וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: "מדינה זרה" מאחורי הפיצוץ במתקן הגרעין האיראני

העיתון הכווייתי "א-ראי" הסתמך על דיפלומטים אירופיים בוושינגטון, ששללו את האפשרות שהפיצוץ במתקן בפרצ'ין נגרם בשל תאונה. המתקן נקשר בעבר לתכנית הגרעין הצבאית של איראן

ראיות להקמתו מחדש של אתר הניסויים בפרצ'ין. אתר המכון למדע ולביטחון בינלאומי (ISIS) , isis-online.org, אתר רשמי
צילום לוויין של המתקן בפרצ'ין/אתר רשמי, אתר המכון למדע ולביטחון בינלאומי (ISIS) , isis-online.org

מי אחראי לפיצוץ המסתורי באתר הגרעין החשאי של איראן ליד פרצ'ין? העיתון הכווייתי "א-ראי" דיווח אתמול (חמישי) כי "מדינה זרה" הייתה מעורבת בפיצוץ, שהביא למותם של לפחות שני בני אדם וגרם, על פי תמונות לוויין, לנזק רב. הדיווח מסתמך על מקורות דיפלומטיים אירופיים בכירים בוושינגטון. לפי אותם מקורות, הפיצוץ לא נגרם בשל תאונה, אלא נבע ממעורבות של מדינה. הפיצוץ שאירע לפני חצות ביום ראשון האחרון גרם לניפוץ חלונות במרחק 15 קילומטרים. עדי ראייה באזור אף דיווחו על "ברקים כתומים". במשטר האיראני הכחישו תחילה את הדיווח, וטענו כי מדובר ב"שריפה".

המתקן ליד פרצ'ין נקשר בהזדמנויות רבות לתכנית הגרעין של איראן. מאז שנת 2005 לא אפשרה טהראן גישה לאנשי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שביקשו לבקר במתקן ובסבא"א חושדים שאיראן עושה במקום ניסויים בחומרי נפץ המסוגלים לשמש לייצור נשק גרעיני.

הפיצוץ במתקן הגרעין - עוד כותרות:
איראן: "שני הרוגים בפיצוץ במתקן הגרעיני ליד פרצ'ין"
יום אחרי הפיצוץ בפרצ'ין: משלחת סבא"א באה לטהראן

מנהיג איראן עלי חמיאני – טהראן, 13 באוגוסט 2014. AP
במשטר הכחישו. האייתולה חמינאי/AP

לפי מודיעין שהתקבל בעבר מארצות הברית ומישראל, יש חשד שבפרצ'ין נעשו ניסויים ב"קבוצת הנשק", השלב האחרון בהרכבת הפצצה הגרעינית, המתמקד בהרכבת ההתקן הגרעיני על פצצה או טיל. לפני כשבועיים, מסר השר לעניינים אסטרטגיים, יובל שטייניץ, כי איראן השתמשה במתקן כאתר לביצוע ניסויים חשאיים בטכנולוגיה שעשויה לשמש לטובת נשק גרעיני בלבד. זאת, על רקע המשך שיחות הגרעין בין טהראן לבין המעצמות, אשר ספגו ביקורת מצד ירושלים, בטענה כי יאפשרו לאיראן למשוך זמן ולהימנע בסופו של דבר מגניזת תכניתה הגרעינית. מנגד, בטהראן טענו כי הטענות שגויות וחסרות בסיס.

על פי הצהרתו של שטייניץ, התבצעו באתר ניסויים בפיצוץ גרעיני, תוך שימוש בחומרים כגון אורניום. נמסר כי המידע מבוסס על "מידע אמין במיוחד". לא נמסרו התאריכים המדויקים של הניסויים, אולם נטען כי הם התבצעו במהלך השנים 2000 ו-2001.

עוד באותו נושא

הרוגים בפיצוץ במתקן הגרעין האיראני

לכתבה המלאה

דוח של סבא"א שפורסם ב-2011 ציין כי ניסויים כאלה ככל הנראה בוצעו, אולם לא פורט בו היכן או מתי הם התבצעו. "חשוב להדגיש כי לניסויים כאלה לא יכול להיות הסבר של 'שימוש כפול', שכן המטרה האפשרית היחידה לניסוי כזה היא פיצוץ נשק גרעיני", נמסר בהצהרה הישראלית.

(עדכון ראשון: 9.10.14, 21:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully