וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: עוד 3 ישראלים הצטרפו לדאעש, "מקווים שיתעשתו"

הצעירים, תושבי יפיע, הגיעו לטורקיה ומשם חצו את הגבול לסוריה. בכפרים הערביים בצפון מבינים שמדובר בתופעה ולא במקרה בודד. "בשנים האחרונות הצטרפו 30 ערבים-ישראלים לארגוני ג'יהאד עולמי"

לוחמי דאעש בכובאני, 8 בספטמבר. רויטרס
לוחמי דאעש בסוריה, השבוע/רויטרס

יממה אחרי שביישוב איכסאל שבאזור נצרת נודע על מותו של אחמד חבשי בן ה-23 בעיראק במהלך קרבות תחת ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), עולה היום (ראשון) החשש כי שלושה צעירים מהישוב השכן יפיע הגיעו בשבוע האחרון לסוריה במטרה להילחם בשורות הארגון הרצחני. גורם ביטחוני אישר את הפרטים: "ידוע לנו על שלושה ערבים ישראלים מהכפר יפיע שבצפון שעברו לסוריה".

השלושה, הנמנים על גרעין המשפחות המקוריות של היישוב, עברו בשנים האחרונות תהליך של התקרבות לדת. לפני שבוע, ביום השני של חג הקורבן, הם יצאו ביחד עם חבר נוסף לטורקיה. אותו חבר ככל הנראה צורף על ידם כ"כיסוי", על מנת שמשפחותיהם לא יחשדו בכוונותיהם.

אותו חבר מספר כי באחד הלילות התעורר במלון וגילה כי שלושת חבריו עזבו את החדר, הותירו אחריהם את המזוודות שאיתם הגיעו ופתק שבו כתבו כי הם בדרכם לסוריה. "בשנים האחרונות הצטרפו 30 ערבים-ישראלים לארגוני ג'יהאד עולמי בסוריה, בהם דאעש וג'בהת א-נוסרה", הוסיף הגורם הביטחוני. "רובם רואים את ההצטרפות ללחימה בשם הג'יהאד כחלק בלתי נפרד מתהליך ה'התחזקות'".

לקריאה נוספת:
תושב הצפון בן 23 הצטרף לדאעש ונהרג בעיראק
אביו של הישראלי שהצטרף לדאעש: "התחננו שיחזור הביתה
לוחם דאעש שנהרג התאמן במועדון אגרוף בנצרת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מרגישים שלשב"כ לא חשוב למנוע את זה". אחמד חבשי, תושב איכסאל שנהרג בלחימה בשורות דאעש/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הוריהם מסרבים להאמין כי בניהם הגיעו לסוריה", אמר היום תושב יפיע. "הם מקווים כי גם אם כך עשו, הם יתעשתו בימים הקרובים וישובו במהרה למשפחותיהם". תושב אחר הגדיר את השלושה כ"אדוקים דתית, כאלה שלא בלטו ולא משכו תשומת לב. הם לא כאלה שנוטים להתרברב ולא מרבים להתערבב בחברה. שקטים".

ביישוב היה מי שטען כי בשירות הביטחון הכללי לא מעוניינים למנוע את נדידתם של צעירים מהצפון אל הארגון הרצחני. "לשירותי הביטחון הישראליים לא ממש חשוב למנוע את זה", אמר. "אולי הם חושבים שזה לא יכול לגרום נזק, אבל הם שוכחים שיש כאלה שיכולים לחזור הנה עם אותם רעיונות מטורפים וינסו ליישם אותם כאן. אני מתפלא למה לא עושים כלום, יש תחושה של העלמת עין", אמר.

יש אף מי שהעלה אפשרות כי רביע שחאדה, בן 26 מנצרת הנלחם כיום בשורות ארגון "המדינה האיסלאמית" בסוריה, הוא זה שמהווה מקור השראה לאותם צעירים. שחאדה, המכנה עצמו אבו מוסעב א-ספורי ושזכה לכינוי "הקצב מפלסטין", הוא אחד מהמצטרפים הראשונים לשורות הארגון. "ייתכן שהוא אף מסייע במעבר שלהם לסוריה ובתהליך קליטתם בכוחות המורדים", אמר אחד מתושבי יפיע.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"התמיכה בדאעש מתפשטת ביישובים הערביים בישראל"

לפני פחות מחודש הרשיע בית משפט השלום בחיפה את אחמד שורבאג'י, תושב אום אל-פחם בן 23, בביצוע עבירות של יציאה שלא כדין לסוריה וביצוע אימונים צבאיים אסורים, בין היתר בארגון "המדינה האיסלאמית".

שורבאג'י יצא בחודש ינואר השנה לסוריה עם חבשי ועם שני צעירים נוספים שלא שבו לישראל. ב-20 באפריל שב שורבאג'י לישראל ולאחר שנחת בשדה התעופה בן גוריון, נעצר. כתב האישום הוגש בחודש מאי, ובחודש שעבר הוא הורשע לאחר שבית משפט השלום בחיפה קבע כי יש במעשיו כדי לסכן באורח ממשי את ביטחונה של מדינת ישראל. הפרקליטות הודיעה כי קיימת אפשרות שתבקש להשית עליו עונש מאסר בפועל.

מעובדות כתב האישום עולה כי שורבאג'י, חבשי ושני חבריהם החליטו לצאת מישראל לסוריה, דרך הסתננות מטורקיה, כדי לחבור לכוחות המורדים בסוריה ולסייע להם בלחימתם נגד הממסד הסורי.

בחודש ינואר השנה יצא שורבאג'י לטורקיה במטרה להגיע לסוריה, בעוד חבשי ושני האחרים יצאו לטורקיה בנפרד, כדי לא לעורר את חשד הרשויות. לאחר ימים ספורים בהם שהו בטורקיה, הסתננו לסוריה בסיוע מבריחים.

מדברי אביו של חבשי עולה כי יציאתו היוותה עבורו הפתעה גדולה וגרמה לעימות קשה ביניהם. "הוא הודיע לנו שהוא בסוריה, אחרי שבא השב''כ וחיפש בבית", אמר האב. "כבר כמעט ארבעה חודשים לא דיברתי אתו. כשהוא היה בסוריה, אמרתי לו: "אם אתה לא חוזר אל תדבר איתי. אני כועס עליך ואתה לא הבן שלי".

חבשי אינו ההרוג הראשון מקרב ערביי ישראל בסוריה. ההרוג הראשון הוא בן מיעוטים שלמד רפואה בירדן, התמחה בבית החולים ברזילי באשקלון ונהרג במדינה, כפי הנראה מהפצצות במהלך לחימה. בן דודו, שהתגורר בחורה, נעצר לאחר שסייע לו ולערבי-ישראלי נוסף לעבור לסוריה ולהצטרף לדעאש.

לוחמים מהארגון האיסלאמיסטי "המדינה האיסלאמית בעיראק וא-שאם" בסוריה. AP
"המון צעירים מזדהים עם הארגון". לוחמי "המדינה האיסלאמית"/AP

תושבים באיכסאל שדיברו בעקבות המקרה אמרו היום: "אנשי דת מנצלים את חולשתם של צעירים שמחפשים את עצמם, ודוחפים אותם לעשות מעשים טיפשיים כאלה". גם אביו של אחמד חבשי יצא בקריאה לצעירים של יחקו את מעשה בנו. "אני מקווה שילמדו לקח ממקרה בני. זו לא דרכה של הדת וזו לא מעשה שיעזור להם בחיים".

אולם יש מי שטוען כי דעאש ודומיו זוכים לתמיכה נרחבת בישראל. שאדי חלול, דובר הפורום לגיוס העדה הנוצרית, פנה לפני חודשיים לשרים בממשלה באזהרה כי "תומכי דאעש וחמאס השכנים מרימים את הראש, פועלים נגד המדינה ומאיימים על כולנו". לדבריו, "ארגון דאעש הרצחני מתפשט גם לתוך היישובים הערביים בישראל. יש לו כבר תומכים בתוך הכפרים הערביים וזה עניין של זמן עד שיתארגנו בקבוצות או יפעלו לחוד מתוך השראה לדפוסי הפעולה שהם רואים באינטרנט".

"המון צעירים מוסלמים בכפרים ובערים בישראל כמו חיפה מזדהים עם הארגון ומתרברבים בסמל שלו ומאמצים אותו בדפי הפייסבוק שלהם", הוסיף חלול. "אימאם המסגד של חיפה לא מצליח להשתלט ולהניא צעירים מוסלמים שם מלקבל רעיונות ואידאולוגיה מהארגון הזה".

"החברה הערבית בישראל מתעבת את דעאש יותר מהיהודית"

מנגד, ד"ר נוהאד עלי, סוציולוג מהמכללה האקדמית גליל מערבי ואוניברסיטת חיפה שחקר את תופעת הפונדמנטליזם האיסלמי והיהודי בישראל, אינו חושב שההצטרפות לדאעש בקרב ערביי ישראל היא תופעה נרחבת. "מדובר במקרים בודדים, שוליים וזניחים", אמר. "החבר הערבית בישראל מתעבת את תופעת דעאש יותר מהחברה היהודית בישראל ויותר מהחברה המערבית בכלל. זה פוגע באיסלאם הדתי והפוליטי. דעאש הכריזו מלחמה קודם כל על המוסלמים ולכן טבעי שמוסלמים הם שיתנגדו לתופעה לפני כולם".

על הצעירים שמצטרפים לכוחות המורדים בסוריה ובעיראק אמר ד"ר עלי כי ניתן לאפיין אותם כצעירים שיצאו למערב או ללימודים במכללות ובאוניברסיטאות מחוץ לישובים ולסביבה המוכרת להם, ושלא עמדו בלחץ ובזרות התרבותית. לדבריו, "ההצטרפות לכוחות המורדים הפכה למעין כיסוי למה שנראה ביניהם כשלון בחיים שלהם".

"לא מדובר בביטוי של רגשות פלסטינים או דתיים", הוסיף, "שהרי אם כך היה היו ודאי מצטרפים לתנועות שקרובות יותר לאידיאולוגיה הזו. אני רואה זאת כסוג של מרד, מעין 'תרבות שופוני'. זה הופך עבורם למעין הרפתקה. יש משהו שקוסם להם, בעיקר על רקע הפרסומים של הצעירים מהמערב שיוצאים לסוריה ולעיראק".

"בקרב הצעירים אדם כמו חבשי מאיכסאל לא נחשב גיבור, אלא להיפך, הוא מצטייר כהזוי", הדגיש ד"ר עלי. "יש קונצנזוס בתנועות הדתיות והפוליטיות נגד המקרים האלה. כל הזרמים יוצאים נגד זה ואפילו מגחכים על אותם מקרים".

אמיר בוחבוט השתתף בהכנת הידיעה

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully