וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה עומד מאחורי המעגלים המסתוריים בירדן ובסוריה?

תיעוד אווירי חדש של 12 עיגולים גדולים המפוזרים במדבריות ירדן וסוריה עשוי לסייע לארכיאולוגים בפתרון תעלומה בת אלפי שנים. "הדמיון ביניהם גדול מדי מכדי להיחשב לצירוף מקרים"

צילום מסך

תיעוד אווירי באיכות גבוהה של 12 מבנים של עיגולים גדולים המפוזרים ברחבי שטחה המדברי של ירדן וסוריה ושקוטרם נע בין 455-220 מטרים שפורסם היום (ראשון) ברשת, עשוי לסייע לארכיאולוגים בפתרון תעלומה בת אלפי שנים. התצלומים, שפורסמו כחלק מפרויקט "הארכיון לצילומי אוויר עבור ארכיאולוגיה במזרח התיכון" של אוניברסיטת מערב אוסטרליה ואוניברסיטת אוקספורד, מתעדים מעגלים, הבנויים מסלעים ואבנים עתיקים, שמתוארכים לתקופת הברונזה, בשנת 3,300 לפני הספירה. עם זאת, חלק מהחומרים שמרכיבים את המגעלים משויכים לתקופה הרומית. החומרים המאוחרים ביותר שייכים למאה השביעית לספירה.

מבני המעגלים, שכונו פשוט "עיגולים גדולים", תועדו במערב ירדן, בין נחל זרד וקצהו של מדרון א-שרע, לראשונה בשנות ה-20 של המאה הקודמת על ידי ארכיאולוגים השותפים בפרויקט. מאז, הם צולמו בשנת 1930, 1953 ו-2002, על מנת ללמוד על גודלם וצורתם. עם זאת, הארכיאולוגים לא הצליחו עד כה לקבוע לשם מה שימשו המעגלים - שחלקם עקומים וחלקם מדויקים למדי - ומתי בדיוק הוקמו. למרבה הצער, הארכיאולוגים השותפים בפרויקט מעולם לא הגיעו לאתרים עצמם, אלא רק התבוננו בהם באמצעות תצלומי אוויר. מאז שנות ה-20 התגלתה קבוצה נוספת של שלושה עיגולים מצפון לנווה מדבר אזרק, וב-2002 התגלה "עיגול גדול" נוסף, ליד חומס שבסוריה.

עוד ידיעות מדע וסביבה:
תיעוד: רגעי הפיצוץ באוויר של "חללית התיירים"
במו ידיהם: בעקבות האמנים הראשונים
נפתרה תעלומת הדינוזאור המוזר ביותר שראה המדע

עיגול גדול בירדן שתועד על ידי ארכיאולוגים. הארכיון לצילומי אוויר עבור ארכיאולוגיה במזרח התיכון, APAAME, צילום מסך
אחד מעיגולי הענק שהתגלה בירדן/צילום מסך, הארכיון לצילומי אוויר עבור ארכיאולוגיה במזרח התיכון, APAAME

"אדמת המזרח התיכון מלאה במבנים מעוגלים הבנויים מאבן", הסביר החוקר פרופסור דייוויד קנדי מאוניברסיטת מערב אוסטרליה בכתב עת המוקדש לנושאי ארכיאולוגיה. "חלק מהעיגולים הם גסים מאוד, אבל חלקם אמורים להיות מדויקים גאומטרית, אם כי בפועל הם מעט מעוותים". לדבריו, ייחודם של 12 ה"עיגולים הגדולים" שנמצאו הוא גודלם העצום. הוא הוסיף כי קיימים "עיגולים קטנים" רבים אחרים באזור, אבל הם לא דומים לאותם תריסר שתועדו, שלבנייתם נדרשו עשרות עובדים בכל פעם. ה"קבלן" היה מעצב את העיגולים באמצעות חבל שהיה מלופף לעמוד במרכז העיגול, בדומה למחוגה - הסביר פרופ' קנדי. חלק מהעיגולים מכילים פתחים ששימשו ככל הנראה ל"שערים".

קנדי הוסיף כי על אף ההבדלים בין ה"עיגולים הגדולים", הדמיון ביניהם "גדול מכדי להיחשב לצירוף מקרים". עם זאת, כאמור, המטרה שלשמה נבנו אינה ידועה, על אף שעברו כ-90 שנים מאז התגלו לראשונה. לדבריו, ארכיאולוגים יצטרכו לבצע חפירות באזור על מנת ללמוד עוד על המעגלים המסתוריים, ואולי סוף סוף לפתור את התעלומה. עם זאת, לא בטוח שהדבר אפשרי. לפחות במקרה אחד, של "העיגול הגדול" שהתגלה ב-2002 בחומס שבסוריה, המבנה כבר נהרס עקב הקרבות בין צבאו של אסד לחמושי "המדינה האיסלאמית" (דאעש).

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully