וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום אחרי הפיצוץ בפרצ'ין: משלחת סבא"א באה לטהראן

7.10.2014 / 11:44

נסיבות הפיצוץ שבו נהרגו שני בני אדם עדיין לא התבררו. בכירים מהאו"ם הגיעו לאיראן לביקור שנקבע מראש כדי לדון בפיקוח על מתקני הגרעין, וידרשו גישה לאתר החשאי

סגן מזכ"ל סבא"א טרו ואריורנטה עם שגריר איראן לסבא"א רזא נג'אפי – אוקטובר 2013. AP
ראש משלחת סבא"א לאיראן, טרו ואריורנטה, עם שגריר איראן לסבא"א רזא נג'אפי/AP

משלחת בכירה של סבא"א (הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם) באה הבוקר (שלישי) לטהראן, יממה אחרי הפיצוץ שאירע סמוך למתקן הגרעיני בפרצ'ין.

בראש המשלחת עומד סגן מנהל סבא"א, טרו ואריורנטה. המשלחת תיפגש בצהריים עם בכירים איראנים כדי לדון בפיקוח על מתקני הגרעין של המדינה. בחודש שעבר, סבא"א אישרה כי איראן עמדה בהצלחה ברוב התנאים שהציבו לה שש המעצמות, לקראת המועד האחרון לחתימה על הסכם הקבע.

בסבא"א דורשים שאיראן תאפשר לפקחי האו"ם להיכנס למתקן החשאי בפרצ'ין. נסיבות הפיצוץ שאירע באזור אינן ברורות עד כה. לפי מודיעין שהתקבל בעבר מארה"ב ומישראל, יש חשד שבפרצ'ין נעשו ניסויים ב"קבוצת הנשק", השלב האחרון בהרכבת הפצצה הגרעינית, המתמקד בהרכבת ההתקן הגרעיני על פצצה או טיל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תצלום מ-2012 של האתר הגרעיני בפרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

נקודות מחלוקת נוספת בין סבא"א לבין איראן נוגעת לדרישתה של טהראן להמשיך להעשיר אורניום. האו"ם תובע שרמה זו לא תחצה את סף ה-5% (הרמה המותרת לכורים אזרחיים). האו"ם ואיראן גם ממשיכים להתווכח על מספר הסרכזות (צנטריפוגות) הסופי שיישאר במתקני הגרעין במדינה, על גישת הפקחים לאתר המבוצר והתת-קרקעי בפורדו, ועל אופיו של מתקן המים הכבדים באראק, שעשוי לשמש לבניית פצצת פלוטוניום.

דיפלומטים מתצלומי לוויין שתיעדו את המתקן בשנתיים האחרונות, עולה כי האיראנים פירקו מבנים במקום ופעלו לטשטש ראיות לפעילות שהייתה בו. לא ידוע אם המתקן עדיין פעיל. כבר ב-2012 איראן אמרה כי תאפשר למזכ"ל האו"ם לסייר במקום, אך התחמקה מאז מהבטחתה. דיפלומטים מערביים אמרו אתמול כי אם איראן רוצה להגיע להסכם קבע שיסיר ממנה את הסנקציות הרחבות, הרי שהיא חייבת לשתף פעולה בצורה טובה יותר עם סבא"א.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully