וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת על חוק הפונדקאות: "שוויון על הנייר בלבד"

28.10.2014 / 14:52

יום לאחר שאושר בקריאה ראשונה, חברים בקהילה הגאה ועורכי דין טוענים שהוא רק יחמיר את המצב בשל מגבלות המוטלות במסגרתו על ההליך בחו"ל והיעדר שוק לתרומת ביציות בארץ. צפו במהדורה

מערכת וואלה!

אווירה היסטורית אפפה אמש (שני) את משכן הכנסת, לאחר שתיקון חוק הפונדקאות אושר בקריאה ראשונה ברוב של 45 חברי כנסת שתמכו מול 15 שהתנגדו. אלא שניכר כי לא כולם שותפים לתחושת ההישג והשמחה של יוזמת תיקון החוק, שרת הבריאות יעל גרמן וחבריה לסיעת יש עתיד, שמבחינתם רשמו הישג לטובת בוחריהם. בקרב חלק מחברי הקהילה הגאה, שאמורה להיות הנהנית העיקרית מתיקון החוק, התחושות מעורבות ולטענתם, מדובר באחיזת עיניים בלבד.

"זה שוויון על הנייר בלבד. בפועל כמעט שאין פונדקאיות בארץ על מנת לספק את הביקוש הקיים היום, אז על אחת כמה וכמה לא ברור מה יהיה כשהביקוש יעלה עם הוספת אוכלוסיות נוספות שיוכלו לבצע את ההליך בארץ", אמר יאיר, הבוחן בימים אלו אפשרויות לביצוע ההליך בארצות הברית עם בן זוגו.

לקריאה נוספת:
איך חוק הפונדקאות ישפיע על החיים שלנו?
הורים: חוק הפונדקאות אבסורדי ומסכן את חיי הילדים
ניצול או מתנה? העולם הפרוץ של הפונדקאות

יעל גרמן בפתחה של ישיבת הממשלה. דצמבר 2013. אלכס קולומויסקי,
שרת הבריאות ויוזמת החוק יעל גרמן/אלכס קולומויסקי

מטרת התיקון לחוק, שיועבר כעת לוועדת הכנסת שתחליט איזו ועדה תהיה אמונה על הכנתו להצבעה לקריאה שנייה ושלישית, היא להסדיר את נושא הפונדקאות כך שיתאפשר גם לזוגות בני אותו מין וגם להורים יחידים להביא ילדים לעולם בהליך שיתקיים בישראל. על מנת להתמודד עם גידול בביקוש להליך, התיקון לחוק קובע כמה שינויים שמטרתם להגדיל את מספר הפונדקאיות בישראל - שהוא מזערי ביחס לביקוש - ובהם מתן אפשרות לנשים נשואות לשמש פונדקאיות, וכן העלאת הגיל המרבי המותר לשמש פונדקאית מ-36 ל-38.

"אם נודה על האמת, כל פונדקאית, שעם אישור החוק יכולה גם להיות אישה נשואה עם ילדים, תעדיף כנראה זוג הטרוסקסואלי על פני זוג הומואים שיהפכו להיות חלק מחייה למשך תשעה חודשים", אמר יאיר. "לא באמת עשו כל שניתן על מנת לאפשר לנו להפוך להורים ולממש את הזכות הבסיסית הזו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אישה בהיריון. ShutterStock
"הפונדקאיות יעדיפו זוגות הטרוסקסואלים"/ShutterStock

בשל המגבלות שהיו עד היום בישראל על הליך הפונדקאות, הרוב הגדול של הליכי הפונדקאות של ישראלים, חד-מינים והטרוסקסואליים כאחד, נעשו בחו"ל. בתיקון החוק מבקשת המדינה להגביל ולפקח גם על ההליך שעוברים זוגות ישראלים בחו"ל. כך, על פי תיקון החוק, יוכלו ישראלים לבצע את ההליך רק באמצעות חברות ומרפאות שתאשר המדינה, מה שיוסיף בירוקרטיה להליך ויגביל באופן ניכר את יכולת הזוגות לבחור יעד ומרפאה.

"החוק אכן ייצור שוויון, השוויון יהיה שאיש לא יוכל לבצע הליך פונדקאות", אמרה עו"ד ויקטוריה גלפנד. "בארץ מלאי הפונדקאיות מצומצם, וכשהביקוש יעלה עוד יותר על ההיצע אנשים ירצו לפנות לחו"ל כפי שקורה היום, אבל הפיקוח והמגבלות שקובע תיקון החוק יובילו לסגירת האפשרות לביצוע הליך בחו"ל. על פי תיקון החוק נדרשת חתימת 'רשות מוסמכת' שתעיד כי ההליך מקובל וחוקי, אך מדובר בתנאי שאינו אפשרי, שכן אף מדינה לא מציעה באופן רשמי 'תיירות פונדקאות' לזרים". עו"ד גלפנד העלתה שאלות בדבר הרשות שתסדיר את ההליך בחו"ל והוסיפה כי תיקון החוק בניסוחו הנוכחי יוביל לכך שפונדקאות תהפוך להליך ארוך בדיוק כמו אימוץ שלו ממתינים אנשים חמש שנים. "נראה שלא זו הייתה כוונת המחוקק", סיכמה.

עו"ד מתן חודורוב, המתמחה בתחום הפונדקאות, טוען כי תיקון החוק במתכונתו הנוכחית טומן בחובו שורת בעיות. "הוא מגביל את גיל ההורים המיועדים שיכולים לבצע הליך, מגביל את מספר הילדים שניתן להביא ואינו מאפשר ביצוע ההליך ללא קשר גנטי לאחד מההורים, מה שיפגע ביחידניות שאינן יכולות להשתמש בביציות שלהן", אמר עו"ד חודורוב. לדבריו, "הגברת הפיקוח והסדרת ביצוע הליכי פונדקאות בחו"ל יציב תנאי סף קשים למבקשים לפנות להליכי פונדקאות בחו"ל, יסרבל את ההליך, ויקשה על המבקשים להפוך להורים".

לדברי עו"ד מיכל עדן, מומחית לזכויות הקהילה הגאה, הצעת החוק תחסום את מרבית הליכי הפונדקאות בחו"ל עבור ישראלים, הומואים והטרוסקסואלים כאחד. "חסימה זו בעייתית משום שאפיק חו"ל צפוי להמשיך להיות המסלול המרכזי עבור ישראלים, בשל מיעוט הנשים המוכנות לשמש כפונדקאיות בארץ", הסבירה. "לפיכך תיטיב השרה גרמן אם תשמיט מהצעת החוק את החלק המטרפד את הליכי הפונדקאות בחו"ל, ותסתפק בהכרה בזכותם של הומואים לעבור הליכי פונדקאות בישראל".

"משמר ומחריף את העוול"

מגבלה נוספת שתקשה על זוגות הומוסקסואליים לבצע את ההליך היא סוגיית תרומת הביציות, שוק שכמעט שאינו קיים בישראל. "מצב דברים זה בישראל מוביל לכך שבפועל לא צפויה להתקיים פונדקאות לזוגות הומואים, מאחר שאין ביציות זמינות לצורכי הפונדקאות. תרומת הביציות בישראל כמעט ולא קיימת, והמדינות היחידות שמהן מיובאות כיום ביציות לישראל אינן מאפשרות תרומה לבני זוג בני אותו מין", הסביר עו"ד חגי קלעי, מומחה למשפט חוקתי ומנהלי.

"מדובר בהצעת חוק שהיא אחיזת עיניים בלבד", הצהיר עו"ד קלעי, ואמר כי על פניו נדמה שההצעה מקדמת את השוויון, אך בפועל היא עתידה לפגוע פגיעה קשה במבקשים לבצע את ההליך בחו"ל כשמסלולים אלו ייסגרו הלכה למעשה מכיוון שהחוק קובע שורה ארוכה של תנאים ודרישות שעל מדינת היעד לעמוד בהן כדי לאפשר את הפונדקאות. "עם כל הכבוד לצורכי הציבור הישראלי, ספק אם מרפאות בארצות הברית, לדוגמה, שממילא נדרשות לעמוד ברגולציה האמריקנית, יסכימו לעמוד בשורה נוספת של כללים נוקשים רק על מנת לאפשר לזוגות ישראליים פונדקאות".

לדבריו, החוק החדש משמר ומחריף את העוול הנגרם לנשים בעלות בעיות פוריות המונעות שימוש בביצית שלהן, מאחר שהן לא יוכלו לקיים הליכי פונדקאות, לא בישראל ולא בחו"ל. "בסופו של יום, החוק החדש אולי יוצר מצג של שוויון אך הלכה למעשה הוא עתיד להחריף את האפליה ואת מצוקותיהם של נשים רווקות וזוגות בני אותו המין המבקשים להפוך להורים", קבע עו"ד קלעי.

מלשכתה של שרת הבריאות נמסר כי אין ספק שהרחבת מעגל הזכאים להליך חוק הפונדקאות יגדיל באופן ניכר את הצורך בפונדקאיות, אולם בשל הצטרפות נשים נשואות למעגל הפונדקאיות, צפויה גם הגדלת מאגר הנשים שירצו לשמש פונדקאיות. "הנושא של פונדקאות בחו"ל נבדק על ידי גורמים רבים, והדרישות, כפי שהן מופיעות בהצעת החוק, הן הדרישות המאפשרות לבצע את הפונדקאות בחו"ל ללא תקלות וללא מצבים קשים כפי שהיינו עדים להם בשנה האחרונה", נמסר בתגובת השרה. "עם זאת, גם המנגנון שנמצא בחוק עוד יעבור שינויים והתאמות בוועדות הכנסת ובהחלט יש נקודות שייבחנו מחדש בוועדה".

לפניות לכתבת דנה ויילר-פולק: danawp@walla.co.il

עוד במהדורה:

גואל רצון ירצה 30 שנה בכלא: פרשת גואל רצון, שהורשע בעבירות מין, הגיעה היום לסיומה לאחר שבית המשפט המחוזי בתל אביב גזר עליו עונש מאסר כבד. בפרקליטות מחוז תל אביב הביעו שמחה על ההחלטה ואמרו: "העונש שבית המשפט הטיל עומד במה סברנו, הוא עונש ראוי לחומרה של מה שהתרחש בקבוצה". לעומת זאת, בנו של גואל, יגאל, מחה נגד העונש החמור. כשנשאל אם ימשיך את דרכו של אביו אמר: "ימים יגידו, אני רק בתחילת הדרך".

הנשיא בביקור ממלכתי ראשון בחו"ל: ראובן ריבלין נסע אמש לביקור בפולין לכבוד פתיחת תערוכת "אלף שנות יהדות פולין". פולין, שחוותה בשנה שעברה את הצמיחה כלכלית הגדולה ביותר באירופה וכן מעוניינת לשפר את הצבא שלה, מבקשת לחזק את הקשר עם ישראל. הנשיא, שהחל את הביקור בארמון הנשיאות, ייפגש מחר עם נציגי הקהילה היהודית במדינה.

מה עובר על השיער של לפיד? אחרי שהופיע עם זקן חדש לאחרונה, שר האוצר יאיר לפיד נצפה ביום הראשון של מושב החורף בכנסת עם שיער לבן מתמיד והעלה את השאלה האם הוא צבע את שיערו. בניגוד לפוליטיקאים גברים אחרים ששינו פריזורה, הרימו עפעפיים או צבעו את שיערם - לפיד דווקא מפתיע עם מראה מבוגר יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully