וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרי יציע לעריקאת "פתרון ביניים" למניעת הפנייה לאו"ם

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני יגיע לביקור בוושינגטון, במהלכו ידון עם שר החוץ האמריקני ב"נתיבי התקדמות" בתהליך השלום. "ברור שארה"ב רוצה שנוותר על היוזמה שלנו לפנות למועצת הביטחון"

ציפי לבני, ג'ון קרי וסאיב עריקאת עם חידוש שיחות השלום בוושינגטון, יולי 2013. AP
לבני, קרי ועריקאת בוושינגטון/AP

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, יציע "פתרונות ביניים" לראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, בעת פגישתם, הצפויה להיערך ביום שני בוושינגטון, על מנת למנוע פנייה פלסטינית נוספת לאו"ם – כך מסר הערב (שבת) בכיר פלסטיני לסוכנות הידיעות הצרפתית.

עריקאת צפוי להגיע מחר לוושינגטון, בעקבות הזמנתו של קרי, על מנת לדון ב"נתיבי התקדמות" בתהליך השלום הישראלי-פלסטיני. לדברי הגורם הפלסטיני, קרי ועריקאת דנו "בהצעות אמריקניות רבות להשקה מחדש של תהליך השלום". כמו כן, ידונו השניים בדרכים "להפחית את המתח בירושלים", ובמצב ברצועת עזה.

תהליך השלום - עוד בוואלה! חדשות:
שוודיה הכירה רשמית בפלסטין; אבו מאזן: "החלטה אמיצה"
בכיר האו"ם: "ישראל חייבת לשמוע לקריאות העולם"
עריקאת מאיים: "נעצור את התיאום הביטחוני עם ישראל"

ראש צוות המשא ומתן הפלסטיני, סאיב עריקאת, במסיבת עיתונאים בקהיר, 11 באוגוסט 2014. AP
"רק החלטת מועצת הביטחון תאפשר לממש את פתרון שתי המדינות". עריקאת/AP

הגורם הוסיף כי "ברור שהממשל האמריקני רוצה שנוותר על היוזמה שלנו לפנות למועצת הביטחון של האו"ם". הוא עוד טען כי ממשלתו של בנימין נתניהו "תהרוג את פתרון שתי המדינות. היא עושה זאת עוד ועוד בכל יום", ולדבריו, "רק החלטה של מועצת הביטחון תאפשר לשמר ולממש את פתרון שתי המדינות".

בשבוע שעבר מסרו מקורות פלסטיניים לעיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כי למרות שהנהגת הרשות נחושה להציג את תכניתה המדינית במועצת הביטחון של האו"ם, בכוונתה לתת הזדמנות לקרי להציג את יוזמת השלום שגיבש במהלך החודשיים הקרובים, עד סוף השנה הנוכחית.

לטענת המקורות הפלסטיניים, אם תשוב ההנהגה לשולחן המשא ומתן, הדבר יקרה רק לאחר שישראל תהיה מוכנה לשרטט את הגבולות המדויקים של המדינה הפלסטינית העתידית, אשר יהיו מבוססים על קווי 1967. לאחר מכן יוסיפו להתנהל שיחות בין הצדדים במשך חצי שנה, שבסופה צריכה להיפסק לחלוטין הבנייה בהתנחלויות.

עוד באותו נושא

"וושינגטון לא תמנע את תאונת הרכבת בין ישראל לפלסטינים"

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו, אוקטובר 2014. AP
"ממשלתו של נתניהו תהרוג את פתרון שתי המדינות"/AP

למרות כישלון השיחות הישירות בין הצדדים בהובלת שרת המשפטים ציפי לבני ועריקאת, קרי אמר לפני כשלושה שבועות, במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה בקהיר, כי "יש התקדמות רצינית בנושא השלום ובפתרון שתי המדינות". הוא הוסיף ואמר כי וושינגטון מוכנה להוציא לפועל באופן מידי תכנית המבוססת על פתרון זה.

קרי אמר את הדברים לאחר פגישתו עם עמיתו המצרי, סאמח שוכרי. הוא שיבח את מצרים על תפקידה כמתווכת בין ישראל והפלסטינים במהלך מבצע "צוק איתן", ואמר וכי מצרים שיחקה תפקיד חשוב בשמירת הסכם השלום עם ישראל ובהשגת האיזון האזורי. בנוסף, הדגיש קרי כי לישראל יש את הזכות להגן על עצמה ואילו הפלסטינים זכאים לחיות בכבוד.

פגישת רוה"מ נתניהו ונשיא ארה"ב ברק אובמה בבית הלבן, אוקטובר 2014. לשכת העיתונות הממשלתית
"הסטטוס קוו לא יכול להימשך". נתניהו ואובמה בבית הלבן/לשכת העיתונות הממשלתית

כשבועיים לפני כן, נפגשו לבני וקרי בוושינגטון, כדי לדון בנושא החייאת השיחות בין הצדדים. גורם אמריקני בכיר אמר אז לוואלה! חדשות כי קרי ולבני דנו באפשרויות החדשות שנוצרו באזור בעקבות ההתקרבות בין ישראל למדינות ערב, ובדרכים למנף אותן לכדי מהלך מדיני, למרות הפסימיות בשני הצדדים.

"אנחנו ממשיכים לחפש רעיונות ודרכי פעולה ברוח אמירתו של הנשיא אובמה שאמר כי הסטטוס קוו לא יכול להימשך", הסביר הגורם האמריקני. עם זאת, הוסיף הגורם כי ישראל וארה"ב מתואמות היטב בכל הנוגע למהלכים הפלסטיניים נגד ישראל במוסדות הבינלאומיים, וכי ישנה סבירות גבוהה שארה"ב תטיל וטו על ההצעה הפלסטינית לכפות על ישראל תאריך יעד לנסיגה מהשטחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully