מעונש"

מצוות ההגנה של אולמרט נמסר בתגובה על עדותה של זקן כי היא רקחה את העדות כדי למלט את עצמה מהעונש הכבד שהיה צפוי לה על מעשיה. "במקום לקבל חמש שנות מאסר על השוחד שבו הודתה, היא קיבלה עונש קל ומופחת של חודשים ספורים בלבד. ולכן בעדותה היום, כחלק מהעסקה עם הפרקליטות, מספרת זקן את סיפורי המעשיות שלהם היא יודעת שמצפה הפרקליטות בתמורה", נמסר בתגובה. "כבר ראינו לא פעם איך עדות שנמסרת בחקירה ראשית מתהפכת לגמרי בחקירה הנגדית ולכן אנחנו ממליצים לחכות בסבלנות".

עוד הוסיף צוות ההגנה כי זקן הקליטה את פגישותיה עם אולמרט במשך שנים באופן מניפולטיבי בניסיון להפיל אותו בפח ולהניח מילים בפיו. "כחלק מהמניפולציה, שולה זקן היא זאת שמעלה במכוון בכל שיחה מיוזמתה את מצבה הכלכלי הקשה כביכול ומפעילה עליו לחץ שיסייע לה ולמשפחתה לנוכח האפשרות הסבירה שהיא הולכת לכלא בשל מעשיה. ואכן, אולמרט, כחבר אמיתי, שלא היה מודע למניפולציות ששולה מפעילה עליו, לא מפנה לה עורף ואף מבקש ממכריו שיסייעו לה. עתה עושה גב' זקן שימוש מחפיר בעזרה שקיבלה".

שולה זקן בבית המשפט המחוזי בירושלים, נובמבר 2014. טלי מאייר
"התמוטטתי והגעתי לבית חולים בגלל שינוי גרסאות". זקן/טלי מאייר

במסגרת פרשת טלנסקי, הואשם אולמרט כי בין השנים 2002-2006, שבהן היה ראש עיריית ירושלים ושר התמ"ת (היום הכלכלה), קיבל מאיש העסקים משה טלנסקי מאות אלפי דולרים, חלקם הועברו במעטפות ובמזומן - ועליהם לא דיווח. את הכספים החזיק עבורו ידידו אורי מסר בכספת במשרדו ולאחר מכן בכספת בבנק לאומי. מי שידעו על הכספים היו אולמרט, מסר וזקן.

אולמרט טען במשפט כי מדובר בכספים פוליטיים כשרים, שלא צריך לדווח על קבלתם או על קיומם אך לא נתן הסבר מדוע כספים אלה הוחזקו בצורה זו, בלא רישום גלוי ומסודר וללא דיווח. ביולי זוכה 2012 אולמרט מקבלת דבר במרמה במסגרת הפרשה, שבגינה נאלץ להתפטר כמה שנים קודם לכן מתפקיד ראש הממשלה.

"אין ראיה ברורה על מקור הכסף, אם כי מסר הבין כי חלק מהכספים מקורו בטלנסקי", הסבירו השופטים. "אין לפנינו ראיה בכתב כי נעשה שימוש פוליטי בכספים אלה. עם זאת, גם אין לפנינו ראיה כי נעשה שימוש פרטי בכספים אלה. במצב דברים זה, ובהיות נטל הוכחת האישום רוב על כתפי המאשימה, לא נוכל לקבל את טענתה ולקבוע במידת הוודאות הנדרשת במשפט פלילי כי מדובר בכספים פרטיים של הנאשם, להבדיל מכספים שהוגבלו על ידי תורמיהם לשימושים פוליטיים בלבד".

הדרמה הגדולה - דווקא בגלל היומנים

המדינה ערערה על הזיכוי. "במהלך כהונתו כשר קיבל לידיו עשרות אלפי דולרים, עיקרם במזומן, לצרכיו השונים, הפקיד את חלקם בקופת מזומנים סודית, שנוהלה באופן נסתר ואף הצהיר הצהרות חסרות למבקר המדינה, שבהן מושמטים הכספים במתכוון. במקביל - סייע לעסקיו של מעניק הכספים (טלנסקי, ג"ג)", נכתב בערעור.

שנתיים לאחר הגשת הערעור ולאור קבלת ההקלטות מזקן, פנתה המדינה בצעד חריג לעליון וביקשה להגיש את ההקלטות כראיה חדשה. הפרקליטות טענה כי הראיות החדשות ממוטטות את קביעות שופטי המחוזי בזיכוי ומחזקות את טיעוני הערעור שהגישה המדינה בתיק. לאחר שהקשיבו להקלטות, החליטו שופטי העליון לקבל את בקשת הפרקליטות באופן חלקי. עם פתיחת עדותה של זקן, יותרו לפרסום גם תמלילי ההקלטות שעליהם צפויה להתבסס עדותה.

אהוד אולמרט בבית המשפט המחוזי בירושלים, נובמבר 2014. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
אולמרט בבית המשפט, הבוקר/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן

למרות ההקלטות, הדרמה הגדולה במשפט צפויה להתחולל דווקא בנוגע ליומניה הממוחשבים של זקן, שבהם תיעדה לעצמה את העברות הכספים ומהם עלה לראשונה שמו של טלנסקי והחשד לקופה הסודית אצל אורי מסר. היומנים הוגשו כבר לבית המשפט אולם לא היו קבילים כראיה משום שזקן סירבה להעיד אודותיהם ושתקה על דוכן העדים. כעת, בית המשפט העליון הבהיר שהיומנים יוצגו וזקן תוכל להעיד עליהם ככל שמדובר בהעברות הכספים הנזכרות בהם.

אולמרט צפוי להעיד גם הוא בהמשך ולהפריך את דבריה של זקן. גורמים בצוות ההגנה מזכירים כי זקן הייתה אמורה להיכנס לחמש שנים לכלא ונכנסה לכמה חודשים ספורים בלבד ומחר עליה לפרוע את החוב עבור הפרקליטות, מה שאומר זה שהיא לא תשמיע את מה שבאמת קרה אלא את מה שימצא חן בעיני הפרקליטות בהתאם להסכם אתה. לכן, ייתכן שבחקירה הנגדית התמונה תתהפך לחלוטין.



לפניות לכתב גלי גינת: gali.gnt@walla.com

שולה זקן בבית המשפט המחוזי בירושלים, נובמבר 2014. גיל יוחנן, מערכת וואלה! NEWS
שולה זקן בבית המשפט המחוזי בירושלים, נובמבר 2014/מערכת וואלה! NEWS, גיל יוחנן
דיון במשפט אהוד אולמרט בפרשת טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים, ספטמבר 2014. אורי לנץ, מערכת וואלה! NEWS
דיון בבית המשפט המחוזי בירושלים בתיק טלנסקי, ספטמבר 2014/מערכת וואלה! NEWS, אורי לנץ
דיון במשפט אהוד אולמרט בפרשת טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים, ספטמבר 2014. אורי לנץ, מערכת וואלה! NEWS
דיון במשפט אהוד אולמרט בפרשת טלנסקי בבית המשפט המחוזי בירושלים, ספטמבר 2014/מערכת וואלה! NEWS, אורי לנץ
משה טלנסקי מוסר את עדותו בפרשת הולילנד בבית המשפט המחוזי בת"א, ינואר 2013. דרור עינב
איש העסקים משה טלנסקי/דרור עינב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully