וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אחרי החגים" כבר כאן: מה צפוי לנו בשנה הקרובה?

כתבי וואלה! חדשות

14.10.2014 / 17:11

שעון החורף חוזר, רמטכ"ל ומפכ"ל חדשים ימונו, משפט אולמרט יתחדש, המשך חקירת פרשת הרפז, הקרב על חוק המסתננים יימשך ומי יעלה בגורל שיחות הגרעין של איראן? כל מה שצפוי לנו "אחרי החגים"

סופת רעמים בפתח תקווה, 10 באוקטובר 2014. ראובן קסטרו
"סבירות של למעלה מ-50% שהסתיו יהיה גשום מהרגיל". סופת ברקים בפתח תקווה/ראובן קסטרו

הסתיו יהיה גשום מהרגיל?

אף על פי שמרבית המודלים הבינלאומיים מצביעים על כך שממטרי חורף 2014-2015 יהיו גבוהים מהממוצע הרב-שנתי, אנשי שירות המטאורולוגי למודי החבטות, נזהרים מלמהר ולתת תחזית לחורף הקרוב. "כל התחזיות העונתיות הן לא מספיק טובות כדי להתייחס אליהן יותר מאשר בהומור", אמר ראש אגף מחקר בשירות המטאורולוגי, ד"ר יואב לוי. "התחזיות שיצאו בחודש שעבר למרכז החורף אמרו שאין 'סיגנל' – כלומר, שהמודל שעליו אנחנו מסתמכים הוא לא ידוע. ככה זה היה גם בשנה שעברה". עם זאת, ד"ר לוי אומר כי קיימת סבירות של למעלה מ-50% שהסתיו - מאוקטובר ועד דצמבר - יהיה גשום מהרגיל (ביחס לממוצע הרב שנתי ב-30 השנים האחרונות).

שעון החורף חוזר

בלילה שבין ה-25 ל-26 לאוקטובר, בשעה 2:00 בלילה נעביר את מחוגי השעון שעה אחת אחורה. זוהי השנה השנייה שבה מתחיל שעון החורף בישראל מאוחר, לאחר שלפני כשנתיים עברה הצעת החוק של ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) להאריך את שעון הקיץ כמקובל במדינות אירופה. השנה נמשך שעון הקיץ 212 ימים, לעומת השנים הקודמות, שבמהלכן נמשך בממוצע בין 168 ל-191 ימים. שעון הקיץ יחזור אלינו ב-27 במרץ.

גדי אייזנקוט. דובר צה"ל
המועמד המוביל להחליף את גנץ. סגן הרמטכ"ל אלוף גדי אייזנקוט/דובר צה"ל

המירוצים המתוקשרים מגיעים לישורת האחרונה

מי יהיה הרמטכ"ל הבא? - הרמטכ"ל בני גנץ יסיים את תפקידו בתחילת השנה הבאה ושר הביטחון משה יעלון הודיע כי אחרי החגים יכריז על הרמטכ"ל הבא, שיהיה מקרב לובשי המדים ולא יגיע מבחוץ. המועמד המוביל הוא סגנו של גנץ, אלוף גדי אייזנקוט. אחריו, סגן הרמטכ"ל לשעבר אלוף יאיר נווה ומפקד פיקוד הצפון אלוף יאיר גולן שאותו יחליף ראש אמ"ן אלוף אביב כוכבי. לרוב, ההכרזה על הרמטכ"ל הבא מתקיימת בטווח זמן שנע בין שלושה חודשים לחצי שנה לפני פרישתו של הרמטכ"ל המכהן. לכן, סביר להניח כי במהלך חודש נובמבר הקרב יוכרע.

איך יוכרע הקרב על המפכ"לות? - המפכ"ל יוחנן דנינו יסיים את תפקידו במאי 2015 והשר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' צפוי להודיע על מינוי מחליף כבר במהלך חודש דצמבר, מה שיוביל לסיומה של מערכה מכוערת על ראשות המשטרה, שכללה פרישה של ניצבים וחילופי מהלומות בין דנינו לאהרונוביץ'. בין המועמדים המובילים הוא נציב מערך הכבאות, שחר אילון, מפקד המחוז הדרומי, ניצב יורם הלוי ומפקד מחוז תל אביב, ניצב בנצי סאו.

אהוד אולמרט  בדיון בעליון בבקשה לדחיית מועד תחילת ריצוי העונש בתיק הולילנד, ספטמבר 2014. נועם מושקוביץ
משפט טלנסקי יתחדש. ראש הממשלה לשער אהוד אולמרט/נועם מושקוביץ

החקירות בפרשות הגדולות יתחדשו

משפטי אולמרט יתחדשו - בתחילת נובמבר צפוי להתחדש משפט טלנסקי בעניינו של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, שכבר זוכה בפרשה בעבר, אך בעקבות ראיות חדשות - ההקלטות והיומנים שסיפקה ראש לשכתו לשעבר שולה זקן במסגרת ההסכם עם הפרקליטות בתיק הולילנד – ידון בית המשפט המחוזי בירושלים בתיק מחדש. כמו כן, גם הדיונים על ערעורי מורשעי הולילנד צפויים להתקיים בחודש הבא בבית המשפט העליון.

הרב פינטו חוזר - כבר בשבוע הבא צפוי הרב יאשיהו פינטו לחזור לארץ ולהתייצב בבית המשפט המחוזי בתל אביב על מנת להודות בעבירות של מתן שוחד, ניסיון למתן שוחד ושיבוש מהלכי משפט, במסגרת הסדר הטיעון שעליו חתם עם הפרקליטות. עיני כולם נשואות לראות אם אכן יגיע, כשעוד לפני כן צפוי העליון לדון בשתי עתירות שהוגשו בנושא - אחת מטעם התנועה לאיכות השלטון שדורשת את ביטול ההסדר והשנייה מטעם תנועת "אומץ", שמבקשת שהמדינה תחקור גם את ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה, תת-ניצב אפרים ברכה, שנחשד בקבלת שוחד מהרב פינטו, אולם יצא נקי בחקירת המשטרה והפרקליטות.

מליאה בכנסת בחירות לנשיאות, יוני 2014. נועם מושקוביץ
צפוי להתמודד עם המלצה לעמידו לדין לאחר שישתפר מצבו הבריאותי. ח"כ בנימין בן אליעזר/נועם מושקוביץ

חקירת בנימין בן אליעזר תתחדש בקרוב? - המשטרה החליטה להוריד הילוך בפרשה עקב מצבו הבריאותי הקשה של ח"כ בנימין בן אליעזר, ולכן בטווח הקרוב נראה שלא תהיה הכרעה בפרשה זו. עם זאת, גורמים במשטרה מציינים כי החקירה מתנהלת כשורה וכאשר בן אליעזר ירגיש טוב יותר, הוא צפוי להתמודד עם ההמלצה להעמידו לדין מצד הפרקליטות.

נחקרים נוספים בפרשת הרפז - בימים הקרובים צפויים בכירי המשטרה לדון עם היועץ המשפטי לממשלה יהודה ויינשטיין על חשדות נוספים שעלו במסגרת בדיקת הדלפת מסמכים מסווגים על ידי מקורביו של שר הביטחון לשעבר אהוד ברק למשרד הפרסום מקאן אריקסון. כפי שפורסם בוואלה! חדשות, לאחרונה קיבלה המשטרה חוות דעת מידי המחלקה לביטחון מידע של צה"ל שקבעו כי מדובר במסמכים מסווגים. על כן, בכוונת המשטרה לבקש לפתוח בחקירה פלילית על מנת לברר מי עומד מאחורי ההדלפות, שחשיפתן גרמה להסתעפות נוספת בפרשת הרפז.

סיום חקירת השר מיסז'ניקוב - היחידה הארצית לחקירות הונאה צפויה לסיים בקרוב את החקירה בעניינו של שר התיירות לשעבר סטס מיסז'ניקוב, שבמסגרתה הוא חשוד בקבלת שוחד. עם זאת, הצפי הוא כי עדיין לא הסתיים מצעד הנחקרים בפרשה, בהם גם חבר כנסת מכהן.

הפגנה נגד מבקשי המקלט בדרום תל אביב, אוקטובר 2014. ניב אהרונסון
בממשלה ינסו למצוא דרך להימנע מביטול נוסף של החוק. הפגנה נגד ביטול חוק המסתננים בתל אביב/ניב אהרונסון

הקרב על חוק המסתננים יימשך

תקציב 2015 - עם פתיחת מושב החורף של הכנסת, בסוף חודש אוקטובר, על סדר היום תעמוד בראש ובראשונה העברת תקציב 2015 ונראה שהמשימה הזו עומדת להיות פשוטה באופן יחסי. התקציב שגיבשו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד טומן בחובו פשרה פוליטית בדמות הגדלת הגירעון, תוספות מפליגות לביטחון ואי-הטלת מסים חדשים. הפשרה הזו מגלגלת את המחלוקות והקיצוצים, כפי שמתריעה הנגידה קרנית פלוג לעבר התקציב הבא. אז דרמות אמנם לא יהיו בגזרת התקציב, אבל הצורך לאשר אותו בשלוש קריאות במליאת הכנסת ימלא את מרבית לוח הזמנים של הכנסת עד סוף השנה האזרחית.

מע"מ אפס ויוקר המחיה - במקביל להעברת התקציב, ינסה לפיד להעביר את חוק "מע"מ אפס" לדירה ראשונה ולשכנע את הציבור הספקן באשר לסיכויי ההצלחה שלה בהורדת מחירי הדיור. בין לבין, ינסו לפיד ונתניהו להתמודד עם "מחאת המילקי", שבשלב זה עוד מוקדם לדעת אם פניה להתרחבות או לדעיכה.

החוק למניעת הסתננות - מיד אחרי החגים צפוי לצאת לדרך מסע חקיקתי מואץ לתיקון החוק למניעת הסתננות, שבוטל על ידי בג"ץ בחודש שעבר. אם לא יהיו הפתעות חריגות באשר לשר הפנים החדש, שיחליף את גדעון סער, צפוי התיקון החדש לדבוק בשני מרכיבי החוק העיקריים עם שינויים קטנים, בתקווה שאלו יעמדו במבחן בג"ץ: המאסר לנכנסים חדשים שלא כחוק יקוצר לפרק זמן של חצי שנה עד עשרה חודשים ומתקן חולות יישאר פתוח. בממשלה ינסו למצוא את הדרך שלא תוביל לעתירה נוספת ולביטול החוק בפעם השלישית.

רוה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד בישיבת הממשלה, אוקטובר 2014. מרק ישראל סלם, מערכת וואלה! NEWS
ינסה להעביר את תכנית "מע"מ אפס". שר האוצר יאיר לפיד לצדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו/מערכת וואלה! NEWS, מרק ישראל סלם

פריימריז בליכוד - ההערכה שלפיה לא ניתן יהיה להעביר את תקציב 2016, שידרוש קיצוץ חד בגירעון הממשלתי, מ-3.4% מן התוצר ל-2.75%, מכינה למעשה את המערכת הפוליטית לקראת בחירות בעוד שנה מהיום. לכן, ההיערכות לכך תתחיל כבר במושב הקרוב עם בחירות לראשות מפלגת הליכוד. נתניהו היה רוצה להקדים את הבחירות לראשות המפלגה ולקיימן כמה שיותר מהר, בזמן שיריבו הפוליטי, ח"כ דני דנון צפוי להקשות על כך. בכל מקרה, הן ייערכו בזמן מושב החורף ונתניהו צפוי לנצח בהן בקלות. המושב הקרוב גם צפוי להעמיד במבחן סוגיות פוליטיות שטרם הבשילו, כמו חיבור אפשרי של סיעת "התנועה" וסיעת העבודה לרשימה משותפת שתרוץ יחד בבחירות הבאות, כמו גם שאלת שר התקשורת לשעבר משה כחלון, שבונה בשקט וביסודיות את הרשימה שלו לכנסת ה-20.

מי יהיה שר הפנים הבא? - סוגיה נוספת שתעסיק בוודאי רבים מחברי הכנסת של הליכוד היא סבב התיקים הצפוי בעקבות פרישתו של סער. נתניהו ממתין לתשובתו של שר התקשורת גלעד ארדן שלו הוצע להתמנות לתפקיד ולא להתמנות לתפקיד שגריר ישראל באו"ם. אם ארדן אכן ייעתר לבקשת נתניהו, ייפתח קרב על תפקיד שר התקשורת ושני המועמדים המובילים לקבל את התפקיד הם ח"כ גילה גמליאל ויו"ר הקואליציה ח"כ יריב לוין, המחזיקים בהבטחה מנתניהו להתמנות לשר. על פי ההערכות בליכוד, נתניהו ידחה את ההחלטה עד לאחר אישור תקציב המדינה לשנת 2015. זאת, כדי להימנע מעימות עם ח"כ גמליאל, המשמשת כמרכזת הקואליציה בוועדת הכספים, ועם ח"כ לוין, המשמש כיור הקואליציה.

נשיא איראן, חסן רוחאני, במהלך נאומו בעצרת האו"ם, 25 בספטמבר 2014. רויטרס
בישראל מזהירים מפני חתימה על הסכם ארוך-טווח. נשיא איראן חסן רוחאני/רויטרס

חידוש השיחות במצרים - בקהיר יתחדשו מיד אחרי החגים שיחות ההסדרה ארוכות-הטווח של ישראל עם הרשות הפלסטינית וחמאס במטרה להבטיח שקט בדרום. במקביל, שר החוץ של ארצות הברית ג'ון קרי ימשיך לנסות ולהחיות את המשא ומתן בתמיכת מדינות ערב המתונות ובראשן מצרים.

שיחות איראן והמעצמות - נציגי איראן ונציגי שש המעצמות – ארצות הברית, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה - יאיצו בחודש הקרוב את המשא ומתן בין הצדדים בניסיון לגבש הסכם קבע בנושא תכנית הגרעין של טהראן. המועד האחרון שנקבע לחתימת ההסכם הוא 24 בנובמבר, אך תיתכן הארכה בשיחות. עם זאת, נשיא איראן, חסן רוחאני, אמר לאחרונה כי "מרבית הפרטים כבר סוכמו". נקודות המחלוקת העיקריות שנותרו בין הצדדים נוגעות לפיקוח על המתקנים החשאיים באיראן, ובהם פרצ'ין ופורדו; רמת האורניום שעד אליה איראן תורשה להעשיר; מספר הצנטריפוגות שיישאר ברשותה; ואופיו של מתקן המים הכבדים באראק, שעשוי לשמש לבניית פצצת פלוטוניום. בישראל מזהירים מפני חתימה על ההסכם וגורמים מדיניים טוענים שעדיף להאריך את תוקפו של הסכם הביניים שנחתם עם איראן בשנה שעברה.

בהכנת הידיעה השתתפו גלי גינת, עמרי נחמיאס, עדי חשמונאי יוסי אלי, יאיר אלטמן ואמיר בוחבוט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully