וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איסלאם קיצוני ונגיף קטלני: אתגרי עצרת האו"ם

המלחמה נגד דאעש והמאבק בהתפשטות האבולה הם המרכזיים שבמגוון הנושאים שיטרידו את 140 ראשי המדינות בעצרת הכללית שנפתחה אתמול - ושכנראה לא ייפתרו בפורום שהוקם למטרה זו. פרשנות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(צפו: ארה"ב תוקפת יעדי דאעש בסוריה, אתמול)

העצרת הכללית של האו"ם נפתחה אתמול (שלישי) בניו יורק. כמו שקשה לצפות כי 140 ראשי המדינות שישתתפו בעצרת יעמדו במגבלות הזמן שהוקצו לנאומים שלהם, כך קשה לצפות שבעיות העולם באמת ייפתרו בפורום שהוקם למטרה זו. "זה עידן של רמה חסרת תקדים של משברים", הגדיר זאת אתמול מזכ"ל האו"ם באן קי מון. "כל בעיה דורשת גישה משלה ורבות מהבעיות יצרו מחלוקות חריפות בקרב הקהילה הבינלאומית לגבי המענה הראוי".

מאוחדים נגד דאעש

מבחינת ארצות הברית, הנושא העיקרי בעצרת הוא הרחבתה וחיזוקה של הקואליציה נגד ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש), שכלל לא היה על סדר היום של האו"ם אשתקד. נשיא ארה"ב, ברק אובמה, בהיותו היו"ר הזמני של מועצת הביטחון של האו"ם, ינהל דיון בנושא. נוסח ההחלטה שצפויה להתקבל בעניין מניעת הגעתם של לוחמים זרים לסוריה כבר הודלף.

שירותי המודיעין מעריכים שכ-12 אלף בני אדם מ-81 מדינות לפחות הגיעו לסוריה ועיראק כדי להצטרף לדאעש, המונה כ-31 אלף לוחמים. במדינות המוצא מודאגים מכך שאלה שנסעו לעיראק וסוריה כדי לקחת חלק בלוחמה, עשויים לחזור כדי לבצע פיגועי טרור בשטחן. במסגרת ההחלטה, המדינות החברות באו"ם יידרשו להעניש את תושביהן המנסים להגיע למדינה זרה במטרה לעשות פיגוע.

עוד בוואלה! חדשות:
קיצוני יותר מדאעש: ארגון הטרור שמדאיג את אובמה
תיעוד: לוחמי הימ"מ מחסלים את רוצחי הנערים
מחקר חדש מזהיר: 1.4 מיליון מקרי אבולה עד 2015

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
כוחות ביטחון עיראקיים וכוחות השבטים הסונים בלחימה מול דאעש באזור העיר רמאדי, עיראק. רויטרס
כוחות הביטחון והשבטים הסוניים שנלחמים נגד דאעש בעיראק/רויטרס

מאבולה עד שינוי האקלים

עבור מדינות אפריקה, האתגר הדחוף ביותר הוא בלימת נגיף האבולה - שגבה עד כה את חייהם של 2,833 בני אדם - אחרי שארגון הבריאות העולמי פרסם ביום שני כי סנגל וניגריה הצליחו לעצור את התפשטות הנגיף. מאז המלחמה באיידס, שום אתגר בתחום הבריאות לא זכה לתשומת לב כה גדולה באו"ם. 131 מדינות תמכו בהחלטת מועצת הביטחון של האו"ם שהתקבלה ב-18 בספטמבר, להקים כוח משימה חדש להתמודד עם התפשטות הנגיף, שהוגדר כלא פחות מאשר "איום על השלום והביטחון".

ואולם, בחלק מהאזורים הנגועים, על עובדי הבריאות מאיים לא רק הנגיף הקטלני. כך, דווח ביום חמישי שעבר כי שמונה עובדי בריאות בגינאה נרצחו על פי החשד בידי תושבים מקומיים.

כומר ספרדי שמוטס בבידוד לספרד אחרי שנדבק בנגיף האבולה בסיירה לאון, 22 בספטמבר 2014. רויטרס
כומר ספרדי שהוטס לספרד לאחר שנדבק בנגיף האבולה בסיירה לאון/רויטרס

מפגינים הם חלק בלתי נפרד מכל התכנסות מנהיגי העולם, כל שכן עצרת של האו"ם. מאות אלפי המפגינים שהציפו ביום ראשון את רחובות ניו יורק רואים בשינוי האקלים את האיום המרכזי על האנושות. שלשום, החליטו המפגינים להביא את הטענות שלהם לגבי תרומת הקפיטליזם לשינוי האקלים לפתח "וול סטריט".

שר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, אמר בנאומו בניו יורק כי 97% מהמדענים בטוחים שאיומים שמביאים שינויי האקלים הם אמיתיים, וכי שיתוף הפעולה בין המדינות בנושא הוא חובה. "תחזית המדענים היא שלקראת סוף המאה, מפלס הים צפוי לעלות במטר. זה מספיק כדי ש-20% מניו יורק יהיו מתחת למים", טען.

קרי הזהיר כי בטווח הארוך, התעלמות משינוי האקלים תעלה הרבה יותר מאשר ההתמודדות אתו. בפסגת האקלים של האו"ם, שמתקיימת היום, משתתפים מנהיגים רבים, אך לא צפויות הצהרות לגבי התחייבויות חדשות מצדם בתחום. את ישראל, אגב, מייצג השר לאיכות הסביבה, עמיר פרץ.

מתקפת הקסם האיראנית

עבור ישראל, שכבר כמה שנים מנסה לשמור את איום הגרעין האיראני על סדר היום של העולם, אין הרבה סימנים מעודדים. אמנם בלו"ז של אובמה כמה פגישות עם ראשי מדינות בשולי העצרת בניו יורק, בהם גם עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בבית הלבן, אך פגישה עם נשיא איראן חסן רוחאני לא מתוכננת כרגע. המפגש המסקרן בין נתניהו לאובמה יתקיים ביום רביעי הבא, 1 באוקטובר.

עם זאת, קרי נפגש בשולי העצרת עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף ודן עמו בענייני הגרעין. הוא גם הבהיר שתהיה גם פגישה נוספת אם יהיה בכך צורך. גם המאבק בדאעש עלה בשיחת השרים: בלי הרבה סיכויים לעמוד בתאריך היעד של הגעה להסכם הגרעין הכולל - 24 בנובמבר -בטהראן מציעים עסקה של שיתוף פעולה במלחמה נגד דאעש בתמורה להקלה במשטר הסנקציות. בקונגרס מודאגים ודורשים מממשל אובמה תוצאות קונקרטיות יותר בשיחות. האיראנים מצדם כבר פתחו ב"מתקפת הקסם" השנתית בתקשורת האמריקנית.

נשיא איראן חסן רוחאני – טהראן, אוגוסט 2014. AP
האיראנים החלו ב"מתקפת הקסם". נשיא איראן, חסן רוחאני/AP

עוד אירוע שהמשלחת הישראלית עקבה אחריו מקרוב התקיים ביום שני בערב: אירוע המדינות התורמות לחיזוק הכלכלה הפלסטינית. האירוע נערך מדי שנה מאז 1993, אך מבצע "צוק איתן" ברצועת עזה הוסיף למפגש אווירה של דחיפות. גם קרי כבר הודיע שארה"ב תספק 71 מיליון דולרים נוספים כסיוע הומניטרי לעזה. בסך הכול תרמו 118 מיליון דולרים. זאת, לאחר שהאמריקנים הזכירו שיותר מ-58 אלף מתושבי עזה עדיין מצויים במבני האו"ם ברצועה, וקיים מחסור במוצרים בסיסיים כמו אוכל ומים.

פוטין לא בא

עשרות שיירות משוריינות שילוו מנהיגים זרים יטריפו במהלך העצרת הכללית את תושבי מנהטן ויהפכו את המשימה הפשוטה של חציית רחוב לסיוט של המתנה ארוכה. השיירה של ולדימיר פוטין לא תהיה ביניהן: לנשיא רוסיה יש בעיות דחופות יותר להתמודד איתן.

הרובל צונח בעקבות הסנקציות של המערב ובערים המרכזיות נערכות הפגנות המוניות נגד המלחמה הכבר-לא-כל-כך חשאית שרוסיה מנהלת באוקראינה. בשביל מדינות מזרח אירופה, האתגר הרוסי עומד בראש רשימת האתגרים: שינוי האקלים יכול לחכות קצת, ואבולה זה מפחיד, אבל באפריקה.

(עדכון ראשון: 23:39)

היכל עצרת האו"ם בניו יורק. AP
עבור אפריקה אבולה היא האיום המרכזי, אבל זו רק אפריקה. אולם עצרת האו"ם/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully