וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכרעה בברזיל: מפלגת השלטון תודח אחרי 12 שנה?

26.10.2014 / 3:44

הסיבוב השני והקובע בבחירות לנשיאות המדינה ייפתח היום, כשהסקרים מצביעים על קרב צמוד בין הנשיאה המכהנת דילמה רוסף לבין מועמד המרכז-ימין אאסיו נווס. "המדינה חצויה לשתיים"

נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, בכנס בחירות בפורטו אלגרו, ברזיל, 25 באוקטובר 2014. AP
נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, בעצרת בחירות בפורטו אלגרו, אתמול/AP

אזרחי ברזיל יכריעו היום (ראשון) בסיבוב השני של הבחירות לנשיאות המדינה מי יוביל את המדינה החמישית בגודלה בעולם בארבע שנים הקרובות. הנשיאה המכהנת דילמה רוסף, נציגת מפלגת הפועלים, תנסה לזכות בכהונה נוספת ומולה יתמודד מועמד המרכז-ימין אאסיו נווס. הסקרים האחרונים מצביעים על כך שהקרב יהיה צמוד, במערכת הבחירות הדרמטית והסוערת ביותר מאז חזרת הדמוקרטיה למדינה בשנת 1985. משני מדגמים שפורסמו אתמול על ידי שניים מהמכונים המובילים במדינה עולות תוצאות הפוכות והמתח במדינה הדרום אמריקנית רק גובר.

"המדינה חצויה לשתיים", טען קרלוס פריירה, פרשן פוליטי בכיר במדינה. "חצי מהתושבים מרגישים כי רשת הגנה סוציאלית וסובסידיות הן הדבר החשוב ביותר, כשהחלק השני מאמין כי היציבות המקרו-כלכלית משמעותית יותר". לדבריו, המועמד שיצליח לשכנע את הבוחר בצורה הטובה ביותר שהוא מסוגל לשלב בין שתי האידיאולוגיות יזכה בבחירות".

המרוץ הפך לדרמטי עוד לפני תחילת הסיבוב הראשון שנערך לפני שלושה שבועות, כשאדוראדו קמפוס, מועמדה של המפלגה הסוציאליסטית נהרג בחודש אוגוסט בהתרסקות המטוס ששימש לקמפיין הבחירות שלו. מחליפתו, אשת איכות הסביבה מרינה סילבה, הצליחה לגרוף קולות רבים בסקרים שנערכו לקראת הסיבוב הראשון ואף הובילה בחלקם ביתרון דו-ספרתי על יתר המועמדים. עם זאת, מהר מאוד התנדפו התומכים וסילבה, כאמור, הפסידה לרוסף ולנווס, שהראשונה לא הצליחה לגרוף מספיק קולות כדי להבטיח את זכייתה.

עוד ידיעות מהעולם
איראן: הוצאה להורג אישה שרצחה גבר שתקף אותה מינית
חשש מהתפרצות אבולה במאלי: "עשרות ייבדקו"
בעקבות הפיגועים: מצרים הכריזה על מצב חירום בסיני

מועמד מפלגת הסוציאל דמוקרטים בבחירות לנשיאות ברזיל, אאסיו נווס, במהלך עצרת בחירות, 25 באוקטובר 2014. AP
מועמד המפלגה הסוציאל דמוקרטית, אאסיו נווס, בכנס תמיכה במינאס ז'ראיס, אתמול/AP

מאז התפתח קרב מלוכלך בין מפלגת הפועלים, ששולטת בברזיל ב-12 השנים האחרונות, לבין המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, מפלגתו של נווס, שהחזיקה בהגה השלטון בין 1995 ל-2003. כרזות של רוסף קראו לתושבי ברזיל לזכור את "רוחות העבר" מתקופת שלטונם של הסוציאל-דמוקרטים, אז סבלה המדינה מעוני קשה, מאבטלה מרקיעת שחקים ומאינפלציה גבוהה שפגעה בצרכנים. הנשיאה הדגישה בקמפיין את ההישגים הסוציאליים של מפלגתה, שהשיקה תכניות רווחה נרחבות שסייעו למיליונים לצאת מהעוני ושהצליחה לשמור את רמת האבטלה על מספרים נמוכים בקנה מידה היסטורי.

נווס, מצדו, הפציר במצביעים להסתכל על "מפלצות הווה" של ממשל רוסף - מיתון כלכלי, אינפלציה גובה יותר מזו שהציבה הממשלה כיעד וההאשמות שמפלגת הפועלים הייתה מעורבת בהונאה כלכלית בסך מיליארד דולר, שנעשה באמצעות החברת הנפט הממשלתית "פטרובראס".

"אני מצביעה לדילמה משום שהמפלגה גרמה לשיפור חיי העניים", סיפרה אנה פאולה מריניו, שחיה בשיכוני העוני של ריו דה ז'נרו. "אני עדיין חיה בשיכון, אבל עכשיו הבית שלי מלא בחפצים מודרנים – יש לי טלוויזיה, מקרר חדש ומזגן. יש לנו עתיד טוב יותר עם דילמה".

עם זאת, פטרישיה בוטייה, שחיה בשכונה אמידה בעיר, טענה כי התכניות של רוסף לטיפול בעוני פגעו בצמיחה של המדינה וכי כל הברזילאים ישלמו את המחיר אם לא יחול שינוי. "מעולם לא ראינו שיפור כה גדול בתנאיהם של העניים כפי שקרה ב-12 השנים האחרונות", הסבירה בוטייה, שהצביעה למפלגת השלטון בשלוש הפעמים האחרונות. "אבל ללא רעיונות חדשים בתחום הכלכלה, כל ההישגים הללו יימחקו לא משנה מה המדיניות שתינקט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully