וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הסיכוי להסכם בין ארה"ב ואיראן על הגרעין – נמוך"

13.10.2014 / 8:27

חודש לפני תאריך היעד שנקבע בין טהראן ושש המעצמות, מעריך גורם מדיני בכיר כי ההסכם לא נראה באופק. עוד הזהיר: "מצרים מקדמת יוזמה להכריז על ישראל כמדינה בעלת כושר מדיני – ובישראל לא אכפת"

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
"איראן גרעינית תערער את היציבות באזור". מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן/AP

גורם מדיני בכיר בירושלים מעריך כי הסיכוי להסכם בין איראן ושש המעצמות באשר לתכנית הגרעין של טהראן – נמוך. עם זאת, הבהיר הגורם כי ייתכן שארצות הברית תיענה לבקשתה של הרפובליקה האיסלאמית להאריך את השיחות מעבר לתאריך היעד שנקבע להשגת ההסכם, 24 בנובמבר. "כשיש רצון אצל שני מנהיגים הכול אפשרי, אבל ישראל צריכה לעמוד על המשמר כדי שלא נקבל הסכם גרוע", אמר.

לדברי הגורם, המהלכים הבינלאומיים נגד לוחמי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) עלולים להשפיע באופן משמעותי על תהליך קבלת ההחלטות בטהראן. בישראל עוקבים בדאגה אחרי הדיאלוג בין איראן והמעצמות וחוששים מהסכם שיאפשר למשטר האיראני להמשיך ולהתקדם בפרויקט הגרעין.

עוד בנושא:
שטייניץ: "איראן עוסקת בפעילות גרעינית בפרצ'ין"
איראן: "נשתף פעולה נגד דאעש בתמורה להקלות בגרעין"
"איראן לא משתפת פעולה עם חקירת סבא"א"

המתקן להמרת אורניום, איספהאן, איראן. AP
"לעמוד על המשמר כדי שלא נקבל הסכם גרוע". עובדים במפעל להמרת אורניום באיספהאן/AP

בישראל חוששים כי ארצות הברית תקיים מגעים חשאיים עם איראן, כפי שעשתה בעבר מתחת לרדאר של ישראל ומדינות ערביות, במטרה להגיע להבנות הנוגדות את האינטרסים של ירושלים. "השחצנות האיראנית השתלטה להם על המוח והם לא ממהרים להגיע להסכם שיתנגש עם הקווים האדומים שלהם ויוסיף להם סנקציות. זה החשש האמתי שלהם", הסביר הגורם המדיני. "האמריקנים רוצים להגיע להסכם, והסכנה האמתית היא שהם יגמישו את עמדתם בפני האיראנים".

לדברי הבכיר, מצרים, בגיבוי כמה מדינות ערביות, מקדמת יוזמה להכריז על ישראל מדינה "בעלת כושר גרעיני" – מהלך שהוא בגדר סכנה דיפלומטית שהגורמים המדיניים לא עושים מספיק כדי לעצור אותה. "זה לא מעניין איש בישראל וזה חמור. המטרה היא להחליש את ישראל", הוסיף.

עוד הוא הדגיש כי להסכם הגרעין חשיבות אסטרטגית למזרח התיכון. "איראן גרעינית תערער את כל המאזנים באזור. הערבים לא יסכימו - לא סעודיה ולא מצרים. המצרים כבר אמרו באופן לא רשמי כי הם יצטיידו בגרעין. אלו הן סכנות שבכירי המערכת מדחיקים אותן".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
נשיא איראן חסן רוחאני ונשיא ארה"ב ברק אובמה. AP ורויטרס, עיבוד תמונה
בישראל חוששים משיחות חשאיות בין ארצות הברית ואיראן. רוחאני ואובמה/עיבוד תמונה, AP ורויטרס

בתוך כך, דיווח העיתון הכווייתי "א-ראי" ביום חמישי האחרון כי "מדינה זרה" הייתה מעורבת בפיצוץ המסתורי באתר הגרעין החשאי של איראן, ליד פרצ'ין. הפיצוץ הסתיים במותם של לפחות שני בני אדם וגרם לנזק רב, כך על פי תמונות לוויין. הדיווח הסתמך על מקורות דיפלומטיים אירופיים בכירים בוושינגטון, שטענו כי הפיצוץ לא נגרם בשל תאונה, אלא נבע ממעורבות של מדינה. במשטר האיראני הכחישו תחילה את הדיווח, וטענו כי מדובר ב"שריפה".

המתקן ליד פרצ'ין נקשר בהזדמנויות רבות לתכנית הגרעין של איראן. מאז שנת 2005 לא אפשרה טהראן גישה לאנשי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שביקשו לבקר במתקן. בסבא"א חושדים שאיראן עושה במקום ניסויים בחומרי נפץ המסוגלים לשמש לייצור נשק גרעיני.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully