וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוחאני: "התקיפות נגד דאעש בסוריה יביאו לטרגדיות"

נשיא איראן העניק ראיון לתקשורת האמריקנית ומתח ביקורת על החלטת ממשל אובמה לחמש את המורדים שנלחמים בארגון המדינה האיסלאמית. על שיחות הגרעין אמר: "הזדמנות טובה להגיע להסכם"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

נשיא איראן חסן רוחאני התייחס הלילה (חמישי) לתקיפות כוחות הקואליציה, בראשות ארצות הברית, נגד יעדי ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) בסוריה. "התקיפות עשויות להניב תוצאות רצויות בטווח הקצר, אבל בטווח הארוך הן רק יגרמו לטרגדיות", אמר רוחאני בראיון לתקשורת האמריקנית בשולי העצרת הכללית של האו"ם בניו יורק.

מסע הכיבוש של דאעש - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
גם הלילה: כוחות הקואליציה הפציצו יעדי דאעש בסוריה
שלוחה של דאעש בפיליפינים מאיימת להרוג 2 גרמנים
אלג'יריה: פורסם סרטון עריפת ראשו של החטוף הצרפתי

נשיא איראן חסן רוחאני – טהראן, אוגוסט 2014. AP
"יש עוד חודשיים להגיע להסכמות על הגרעין". נשיא איראן, חסן רוחאני/AP

הנשיא האיראני מתח ביקורת על החלטתו של ממשל אובמה לחמש את המורדים הסורים שנלחמים בדאעש. "הרשויות באמריקה הודיעו שבכוונתן לאמן ארגון טרור אחר ולשלוח אותם להילחם בסוריה", אמר רוחאני. כשנשאל אם הוא מתכוון לצבא סוריה החופשי, הוא השיב: "קרא לזה איך שאתה רוצה, עלינו לשים הנטל על כתפי העם הסורי, לא לקבל החלטות עבורם ולהודיע להם על כך". רוחאני סבור כי על ממשלות עיראק וסוריה להוביל את המאבק הבינלאומי בארגון הטרור אותו כינה "ברברי".

ארצות הברית ובעלות בריתה בקואליציה נגד דאעש ביצעו הלילה סבב נוסף של תקיפות אוויריות, במסגרת המערכה נגד הארגון שנכנסת ליומה הרביעי בסוריה – כך מסר דובר הפנטגון, ג'ון קירבי. בכיר אמריקני מסר לרשת CNN כי יעדי התקיפה הם מצבורי נפט בשימוש דאעש. לפחות 14 חמושים וחמישה אזרחים נהרגו בתקיפות.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בנושא דאעש. רויטרס
ישיבת מועצת הבחיטחון של האו"ם בעניין דאעש, אמש/רויטרס

רוחאני התייחס בראיון גם לשיחות הגרעין, שחודשו השבוע בניו יורק. "היום אנחנו מתמודדים עם הזדמנות טובה מאוד", אמר והוסיף: "נוצרה אווירה חדשה ועל כולנו, איראן ומדינות ה-5+1 (ארה"ב, בריטניה, צרפת, רוסיה, סין וגרמניה), לנצל אותה לטובה, כולנו יחד".

לדבריו, הודות להסכם הביניים שהושג בשנה שעברה, המחלוקות בין הרפובליקה האיסלאמית לארה"ב צומצמו וייתכן שהצדדים יצליחו לגבש הסכם עד המועד הסופי – ה-24 בנובמבר. "עדיין יש לנו עוד חודשיים", ציין נשיא איראן. "אנחנו, כולנו, חייבים לנצל בצורה הטובה ביותר את ההזדמנות הזאת. כל המדינות שיכולות לשחק תפקיד, צריכות לעזור במטרה להגיע להסכמה סופית".

תושב כפר דריאן באתר שהופצץ על ידי מטוסים אמריקנים במתקפה נגד דאעש – אידליב, סוריה – ספטמבר 2014. רויטרס
מחוז אידליב לאחר הפצצות של יעדי דאעש בסוריה, השבוע/רויטרס

בתחילת השבוע טענו גורמים בכירים באיראן כי המדינה מוכנה לשתף פעולה עם ארצות הברית ובעלות בריתה נגד דאעש בתמורה לגמישות מצד המערב לגבי תכנית הגרעין שלה. "איראן היא מדינה משפיעה מאוד באזור ויכולה לסייע במלחמה נגד הטרוריסטים מדאעש", אמר אחד הגורמים, שביקש להישאר בעילום שם, לסוכנות הידיעות רויטרס. "אבל זה נתיב דו-סטרי – אתה נותן משהו, אתה לוקח משהו". הגורם הוסיף: "דאעש הוא איום לביטחון העולם, לא תכנית (הגרעין) שלנו, שהיא תכנית של שלום".

הגורמים האיראניים הדגישו כי הדרישה היא שארצות הברית ומדינות המערב יגלו גמישות לגבי מספר הצנטריפוגות (סרכזות) שטהראן תוכל לשמור תחת עסקה ארוכת טווח שתסיר את הסנקציות מעליה. "שני הצדדים יכולים להראות גמישות שתוביל למספר מקובל על כולם", הסביר גורם אחר.

במקביל, נועדו שר החוץ האמריקני ג'ון קרי ומקבילו האיראני מוחמד ג'וואד זריף בניו יורק. השניים שוחחו על תוכנית הגרעין האיראנית ועל האיום המשותף מצד דאעש. בכיר במשרד החוץ האמריקני מסר לכלי התקשורת כי פגישתם של קרי וזריף נמשכה יותר משעה. היא התחילה בארבע עיניים ולאחר מכן חברו אליהם דיפלומטים בכירים נוספים. "מלבד נושאים הקשורים לתכנית הגרעין של איראן, הם דנו באיום מצד דאעש", הוא הוסיף. "בהמשך, הסכימו מזכיר המדינה ושר החוץ האיראני להיפגש פעם נוספת השבוע בניו יורק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully