וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טורקיה: הפרקליטות ביטלה תיק שחיתות נגד מקורבי ארדואן

בפרשה היו 53 נאשמים, בהם בניהם של שרים לשעבר. חלקם הואשמו בכך שסייעו לאיראן לעקוף את הסנקציות של המערב. התובעים קבעו שהראיות לא נאספו כיאות ושלא נמצאה עדות לפשע

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן נואם בפני חברי מפלגתו בפרלמנט באנקרה, 26 ביוני 2012. רויטרס
תומכיו האשימו את ארצות הברית במשבר. ארדואן/רויטרס

הפרקליטות בטורקיה ביטלה תביעה נגד 53 נאשמים בשחיתות ממעגלו הקרוב של נשיא המדינה, רג'פ טייפ ארדואן, בהם שני בנים של שרים לשעבר - כך דיווחו אתמול (שישי) כלי התקשורת במדינה. החקירה בנושא עוררה ביקורת ציבורית רבה, והובילה להתפטרותם של שלושה מחברי הקבינט של ארדואן בהיותו ראש ממשלה.

התובעים קבעו כי הראיות בתיק לא נאספו כיאות וכי לא נמצאה עדות לפשע כלשהו. במסגרת החקירה המשטרתית, הואשמו חלק מהחשודים בעבירות של סיוע לאיראן לעקוף את הסנקציות של המערב ולקבל זהב בתמורה להכנסות ממכירת נפט וגז.

עוד ידיעות מהעולם:
האסון בנפאל: "נדב סחב את תמר - וקפא למוות"
בשם אללה: המגזין שמצדיק אונס ורצח של אלפים
מבוכה לביידן: בנו סולק מהצי כי השתמש בקוקאין

השר מועמר גולר (במרכז) והשר זאפר צ'גליאן (מימים), חברי ממשלת טורקיה שהתפטרו מתפקידם. דצמבר 2013. רויטרס
השר מועמר גולר/רויטרס

לפני כחמישה חודשים נראה סימן ראשון לכך שהפרשה מתקרבת לסיומה, כשבית משפט במדינה הוציא צו האוסר על רזא זאראב, איש עסקים איראני שנחשד גם כן בפרשה, לצאת מהמדינה. דו"ח מחקירת המשטרה שדלף בתחילת השנה הציג את זאראב כמנהיג כנופיה של קבוצה שסייעה לכאורה לאיראן לנצל פרצה בסנקציות שהוטלו עליה על ידי מדינות המערב, ולרכוש זהב.

בדו"ח שדלף נכתב כי ככל הנראה זאראב שילם שוחד ל זאפר קגלאיאן שהיה אז שר הכלכלה, למועמר גולר שהיה שר הפנים והשר לענייני האיחוד האירופי. שלושת השרים, שהתפטרו מהממשלה, הכחישו את ההאשמות נגדם ולבסוף לא הוגש נגדם כתב אישום בנושא. בנו של קגלאיאן ובנו של גולר נעצרו גם כן בחשד למעורבות בפרשה.

חקירת השחיתות נחשפה לפני עשרה חודשים, בתום תקופה ארוכה שנוהלה בחשאי וללא ידיעתם של המפכ"ל ושל ארדואן. עם פרסום החקירה והחשדות נגד מקורביו, הדיח ארדואן את מפקד המשטרה באיסטנבול, והעביר כ-500 שוטרים מתפקידם. קצינים בכירים הודחו גם באגף החקירות הכללי.

מלבד השרים ששמם נקשר בפרשה הואשמו גם מנהלי בנקים, רבים מהם מקורבים מאוד לארדואן. ארדואן שהופתע מהחשדות איים "לשבור את הידיים" למי שיעז להשתמש בחקירה כדי לערער את שלטונו וטען ש"יש כוחות אפלים" שמנווטים את החקירה ואילו תומכיו האשימו את ארצות הברית ביצירת המשבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully