וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן: "שני הרוגים בפיצוץ במתקן הגרעיני ליד פרצ'ין"

כלי תקשורת לא רשמיים במדינה דיווחו כי שריפה פרצה במתקן המשמש את תכנית הגרעין, מדרום-מזרח לבירה טהראן. הרשויות במדינה טרם אישרו את הדיווח. "חלונות בניינים רחוקים נופצו"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המתקן הגרעיני ליד פרצ'ין/מערכת וואלה!, צילום מסך

שני בני אדם נהרגו אמש בפיצוץ במתקן הגרעיני ליד פרצ'ין שבאיראן – כך דיווחו היום (שני) כלי תקשורת במדינה. סוכנות הידיעות החצי-רשמית ISNA דיווחה כי שריפה גדולה פרצה ב"מתקן לייצור חומר נפץ". כלי תקשורת אחרים דיווחו כי הפיצוץ נשמע במתקן ליד פרצ'ין, שמדרום-מזרח לבירה טהראן. עד כה לא אישרו הרשויות ברפובליקה האיסלאמית את דבר הפיצוץ.

עוד חדשות מהעולם:
פרס נובל לרפואה: ל-3 חוקרים שגילו את ה-GPS המוחי"
המפגינים בהונג קונג תוהים מה השיגה המחאה הגדולה
הכי חם שיש: כך נראית טיסה לתוך הר געש פעיל

אתר החדשות המקומי "שהאם ניוז", המזוהה עם האופוזיציה במדינה, דיווח כי הפיצוץ היה כה חזק שחלונות בניינים המרוחקים כ-15 קילומטרים מהמתקן נופצו. עוד דווח שהאש שלה גרם הפיצוץ נראתה ממרחק רב.

המתקן הגרעיני ליד פרצ'ין

המתקן ליד פרצ'ין קושר בהזדמנויות רבות לתכנית הגרעין של איראן. מאז שנת 2005 לא אפשרה טהראן גישה לאנשי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) שביקשו לבקר במתקן. בסבא"א חושדים שאיראן עושה במקום ניסויים בחומרי נפץ המסוגלים לשמש לייצור נשק גרעיני.

לפני כשבועיים, מסר השר לעניינים אסטרטגיים יובל שטייניץ כי איראן השתמשה במתקן כאתר לביצוע ניסויים חשאיים בטכנולוגיה שעשויה לשמש לטובת נשק גרעיני בלבד. זאת, על רקע המשך שיחות הגרעין בין טהראן למעצמות, אשר ספגו ביקורת מצד ירושלים, בטענה כי יאפשרו לאיראן למשוך זמן ולהימנע בסופו של דבר מגניזת תכניתה הגרעינית. מנגד, בטהראן טענו כי הטענות שגויות וחסרות בסיס.

על פי הצהרתו של שטייניץ, התבצעו באתר ניסויים בפיצוץ גרעיני, תוך שימוש בחומרים כגון אורניום. נמסר כי המידע מבוסס על "מידע אמין במיוחד". לא נמסרו התאריכים המדויקים של הניסויים, אולם נטען כי הם התבצעו במהלך השנים 2000 ו-2001.

דוח של סבא"א שפורסם ב-2011 ציין כי ניסויים כאלה ככל הנראה בוצעו, אולם לא פורט בו היכן או מתי הם התבצעו. "חשוב להדגיש כי לניסויים כאלה לא יכול להיות הסבר של 'שימוש כפול', שכן המטרה האפשרית היחידה לניסוי כזה היא פיצוץ נשק גרעיני", נמסר בהצהרה הישראלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully