וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"וושינגטון לא תמנע את תאונת הרכבת בין ישראל לפלסטינים"

תומס פרידמן, פרשן בכיר של ה"ניו יורק טיימס", מציג בטורו את הטיעונים הישראליים "החזקים" לשמירת הסטטוס קוו, "שיהיו קטלניים בטווח הרחוק". "ביטחון לא יגיע מחומות, רקטות או הצבעות באו"ם"

בנימין נתניהו וג'ון קרי הערב בקריה בתל אביב, יולי 2014. מוטי מילרוד, הארץ
"נתניהו ואבו מאזן לא היו יכולים לקבל את הצעתו של קרי במלואה". נתניהו וקרי/הארץ, מוטי מילרוד

תומס פרידמן, פרשן בכיר של העיתון "ניו יורק טיימס", טען עם פתיחת המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים תחת חסותו של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי כי "זאת הרכבת האחרונה לפתרון של שתי מדינות". התהליך שהוביל קרי נכשל, וכעת פרידמן מודה: "וושינגטון לא מסוגלת למנוע את תאונת הרכבת" בין הצדדים.

לדבריו, "רק הישראלים והפלסטינים, בעצמם, ישירות מול הצד השני, בעזרת דמיון אמתי, יכולים להפוך את 'התלות הלא-בריאה' ל'תלות בריאה' האחד בשני". פרידמן מסביר כי לימין הישראלי "יש כמה טיעונים ממש חזקים לשמירת הסטטוס קוו - אך אלה בטווח הרחוק יהיו קטלניים לישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

עוד בוואלה! חדשות:
ארה"ב תוקפת: "הרחבת ההתנחלויות אינה תואמת את המאמצים לשלום"
נתניהו: "בנינו כמו כל ממשלות ישראל הקודמות"
בצל המתיחות בבירה: ראש הממשלה הפלסטיני הגיע להר הבית

הפצצה של חיל האוויר ברצועת עזה. AP
"חמאס הקדיש את מרבית האנרגיות שלו למלחמה נגד ישראל". הפצצת חיל האוויר ברצועת עזה במהלך מבצע "צוק איתן"/AP
"המסר הביטחוני הלגיטימי של ישראל הולך לאיבוד בגלל שזה נראה כאילו מדובר באידאולוגיה"

איומי המיליציות המקיפות את ישראל מארבע חזיתות - בדרום לבנון, ברצועת עזה, בסיני ובסוריה - "לא מעודדים נקיטת סיכונים בגדה המערבית, הסמוכה כל כך לשדה התעופה הבינלאומי היחיד של ישראל", כתב פרידמן.

הוא ממשיך בהסבר כי תכנית ההתנתקות מרצועת עזה ב-2005 והשתלטות חמאס, "שהקדיש את מרבית האנרגיות שלו למלחמה נגד ישראל, במקום לבניית המדינה הפלסטינית", גם לא עודד את ישראל להתרחק מהסטטוס קוו.

למרות שפרידמן מכיר בטיעוני הביטחון הישראליים, ומודה שוב ושוב כי האתגרים שבפניהם ניצבת ישראל אינם פשוטים, הוא לא מהסס להבהיר כי לטענתו, המשך הסטטוס קוו יפגע בישראל. "ככל שתימשך הרחבת ההתנחלויות בגדה המערבית, הדה-לגיטימציה של ישראל בזירה הבינלאומית תגדל", כתב. הוא ציטט בכירים ישראלים שהבהירו כי המשך הבנייה אינו מצביע על נטישת החזון של שתי מדינות.

"זה היה בסדר גמור אם ישראל הייתה מסמנת את האזור שיקבלו הפלסטינים - אך היא לא תעשה זאת", הבהיר. חבר בצוות המשא ומתן של קרי, דיוויד מקובסקי, אף הוסיף: "באופן אירוני, רוב ההתנחלויות שנבנו בשנה האחרונה הן באזורים שככל הנראה יהיו חלק מישראל בכל הסדר עתידי. אולם בגלל שישראל לא מוכנה להגביל את הבנייה לאזורים אלה בלבד, אחרים לא מבצעים גם הם את ההבחנה הזו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
בנייה בשכונת הר חומה בירושלים, 2011. AP
"הסטטוס קוו נהיה רעיל יותר ויותר בכל יום". בנייה בהר חומה, במזרח ירושלים/AP

"המסר הביטחוני הלגיטימי של ישראל הולך לאיבוד בגלל שזה נראה כאילו מדובר באידאולוגיה", הבהיר מקובסקי. פרידמן מציג לקוראי ה"ניו יורק טיימס" את ההיגיון הישראלי שהוביל את התוויית המדיניות בגדה המערבית בשנים האחרונות, אך מסכם במסר ברור - רק אם הפלסטינים והישראלים ישתפו פעולה, הם יוכלו להגיע לפתרון.

"נתניהו ואבו מאזן לא היו יכולים לקבל את הצעתו של קרי במלואה", כתב, "ולכן הסטטוס קוו נמשך, ונהיה רעיל יותר ויותר בכל יום. המקור היחיד לביטחון לטווח הארוך אינו חומות, רקטות, הצבעות באו"ם או הפגנות אירופיות, אלא יחסי אמון בין השכנים, שיכולים ליצור 'תלות בריאה' האחד בשני. הם אמנם קשים לבנות, אך גם קשים לפירוק ברגע שנוצרו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully