וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיזבאללה לא שכח מי האויב האמיתי שלו

19.9.2014 / 12:44

בעוד הוא נלחם בג'יהאד העולמי בסוריה, בעיראק ובלבנון, הארגון השיעי מקיים הכנות לסגור חשבון עם ישראל. לאביב כוכבי, אלוף פיקוד הצפון מהשבוע הבא יש סיבות טובות לדאגה

צילום מסך

(צפו - חיזבאללה מציג: כך נכבוש את הגליל)

חודש יוני 2012, גבול לבנון. נער בן 16 סוחב תיקי צד מחלקו הלבנוני של הכפר רג'ר לחלקו הישראלי. לכאורה מראה תמים. למעשה, היה זה תחילתו של מבצע חשאי של חיזבאללה להחדיר מטעני חבלה מתוחכמים לעורף מדינת ישראל לביצוע פיגועים - כפי הנראה נגד אישים בכירים. סופה של ההברחה בסיכול מוצלח של שירות הביטחון הכללי.

חיזבאללה היה אחראי על תשתית של שלוש חוליות שכללו 14 בני אדם מהכפר רג'ר, מנצרת ומרמלה. מרביתם, סוחרי סמים שהופעלו על ידי חיזבאללה. חוליה אחת פעלה משטח לבנון, חוליה נוספת פעלה מנצרת וחוליה שלישית הייתה אחראית על שינוע הציוד ואמצעי התקשורת בין חברי הרשת. רוב המעורבים בהברחה לא ידעו כלל שהתיקים מכילים 24 מטעני חבלה טעונים בחומר נפץ קטלני מסוג סי-4 ומערכות הפעלה מתוחכמות, וחשבו כי ארבעת התיקים מכילים סמים. עד היום לא ברור למי היו מיועדים חומרי הנפץ ואם הם הועברו לשימוש "תאים רדומים" במדינת ישראל.

לאחרונה, טוענים במערכת הביטחון, החל חיזבאללה להשתלט מחדש על נתיבי הברחת הסמים מדרום לבנון לישראל כחלק מכוונות הארגון להתכונן להוציא פיגועים נגד ישראל. הקונספציה הישראלית שחיזבאללה מורתע מאז מלחמת לבנון השנייה ב-2006 וחושש מלצאת למערכה נגד ישראל סופגת עוד מכה.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מלחמה בשלוש חזיתות

חיזבאללה מנהל בשנים האחרונות לחימה נגד מורדים וגורמי ג'יהאד עולמי בשלוש זירות - בסוריה, בעיראק, ובבקעא בלבנון. בתחילה, מה שהניע את הארגון השיעי היה הרצון לשמר את הציר הרדיקלי יחד עם סוריה ואיראן – דבר שעליו נמתחה ביקורת בתוך לבנון על השתתפות במלחמה בניגוד לאינטרס הלאומי הלבנוני. אך כשהחלה האש לזלוג לתוך לבנון עצמה, לצד הצהרות של ראשי הג'יהאד העולמי כי המטרה הבאה היא ביירות, החל חיזבאללה לצבור נקודות ברחוב שהבין שהארגון השיעי אכן נוהג כ"מגן לבנון". עדות לכך שהארגון מתגאה בלחימה נגד גורמי הג'יהאד העולמי היא הלוויות ההמוניות של לוחמיו שנהרגו בסוריה שעד לחודשים האחרונים התקיימו בסתר בחשכת הליל.

חיזבאללה. AP
מרגיש כ"מגן לבנון". לוחם חיזבאללה לצד משגר רקטות לטווח קצר/AP

אולם, לצד הלחימה בחזיתות השונות חיזבאללה מעולם לא זנח את המאבק נגד ישראל. בשנה האחרונה מבצע חיזבאללה כמה פעולות שמטרתן לייצר מאזן אימה מול ישראל ולהרתיע את הקברניטים בירושלים מלפתוח במלחמה בזמן שהארגון שקוע בלחימה בשלוש גזרות שונות שהולכות ומתרחבות.

חיזבאללה אינו מורתע כפי שחשבו בישראל בשנת 2008, אז חוסל בדמשק עימאד מורנייה, ראש הזרוע הצבאית של הארגון, לפי פרסומים זרים על ידי ישראל. אז, לא הייתה תגובה. אלא שחיזבאללה הוא ארגון לומד ומנסה לבנות את כוחו ולעצב את עצמו מחדש מול האיומים הנשקפים לו מצה"ל.

החשבון הפתוח עם ישראל

בשנה החולפת העניק מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, ראיונות עומק לכלי תקשורת מערביים במאי ובאוגוסט, שבהם פרש את משנתו והעביר מסרים ברורים לישראל לפיהם לא זנח את הכוונות לנקום את מותו של מורנייה ולחדש את העימות מול ישראל. הוא פשוט מחפש מועד ומרחב נוחים מבחינתו לפעולה, כשם שפעל בבורגס שבבולגריה כשהוציא לפועל פיגוע שהרג חמישה תיירים ישראלים, ולא שילם מחיר ישיר.

בתוך לבנון פנימה, רואה עצמו נסראללה כגורם לאומי שמגן על האינטרס הלאומי הלבנוני ומסביר לגורמים האחרים במדינה שלא היה נלחם בסוריה לולא האינטרס לבלום את הג'יהאד העולמי ומצביע על עיר הגבול עראסל שם הוא מנהל כתף אל כתף עם צבא לבנון לחימה עזה שגובה הרוגים רבים נגד ארגוני הג'יהאד. חיזבאללה מבין היטב שבזמן ששגריר ארה"ב בלבנון, דיוויד היל, מצהיר שאספקת הנשק לצבא לבנון תהיה רציפה, ממשיכים לזרום פליטים רבים מסוריה למדינת הארזים. עד כה, באופן רשמי הגיע מספרם ל-1,128,912, 14% מהם בדרום לבנון. כרגע לא אותרו בקרבם אנשי ג'יהאד עולמי, אך ההנחה היא שיש בתוכם תאים רדומים שמחכים לפקודה לפעול, ומצוקות שונות יגדילו את היכולות של התאים לגייס חברים נוספים לפני פעולה.

בראיון האחרון שהעניק נסראללה ב-14 באוגוסט, הדגיש כי "יש חשבון ישן, חשבון חדש וחשבון מתחדש", ובכך סתם את הגולל על הקונספציה הישראלית בסוגיית ההרתעה. החשבון הישן מכוון לחיסולו של מורנייה, החשבון החדש מכוון לחיסולו בדצמבר 2013 של בכיר חיזבאללה חסן א-לקיס בלב ביירות, והחשבון המתחדש נוגע לוויכוח סביב הבעלות על חוות שבעא והחלק הלבנוני של הכפר רג'ר.

חמושים סונים שפרצו מגבול סוריה לעיר ערסאל – לבנון, 2 באוגוסט 2014. AP
אחת החזיתות של חיזבאללה. לוחמים של הג'יאהד העולמי בערסאל/AP

ראיה לכך שהחשבון עדיין פתוח אפשר למצוא בתקרית שאירעה ב-14 במרץ השנה, כשזירת מטענים התפוצצה בהר דב. סימני כלי הרכב שנפגעו ממטעני הרסס והכדוריות שחוררו את המיגון העבה מעידים שחיזבאללה התכוון להרוג חיילים. הארגון לא קיבל תחילה אחריות לפיצוץ והמתין כמה שבועות. בכך, הארגון השיעי מאותת שהוא לא במצוקה כפי שחלקים גדולים במערכת הביטחון בישראל סבורים, ואיננו מתכוון למחוק את החשבון הפתוח מול ישראל.

אם לא די בתקרית בהר דב, חיזבאללה גם רמז שהוא עומד מאחורי ארבעה פיגועים בשנה האחרונה בגבול הסורי-ישראלי שבהם הונחו מטעני חבלה ומאחד מהם נפצע חייל צנחנים באורח קשה. "צריך להיזהר מלהעצים אותו טקטית ולמזער אותו אסטרטגית", אמר השבוע קצין בכיר בפיקוד הצפון כשהתבקש לתאר את דעתו על הקונספציה הישראלית שחיזבאללה מורתע. "הם מסתכלים מאה שנים קדימה. שש שנים שחלפו מאז חיסולו של מורנייה זה הרבה זמן עבורנו, אבל עבורם זה מעט", הוסיף הקצין הבכיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחזק את שליטתו בגבול. אנשי ארגון חיזבאללה ליד ישראל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשל כך, החל חיזבאללה להחזיר את אנשיו בגלוי אל הגבול הישראלי. חלקם מסתובבים לבושים במדים, וחלקם חמושים ברובי קלצ'ניקוב. אנשיו אוספים מודיעין, מניפים את דגלי הארגון על הגדר ומחזירים את השליטה במרחב. פעילי הארגון מתנהגים בצורה נועזת יותר שלא מותירה כל ספק - פני חיזבאללה לעימות. בחלק מהמקרים, ניתן לראות אנשי חיזבאללה חמושים במרחק של עשרות מטרים בודדים מהגבול – מה שיוצר פוטנציאל לתקרית אש בינם לבין חיילי צה"ל או צבא לבנון שמפטרלים באותם אזורים.

השוני העיקרי מאז מלחמת לבנון השנייה הוא היציאה של חיזבאללה מאזור היערות שממנו שיגר רקטות מגוונות, אזור שאותו כינו בצה"ל "שמורות טבע" - ומעבר לתוככי הכפרים שם חפר מנהרות ומרחבי פעולה נגד צה"ל אם יתמרן לעומק השטח.

מורשת "צוק איתן"

חיזבאללה השקיף מן הצד על מבצע "צוק איתן" והמסקנות שלו לא מוסיפות לרמת הביטחון הישראלי. בראיון מאוגוסט האחרון, הסיק נסראללה כי העורף הישראלי לא עומד בפני התשה ולכן חיזבאללה צריך לנקוט גישה זו, או במילים פשוטות – להאריך את המערכה הבאה נגד ישראל. נסראללה מבין שישראל תחפש ניצחון מהיר ולכן על ארגונו לבצע פעילות שתביא לניצחון תודעתי, כמו כיבוש שטחים בישראל למשל. לוחמי הארגון צוברים ניסיון רב בלחימה בסוריה ובעיראק כשבחלק מהקרבות הוא נוחל ולכן מרשה לעצמו לדבר בגלוי על כיבוש שטחים באצבע הגליל. קצינים בפיקוד צפון טוענים, כי חיזבאללה מסוגל לפעולה מהסוג הזה, אך צה"ל יהיה ערוך לכבוש מחדש כל תא שטח כזה תוך שעות ספורות.

אחד האיומים החדשים שמטרידים את צה"ל בקו המגע הוא רקטות ה"בורקן". מדובר ברקטה לטווח קצר פרי פיתוח רוסי שזכתה לשדרוג איראני והועברה לידי סוריה וחיזבאללה. לרקטה יש כמה גרסאות: חלקן נושאות ראש קרב של 250 קילוגרמים וחלקן יכולות לשאת חצי טון חומר נפץ. לטענת קצין בכיר בפיקוד הצפון, החל פיתוח רקטת בורקן שיכולה לשאת טון של חומר נפץ. טווח הירי של הרקטה מגיע לשבעה קילומטרים – תלוי במשקל חומר הנפץ בראש הקרבי. ייחודיות הרקטה נטועה בעוצמת ההרס שנועד לפגוע בביצורים, אולם כשמדובר בפגיעה באזור אזרחי, היא עלולה לגרום להרס עצום ולנפגעים רבים.

ראש אמ"ן, אביב כוכבי, במסיבת עיתונאים בנושא ספינת הנשק בקריה תל אביב, מרץ 2014. דרור עינב
מיום שני הקרוב, זו הדאגה שלו. אביב כוכבי/דרור עינב

מה שמעסיק כיום את יאיר גולן, אלוף פיקוד הצפון ויעסיק החל מיום שני הקרוב את אלוף אביב כוכבי שיחליפו בתפקיד היא טעות אחת בגבול של אחד הצדדים שתוביל להידרדרות רחבה. קצין בכיר בפיקוד הצפון סיכם את המענה הישראלי לאיום המרחף מצד חיזבאללה כשאמר השבוע: "אם נקדים ונכבוש שטחים בלבנון זה אולי לא יקרה, אבל אם נחכה שהם יחצו קו כחול (גדר הגבול, א"ב) אז יש לנו תכנית עקרונית לפינוי ישובים סמוכי גדר וככל שנדבר על זה נעקר את המחשבה שלהם לבצע את המהלך של פשיטה. נכון שחיזבאללה בונה את עצמו להתקפה, בשונה ממלחמת לבנון השנייה, אבל גם התכניות שלנו השתנו".

הקצין הבכיר רמז כי לשם הצלחה במערכה מורכבת מול חיזבאללה נדרש תהליך קבלת החלטות מהיר, בשונה ממה שראו במבצע "צוק איתן" כשהדרג המדיני התעכב עם ההחלטה על התמרון הקרקעי בעזה. "השאלה הגדולה היא איך אנחנו ננהל את האש שלנו. אם נחליט על תמרון מידי - התוצאות יהיו בהתאם. ככל שנתמרן מהר ואגרסיבי תהיה לכך השפעה על ממד הזמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully