וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה בישראל: בן שנתיים נרשם כבן הלאום הארמי

21.10.2014 / 0:20

יעקב חלול הפך לראשון בישראל שבתעודת הזהות שלו נרשם לאום שאינו יהודי, ערבי, דרוזי או צ'רקסי. אביו: "זו התשובה של ישראל לדאעש". היום יכריז שר הפנים על ההכרה בלאום החדש

מייסד העמותה הארמית, שאדי חלול, עם רעייתו אוקסנה ובנם יעקב שנרשם כישראלי הראשון שהוא בן הלאום הארמי, 20 באוקטובר 2014. באדיבות המשפחה
אוקסנה, יעקב ושאדי חלול בלשכת משרד הפנים, היום/באדיבות המשפחה

שאדי חלול, תושב הכפר גוש חלב שבגליל העליון, התייצב אתמול (שני) בלשכת משרד הפנים בצפת עם רעייתו אוקסנה ובנם בן השנתיים, יעקב, וביקש לרשום את בנו כאזרח הראשון בישראל שבתעודת הזהות שלו יירשום שהוא בן הלאום הארמי. זאת, יממה לפני ששר הפנים גדעון סער יכריז בטקס חגיגי שייערך בנצרת עילית כי מדינת ישראל מכירה בלאום הארמי.

ההכרזה של סער היום מהווה מהלך היסטורי שכן מאז קום המדינה ועד היום הכירה ישראל בארבעה לאומים שצוינו בתעודות הזהות של אזרחיה: הלאום היהודי, הלאום הערבי, הלאום הדרוזי והלאום הצ'רקסי. עד היום הוכרו הנוצרים החיים בכפרים הערביים בישראל כבני הלאום הערבי, אך כעת יתאפשר להם לבדל את עצמם מהמגזר הערבי, למחוק את שיוכם ללאום הערבי ולהירשם בתעודות הזהות כבני הלאום הארמי.

עוד בוואלה! חדשות:
עדות הזוועה: "לקחתי החלטה - עוזבים את תמר בשטח"
השופטים במשפט זדורוב: "אולי עוד מישהו היה בזירה?"
אדום עולה: רוב המח"טים החדשים - יוצאי הצנחנים

טופס הבקשה לשינוי הלאום של יעקב חלול לארמי, 20 באוקטובר 2014. באדיבות המשפחה
בקשת שינוי הלאום שהגישו הזוג חלול עבור בנם/באדיבות המשפחה

חלול ייסד לפני חמש שנים את העמותה הארמית בישראל, שבה חברים 515 נוצרים מגוש חלב, חיפה, נצרת, שפרעם, מעיליא וראמה. "בישראל חיים היום 133 אלף נוצרים וכולם יכולים להיות מוגדרים לפי בחירתם - בני הלאום הארמי", אמר אתמול. "מדובר בתהליך לא פשוט ומי שיהיה מעוניין בעזרה יוכל לפנות אלינו ואנחנו נלווה אותו בתהליך. אני מאמין שבתוך חמש שנים מהיום הרוב המכריע של הנוצרים המתגוררים בכפרים הערביים בישראל ישנה בתעודת הזהות את הלאום שלו".

הוא הסביר את הצורך בהכרה בלאום החדש. "אתם תופתעו בגדול", אמר. "אתם לא מבינים מה זה להיות בני חסות, מה זה לחיות בפחד. בתת-מודע שלהם הנוצרים רגילים להיות שפוטים של המוסלמים ולשלם להם מס שפתיים. יש הרבה מאוד שמדברים על זה בחדרי חדרים ומביעים את רצונם להשתחרר מהעול של המוסלמים כי הם מבינים מה קורה. הם מבינים את האמת שאף אחד לא גילה להם, ש-1,400 שנים מנסים לכפות עליהם משהו שהוא לא שלהם. לפני האיסלאם, הנוצרים דיברו ארמית והשפה הערבית נכפתה עליהם בכוח. היום דאעש נותן לנו דוגמה מה זה השלטון המוסלמי הברברי המטורף שהחל להשתלט על המזרח התיכון במאה השביעית".

מטרתו העיקרית של חלול בהקמת העמותה הייתה להחיות את השפה הארמית שבה השתמשו בעבר גם היהודים. כשהוקמה העמותה, היא הגישה בקשה לשר הפנים דאז אלי ישי שמדינת ישראל תכיר בלאום הארמי. לטענת חלול, הבקשות החוזרות והנשנות לא זכו לכל מענה אולם כעת, השר סער סגר עם הקהילה מעגל.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

ישראל - הראשונה בעולם שמכירה בלאום הארמי

בשנים האחרונות החלה העמותה לקיים קייטנות ארמית בגוש חלב שבהן למדו הילדים את השפה ואת המורשת הארמית. בימים שבהם היה סער שר החינוך, הוא נענה לבקשת העמותה והכניס פיילוט לבית הספר של גוש חלב שבמסגרתו החלו התלמידים לקבל שיעורי שפה ומורשת ארמית. כעת, אחרי שהעמותה הגישה מסמכים וחוות דעת אקדמיות מאוניברסיטאות בארץ ובעולם, החליט סער לאשר, זמן קצר לפני פרישתו מהחיים הפוליטיים, את בקשת העמותה ולהכריז כי מדינת ישראל מכירה בלאום הארמי.

כך, בשבועות האחרונים הפכה מדינת ישראל למדינה הראשונה בעולם שמכירה בלאום הארמי. ההכרזה מתרחשת קצת יותר משלוש שנים אחרי שהחל האביב הערבי. עם או בלי קשר, ההכרה יוצאת לפועל גם שנתיים אחרי שהכומר של הכפר יפיע שליד נצרת, האב גבריאל נדאף, הקים את הפורום לעידוד גיוס העדה הנוצרית לצה"ל ביחד עם נוצרים ששירתו כקצינים בצה"ל, ביניהם גם סרן (מיל') שאדי חלול ששירת בחטיבת הצנחנים. הפורום ופעילותו במרבית הכפרים הערבים שבהם מתגוררים נוצרים, הביאו לעלייה של מאות אחוזים במספר הצעירים הנוצרים המתגייסים לצה"ל. הוא זכה לתמיכה חמה מצד אנשי ציבור, חברי כנסת, שרים ואפילו מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

חלול, עד לאחרונה גם דובר הפורום, מדגיש כי ההכרה של מדינת ישראל שהוגדרה כאחת המטרות המרכזיות של העמותה, אינה קשורה לפעילות הפורום. "הפורום קם בכלל בשנת 2012 ואני הייתי הקשר היחיד שהיה בינו לבין העמותה", טען. "ההכרה בלאום הארמי היא חלק מתהליך שהחל עם יסוד התנועה הארמית בשנת 2007 והוא קשור להתעוררות הארמית בעולם ובישראל. בשנת 2010 רשמנו את התנועה כעמותה בצורה רשמית ומאז אנחנו פועלים להגברת המודעות למורשת ולשפה הארמית. המקור של הנוצרים דוברי הערבית בארץ הוא בלבנון, בסוריה, בעיראק וגם בגליל".

הוא מציין כי ההגדרה החדשה אמנם לא תקנה לנוצרים זכויות מיוחדות, אולם מדובר בצעד סמלי ורוחני שמהווה אבן דרך משמעותית בתהליכים החברתיים המתחוללים בשנים האחרונות בעולם הערבי ובישראל. "מדובר בהגדרה של זהות לאומית שאיתה אני מרגיש סוף כל סוף גאה ושלם", הסביר. "אבל מעבר להרגשה האישית, יש לזה יתרונות נוספים.

גדעון סער מתארח המשדר של וואלה! חדשות. יולי 2014. דרור עינב
אישר את הצעד רגע לפני עזיבת החיים הפוליטיים. שר הפנים גדעון סער/דרור עינב

"למשל, השבוע בני סכנין העניקה תעודת הוקרה לעזמי בשארה שהואשם בריגול לטובת חיזבאללה. על מה? על זה שהוא לאומן ערבי. אם הייתי ממשיך להחזיק בזהות הזאת, אז הייתי מרגיש שאני בעל כורחי חלק מהלאום הערבי ומאותם אנשים ששוללים את קיומה של מדינת ישראל ושל היהודים החיים בה. אבל היום, כשיש לי אפשרות להגדיר את עצמי כארמי, אז אף אחד לא יכול לדבר בשמי. לא עזמי בשארה, לא אחמד טיבי וגם לא חנין זועבי. אני כבר לא מזוהה עם השיח של עוכרי ישראל. אנחנו לוקחים את גורלנו בידינו ונהיה אוכלוסייה עצמאית עם החלטות משלה ועם עמדות משלה".

לדבריו, ההכרה בלאום הארמי היא "התשובה של מדינת ישראל לדאעש. רעיון 'המדינה האיסלמית' שולל את זכות הקיום של אוכלוסיות שלמות בסוריה, בעיראק ובלבנון, במיוחד של בני הלאום הארמי שהוא שוחט אותם רק משום שהם נוצרים. מדינת ישראל היא בעד חיים משותפים של כל האוכלוסיות ומכירה בזכותם ובקיומם של הארמים במרחב הזה של המזרח התיכון ועכשיו היא הראשונה בעולם שמכירה בנו גם כלאום".

בסוף החודש הבא יצא חלול למסע הסברה באירופה במסגרת פעילות הארגון הארמי העולמי היושב בהולנד ובשוודיה. בתחילה הוא ינאם מול צירי האו"ם בשוויץ ואחר כך הוא ימשיך לפרלמנט של האיחוד האירופי בבלגיה. "הפרלמנט של האיחוד האירופי והאו"ם הזמינו אותי לנאום על הלאום הארמי ועל הצדק ההיסטורי שנעשה דווקא במדינת ישראל", סיכם חלול. "אני רוצה להראות לכל העולם איך מדינת ישראל והעם היהודי עושים צדק עם הארמים שנרדפים במשך מאות רבות של שנים על ידי גלגוליו השונים של דאעש".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

(עדכון ראשון: 23:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully