וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פולט, חוטף, מכחיש - ומתנצל: ריטואל הזיגזוגים של קרי

19.10.2014 / 17:10

שר החוץ האמריקני קישר בין הסכסוך הישראלי-פלסטיני לדאעש, הרגיז - שוב - את ההנהגה בישראל ומיד חזר בו. לא ברור אם הוא באמת חושב שדבריו עוותו, או שמא הביקורת מטרידה אותו כל כך

מערכת וואלה!

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, ממשיך להסתבך. בסוף השבוע הוא הרגיז לא מעט בכירים בישראל, אחרי שאמר שהסכסוך הישראלי-פלסטיני תורם לגיוס לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). כמה משרי הממשלה תקפו את דבריו, וקרי בתגובה מיהר לפרסם הכחשה. "הוא לא קישר בין ישראל לבין צמיחתו של דאעש, דבריו סולפו", הסבירה סגנית הדוברת שלו, מארי הארף, למרות שדבריו של קרי תועדו בווידאו וניתן להבין מהם בבירור שזו הייתה כוונתו.

המעידה של קרי, וההכחשה הבלתי אמינה שהגיעה בעקבותיה, הן חלק מדפוס שחוזר על עצמו כבר קרוב לשנה. אחת לכמה חודשים קרי אומר משהו שמרגיז את שרי ממשלת ישראל, חוטף מקלחת של גינויים והשמצות, ומיד לאחר מכן מכחיש באמצעות אחת הדוברות שלו שבכלל אמר את הדברים. לא ברור מדוע קרי מתנהל בצורה כזו - האם הוא באמת חושב שבישראל מעוותים את אמירותיו, או שמא הביקורת הישראלית מטרידה אותו כל כך שהוא חוזר בו מדבריו פעם אחר פעם?

עוד בוואלה! חדשות:
מסלול המוות של המטיילים הישראלים בהימלאיה
חשד: בעל המזנון רצח את מנהל בית הספר כנקמה
זוועה בטנזניה: אספסוף עשה לינץ' ב"מכשפה" ובבתה

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בוועידה לשיקום עזה בקהיר, אוקטובר 2014. רויטרס
התבטאותו נגד דאעש אינה ייחודית. ג'ון קרי/רויטרס

יש לא מעט דוגמאות ל"זיגזגים" של קרי מול ישראל. כך למשל, במהלך מבצע "צוק איתן" קרי הגיש לישראל הצעה להפסקת אש, שנדחתה פה אחד על ידי הקבינט המדיני-ביטחוני. עיקרי ההצעה פורסמו בוואלה! חדשות, והנוסח המלא שלה נחשף בהמשך ב"הארץ". שרים בכירים בממשלה תקפו אותו על גיבוש הצעה "פרו חמאסית", שפגעה במאמצי התיווך המצריים, אבל קרי מיהר להכחיש שבכלל הייתה הצעה כזו, או שהיא נדחתה על ידי הקבינט. ההכחשות הנמרצות לא עמדו במבחן המציאות.

sheen-shitof

בהנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

לתקוף את קרי זה קל יותר

כמה חודשים קודם לכן, חשף אתר החדשות האמריקני "דיילי ביסט" כי קרי אמר בתדרוך סגור לתקשורת, כי אם לא ייחתם הסכם שלום ישראלי-פלסטיני, ישראל עשויה להפוך למדינת אפרטהייד. בכירים בישראל ובארגונים יהודיים בארה"ב התקוממו על הדברים, ודוברת מחלקת המדינה, ג'ן סאקי, הכחישה בתוקף שהם נאמרו. עורכי "דיילי ביסט" פרסמו, בתגובה להכחשה, הקלטת אודיו שבה ניתן לשמוע בבירור את קולו של קרי. אחרי ההכחשה, הגיעה ההבהרה לפיה קרי בסך הכול אמר את מה שלא מעט פוליטיקאים בישראל אומרים מזה שנים, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו.

שלושה שבועות בלבד לפני תקרית האפרטהייד, הסתבך קרי עם "נאום הפוף", שבמסגרתו הטיל על ישראל את עיקר האשמה בכישלון המשא ומתן עם הפלסטינים. קרי הסביר אז כי העסקה לשחרור האסירים הפלסטינים תמורת הארכת השיחות ושחרור המרגל היהודי-אמריקני ג'ונתן פולארד כבר הייתה קרובה להתממש, אבל אז פורסמו מכרזים ל-700 יחידות דיור בשכונת גילה בירושלים, ו"פוף" – העסקה קרסה. בישראל זעמו על קרי, ושוב מיהרה סאקי להבהיר כי הוא בעצם לא התכוון, ושלדעתו שני הצדדים שותפים במידה שווה לכישלון השיחות.

יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט וח"כ יוני שטבון בוועידת הבית היהודי, ספטמבר 2014. ראובן קסטרו
תקף את קרי על ההשוואה לדאעש. נפתלי בנט/ראובן קסטרו

לצד הדוגמאות הללו, ישנם גם מקרים ישנים יותר – החל מאזהרתו של קרי מפני חרם על ישראל ועד לתחזית שהשמיע בתחילת המשא ומתן (והתבררה כמדויקת), לפיה כישלון השיחות יוביל לפרץ חדש של אלימות. בכל פעם שקרי מותקף על ידי בכירים ישראלים, הוא מוצא את הדרך להכחיש, להסביר או להתנצל על דברים שאמר. גורם דיפלומטי בכיר ששוחח בנושא עם וואלה! חדשות אמר בהומור כי כאשר תיכתב ההיסטוריה של קרי כשר חוץ, ניתן יהיה לחלק אותה לתקופות לפי המבוכות שלו מול ישראל.

יש לציין כי ההתבטאות השנויה במחלוקת באחרונה, בנושא דאעש, אינה ייחודית לקרי. לפני כחודש אמר נשיא מצרים, הגנרל עבד אל-פתאח א-סיסי, דברים זהים במסגרת דיון על המאבק נגד "המדינה האיסלאמית". סיסי הסביר כי הסכסוך הישראלי-פלסטיני "מהווה דלק עבור הג'יהאדיסטים באזור". בניגוד לקרי, הוא לא הותקף על ידי השרים בנט, ארדן וחבריהם לממשלה. לתקוף את קרי זה כנראה קל יותר מאשר את סיסי, במיוחד כאשר ברור שכמה שעות לאחר המתקפה, תגיע התנצלות.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

  • עוד באותו נושא:
  • ג'ון קרי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully