וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי החומה: פשרה בבית ספר המריבה בבית שמש

העירייה ומשרד החינוך הגיעו להסכם שבמסגרתו יפנו התלמידות החרדיות את מבנה בית הספר החילוני "שפות ותרבויות" ויעברו ללמוד במבנים ניידים שיוקמו בחצר המוסד החינוכי. "טובת ילדי העיר מעל הכול"

צילום מסך

(צפו: הסדרנית שהוצבה בשירותים בבית הספר כדי להפריד בין החילוניות לחרדיות)

עיריית בית שמש ומשרד החינוך הגיעו לפשרה בעניין בית הספר "שפות ותרבויות" ברמת בית שמש, אשר עלה לכותרות לאחר שבשטחו הוקם בית ספר לבנות חרדיות. על פי הפשרה המסתמנת, שהוגשה לאישור בית משפט המחוזי בירושלים, עד 10 בנובמבר יפנו 110 התלמידות החרדיות מבית הספר "משכנות דעת" את מבנה בית הספר החילוני ויעברו ללמוד בארבעה מבנים ניידים שיקים לטובתן משרד החינוך בחצר בית הספר. אם עד למועד זה לא תושלם הצבת המבנים היבילים, התלמידות יעברו למבנה המתנ"ס העירוני או לכל מבנה אחר שיוסכם בין הצדדים.

בתקופת הביניים, עד יציאת הבנות החרדיות מהמבנה, יונחו שני בתי הספר לנהוג בצורה מכבדת ומקבלת ולהימנע מפרובוקציות ומהפרעה לפעילות החינוכית. עוד נקבע כי על העירייה להשיב את מצב המבנה של בית הספר החילוני לקדמותו, ובכלל זה עריכת תיקונים נדרשים, החזרת הציוד ויצירות האמנות למקומם, וניקיון כללי של כל אזורי המפלס התחתון, לרבות כיתות, מסדרונות, מחסנים, שירותים וכיוצא בזה.

עוד על "בית ספר המריבה" בבית שמש:
בית המשפט: החרדיות ימשיכו ללמוד בבי"ס בבית שמש
בית ספר המריבה בבית שמש: במקום חומה - מחסום משולחנות
תיעוד: עיריית בית שמש מסירה את החומה בבית הספר

חומת הפרדה שהוצבה בבית ספר חילוני בבית שמש. אוגוסט 2014. מיכאל קריספל, מערכת וואלה! NEWS
חומת ההפרדה שהוקמה בבית הספר בבית שמש, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל קריספל

במקביל, יקדמו העירייה ומשרד החינוך פתרון כולל וארוך טווח בנוגע לשיכון כלל מוסדות החינוך בעיר, כבר בשנת הלימודים תשע"ו ובכללם גם בתי הספר "משכנות דעת" ו"שפות ותרבויות". ככל הנראה, לקראת שנת הלימודים הבאה יעבור בית הספר "שפות ותרבויות" לאחד המבנים הריקים בבית שמש הוותיקה, אזור מגוריהם של תלמידי בית הספר.

לטענת עיריית בית שמש, מדובר בצמצום עוול חמור של אבסורד כפול. זאת, כיוון שבבית הספר המיועד לכ-500 תלמידים לומדים רק 144 תלמידים ושרוב התלמידים מגיעים בהסעות מבית שמש הוותיקה. לא זו אף זו: בשכונה שבה נמצא בית הספר "שפות ותרבויות" קיים חוסר של מאות כיתות לימוד, ואילו בשכונות בית שמש הוותיקה אשר בהן מתגוררים תלמידי בית הספר קיימת מגמה הפוכה של עשרות רבות של כיתות העומדות ריקות.

בית המשפט דחה את עתירת משרד החינוך

לאחר שהעירייה יצרה בבית הספר חומת הפרדה וכפתה את כניסתן של התלמידות החרדיות למקום, הגיש משרד החינוך עתירה לבית המשפט נגד העירייה למתן צו סגירה והוצאתן של התלמידות ממתחם בית הספר. השופט גד ארנברג דחה את העתירה והסביר: "אין ספק שהמבנה הוא בבעלות עיריית בית שמש. אמנם, הוא נבנה מכספי משרד החינוך, אך זו נתנה אותו לעירייה על מנת לקיים בו מוסד חינוכי, בהתאם להוראות הדין. דהיינו, הן הבעלות במבנה בית הספר והן זכות השימוש בו נתונים לעיריית בית שמש. לפיכך, אין ולא יכולות להיות למבקש (משרד החינוך, י"א) טענות שמקורן בבעלות מבנה בית הספר לשפות או בשימוש הנעשה בו".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גם חומה משולחנות הוקמה בבית הספר/מערכת וואלה!, צילום מסך

למרות דחיית העתירה, משרד החינוך לא אמר נואש והגיש עתירה נוספת לבית המשפט לעניינים מנהליים. השופט ארנון דראל דחה גם הוא את העתירה. "לא ניתן מענה מתאים ומידי לצורכי האוכלוסייה החרדית הגדלה והולכת בבית שמש - זו מוצאת את עצמה סובלת ממוסדות חינוך צפופים המצויים במבנים שאינם מתאימים לכך: דירות מגורים ומבנים יבילים, תוך שמשרד החינוך אף מוציא צווי סגירה למוסדות אלו", הסביר. "מנגד, בשל השינויים הדמוגרפיים בבית שמש - מבני חינוך המשמשים את החינוך הממלכתי אינם מאוכלסים במלוא מספר התלמידים שהם יכולים לקלוט. אותו תהליך הכרחי של התאמת מערכת החינוך על זרמיה השונים לזרמי האוכלוסייה המשתנים בעיר רחוק, על פני הדברים, מלהתקדם בקצב הנכון".

ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול אמר אתמול לאחר הסכם הפשרה: "אני מברך ושמח על שיתוף הפעולה של משרד החינוך, שהוכיח כי טובת ילדי העיר מכל המגזרים עומדת מעל כל השיקולים, ומקווה כי אכן יימצא פתרון יסודי ומעשי למצוקת מבני החינוך בבית שמש המתפתחת".

לפניות לכתב יאיר אלטמן: talk2yaira@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully