וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי: האם בריטניה תקיים הבטחותיה לסקוטים?

ראש הממשלה לשעבר גורדון בראון קרא למנהיגים בלונדון להעניק סמכויות נרחבות לממשלה באדינבורו, כפי שהצהירו שיעשו. אולם הדיון מעורר שאלות קשות - אשר ספק אם יקבלו תשובה בקרוב

צילום: רויטרס עריכה: מתן חדד

ראש ממשלת בריטניה לשעבר גורדון בראון קרא היום (שבת) למנהיגי הממלכה המאוחדת לכבד את ההבטחה שנתנו לפני קיום משאל העם בסקוטלנד, לפיה יעניקו סמכויות חדשות לסקוטלנד, לאחר שהאזרחים בחלקה הצפוני של הממלכה הצביעו נגד היפרדות מלונדון.

ראש ממשלת בריטניה לשעבר גורדון בראון, בעצרת בגלזגו, 17 בספטמבר. רויטרס
"עיני העולם נישאות כעת אל מנהיגי המפלגות הגדולות בבריטניה". בראון בעצרת בגלזגו, ערב משאל העם/רויטרס

"עיני העולם נישאו אלינו, ואני חושב שעיני העולם נישאות כעת אל מנהיגי המפלגות הגדולות בבריטניה", אמר בראון, בדברים שנשא במחוז פייף, במרכז סקוטלנד. "הובטחה לאנשים האלה התקדמות, ואני, כאדם העומד בהבטחותיו, אוודא שההבטחות יקוימו".

הממלכה נותרה מאוחדת - עוד בוואלה! חדשות:
ראש ממשלת סקוטלנד התפטר: "זמני תם, החלום יישאר"
למרות הכישלון: המאבק לעצמאות סקוטלנד יחודש בקרוב?
55% הצביעו נגד היפרדות מבריטניה: ניצחון למתנגדים לעצמאות

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
תומכים בעצמאות סקוטלנד, 19 בספטמבר 2014. AP
סוגיית העצמאות הסקוטית נחתמה "לדור שלם". תומכים בעצמאות ממתינים לתוצאות משאל העם/AP

בימים שלפני משאל העם ההיסטורי, שהסתיים בניצחון של 55% נגד 45% למתנגדים לעצמאות סקוטית, חתמו ראשי שלוש המפלגות הגדולות בווסטמינסטר – ראש הממשלה דיוויד קמרון, מנהיג הלייבור אד מיליבנד ומנהיג הליברל-דמוקרטים ניק קלג – על הצהרה המבטיחה סמכויות חדשות לסקוטלנד, אם זו תישאר בממלכה המאוחדת, כפי שאכן קרה בסופו של דבר.

סמכויות אלה כוללות רמות גבוהות יותר של מימון ממשלתי לפרלמנט הסקוטי בהולירוד, אדינבורו, ושליטה נרחבת בכספי הביטוח הלאומי. כמו כן, הסקוטים מעוניינים בשליטה מוגברת במדיניות המיסוי.

לאחר שהתקבלו תוצאות משאל העם, הצהיר קמרון כי סוגיית העצמאות הסקוטית נחתמה "לדור שלם", אולם הבטיח שינוי חוקתי בכל חלקי הממלכה המאוחדת. בראון, תושב סקוטלנד בעצמו, הצהיר כי החוקים המעבירים סמכויות מלונדון להולירוד יוצגו עוד בטרם יחגגו הסקוטים את יום השנה להולדת המשורר הלאומי, רוברט ברנס, החל ב-25 בינואר.

ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון במסיבת עיתונאים לאחר תוצאות משאל העם בסקוטלנד, 19 בספטמבר 2014. רויטרס
"כעת יש גם לשמוע את קולם של המיליונים באנגליה". קמרון מגיב לתוצאות משאל העם, אתמול/רויטרס

מלבד הממשלה המרכזית בלונדון, הוקמו ממשלות בסקוטלנד, וויילס וצפון אירלנד. לדברי קמרון, העברת סמכויות נוספות לסקוטלנד תדרוש שינוי חוקתי, במסגרתו לא יוכלו הנציגים הסקוטים להצביע על חוקים הנוגעים לאנגליה בלבד.

"במשך זמן רב האמנתי שחלק מהותי הנעדר מהדיון הלאומי הוא אנגליה", אמר קמרון אתמול לאחר פרסום התוצאות. "שמענו את קולה של סקוטלנד, וכעת יש גם לשמוע את קולם של המיליונים באנגליה. בדיוק כפי שסקוטלנד תוכל להצביע בנפרד על חוקים הנוגעים למיסוי, כספי ציבור ורווחה, כך גם אנגליה, וויילס וצפון אירלנד אמורות להצביע על סוגיות אלה".

המלכה אליזבת במושב הפתיחה של הפרלמנט הבריטי. רויטרס
קראה למנהיגי המפלגות לפעול יחד. המלכה אליזבת במושב הפתיחה של הפרלמנט הבריטי/רויטרס

ראש הממשלה הבהיר כי לוח הזמנים להעברת הסמכויות לסקוטלנד יכובד במלואו, והוסיף כי על הרפורמות להיכנס לתוקף "באותו הקצב" של הצגת רפורמות באנגליה. לדבריו, הצעות החוק יוצגו עד סוף נובמבר. בפועל, לוח הזמנים שנקבע מבטיח כי לא יתבצעו השינויים המובטחים לפני הבחירות הכלליות לפרלמנט הבריטי, במאי 2015.

בהצהרה אישית נדירה שמסרה ממעונה בבלמורל, סקוטלנד, המלכה אליזבת השנייה בירכה על תוצאות משאל האם "אשר כולנו ברחבי הממלכה המאוחדת מכבדים". היא התייחסה ל"רגשות העזים" בסקוטלנד וברחבי הממלכה סביב הדיון בעצמאות סקוטית ובשינויים העתידים לבוא, אך הפצירה במנהיגי כל המפלגות לפעול במשותף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully