וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשימת המוות של אובמה: בכירי דאעש על הכוונת

לפי אן-בי-סי, הממשל מגבש רשימת חיסול של יעדים בכירים במדינה האיסלאמית, ובהם המנהיג אל-בגדאדי. הסי-איי-איי: "מספר לוחמי הארגון בעיראק ובסוריה גדל ומגיע עד ל-31 אלף"

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה מציג את האסטרטגיה נגד דאעש, לפנות בוקר)

אחרי הנאום שבו הצהיר כי יפעל נגד דאעש בסוריה – אובמה מגבש רשימת חיסול. חלק מרכזי מהתקיפות האוויריות של ארצות הברית שמתרחשות בשבועות האחרונים בעיראק ואשר צפויות להתרחב לסוריה יתמקד בחיסול דמויות מפתח ב"מדינה האיסלאמית" ובהשמדת אמצעי לחימה אמריקניים מתקדמים שנפלו לידי הארגון בחודשים האחרונים – כך דיווחה אתמול (חמישי) רשת NBC.

בתוך כך, רשת CNN דיווחה כי מטוסים אמריקניים ביצעו אמש גיחות ביון בשמי סוריה. לדברי בכיר אמריקני, מטרת הטיסות היא איסוף מודיעין לקראת תקיפות אוויריות במדינה. כמו כן, ברשת דווח כי סוכנות הביון המרכזית (CIA) טוענת כי לארגון יש בין 20 אלף לבין 31,500 לוחמים ברחבי עיראק וסוריה. ההערכה החדשה מכפילה עד משלשת את זאת הקודמת, שלפיה עמד מספר לוחמי הארגון הקיצוני על כ-10,000.

מסע הכיבושים של דאעש - כותרות אחרונות:
צרפת: עצרנו מגייס "מסוכן במיוחד" של דאעש
נאום המלחמה שאובמה לא רצה לנאום / פרשנות
דאעש לא מחדש דבר. דעה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"שייאבקו על הישרדותם". מנהיג "המדינה האיסלאמית" אל-בגדאדי נואם במסגד במוסול שבצפון עיראק/מערכת וואלה!, צילום מסך

הגורמים האמריקניים ששוחחו עם רשת NBC העריכו כי לתקיפות האמריקניות נגד הבכירים עשויה להיות השפעה ניכרת. הם הזכירו את חיסולו ב-2006 של אבו מוסאב א-זרקוואי, מנהיג אל-קאעדה בעיראק, דבר שהביא לירידה בכוחו של הארגון. "אנחנו רוצים שהם ייאבקו על הישרדותם במקום לתכנן פיגועים נגד ארצות הברית", אמר אחד הגורמים. לדבריו, "זו משוואה פשוטה. אנו רוצים להקטין את הסיכוי שהם יתקפו מחוץ לגבול".

הגורמים הוסיפו וציינו כי מנהיגי דאעש דנים בתקופה זו בין היתר בסוגיית יעילותם של אמצעי לחימה אמריקניים ועיראקיים כבדים שנפלו לידיהם, ובכלל זה נגמ"שים, ארטילריה, משגרי רקטות ופגזים. לחלק מאמצעי הלחימה והתחמושת מועד תפוגה ולחלק אחר נדרשים חלקי חילוף שקשה להשיג. אם לא יעשה בהם שימוש, גם דבר זה עשוי לסייע להיחלשות דאעש.

עוד הזכירו הגורמים כי לדאעש "רזרבות עצומות של נשק" מתוצרת רוסית שנתפס מידי צבא סוריה, בין היתר בסביבות העיר א-רקה, שהוכרזה בירת "המדינה האיסלאמית", ובסביבותיה היו מחסני ענק של צבא סוריה. לנוכח העובדה שרוסיה מוכרת אמצעי לחימה למדינות רבות, למורדים הסונים הקיצונים יהיה קל יותר להשיג חלקי חילוף לנשק זה.

לפי הדיווח, לא צפויה קריסה של דאעש בעת הקרובה, גם אם יותקף. עם זאת, מקור בקהיליית המודיעין האמריקנית הביע אופטימיות באשר לסיכויי ההישרדות של דאעש בטווח הרחוק. "כל זרוע של אל-קאעדה נכשלה", הוא טען, וסיפק הסבר שאינו נעוץ דווקא בתקיפות: "האוכלוסייה המקומית בשטחים שבשליטתם שונאת אותם".

אנשי דאעש בבסיס חיל האוויר הסורי "טבקה" שנכבש במחוז רקה – אוגוסט 2014. AP
"רזרבות עצומות". לוחם דאעש מניף את דגלו בבסיס חיל האוויר שנכבש ליד א-רקה/AP

בינתיים, ב"בירת" דאעש רקה סערו אתמול הרוחות בעקבות נאום אובמה, שנתן את האות להיערך לתקיפה אמריקנית ראשונה בשטח סוריה אחרי שלוש שנים וחצי של מלחמת אזרחים עקובה מדם. בעיר, שדאעש מחזיק בה זה יותר משנה, ניכרו חילוקי דעות באשר ליעילות התקיפות, להצדקתן ולתוצאותיהן. ב"ניו יורק טיימס" דווח כי חלק מתושבי העיר המתגוררים סמוך למטה "המדינה האיסלאמית" נסו על נפשם מחשש שייפגעו בתקיפות. לוחמים הפועלים נגד דאעש נשמעו דווקא מחוזקים מהסיוע האמריקני הצפוי ואף אמרו כי גורמים רשמיים בטורקיה יצרו עמם קשר והבטיחו לספק להם אמצעי לחימה.

"המלחמה שלנו היא באסד"

חלק ניכר מהגורמים המתנגדים לדאעש הזהירו כי התקיפות האמריקניות ייתנו לגיטימציה לצבא של הנשיא בשאר אסד להפציץ אזורים מאוכלסים. לדבריהם, אם לא יהיה שינוי פוליטי שישלב את הסונים בשלטון בדמשק, רבים מהם עלולים להשתכנע כי דאעש הוא הפתרון שיביא להפלת המשטר. חלק מהתושבים בעיר הביעו חשש אמיתי כי אזרחים ייהרגו בתקיפות.

"חלקים מסוריה עדיין לא נהרסו, אבל אחרי התקיפה (האמריקנית) לא יישאר דבר", הזהיר מאטאר, דובר מטעם אחראר א-שאם, אחת מקבוצות המורדים המתנגדות לפעילות של דאעש. הוא הבהיר כי "מלחמתנו היא בבשאר (אסד)", ותהה מדוע בוושינגטון חיכו זמן רב כל כך לתקוף ולא סייעו מוקדם יותר למורדים המתונים.

נשיא סוריה בשאר אסד – דמשק, יולי 2014. רויטרס
"למה לא תקפו את כוחותיו?". נשיא סוריה אסד/רויטרס

עורך דין תושב רקה שדיבר עם ה"ניו יורק טיימס" בעילום שם טען כי תקיפות אמריקניות כעת יבטאו "סטנדרטים כפולים" מצד המערב. "למה חיזבאללה, המשטר הסורי והמיליציות שלו לא נחשבות לגורמי טרור שמערערים את ביטחון האזור?", הוא שאל.

לעומתו, אחמד א-סעוד, קצין שערק מצבא סוריה וכעת מפקד על אחת מקבוצות המורדים ששמה "הכוח החמישי", בירך על הכוונה לתקוף. "לאף אחד אין היכולת לעשות זאת, אלא לארצות הברית", הוא אמר. "'המדינה האיסלאמית' מסוכנת יותר מאסד, בכל האזור – לא רק בסוריה". לדברי סעוד, סורים רבים הצטרפו לדאעש מתוך ייאוש וספקנות באשר להתערבות האמריקנית. הוא העריך כי אם התקיפות יהיו מדויקות ויעילות, "אנשים יעמדו לצד המנצח, מכיוון שהם חלשים".

10 מדינות הצטרפו לקואליציה נגד דאעש

בתוך כך, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי המשיך אתמול בניסיון לגבש קואליציה רחבה נגד דאעש, במהלך ביקורו בערב הסעודית. בערב פורסמה הודעה רשמית מטעם נציגיהן של עשר מדינות שנפגשו בעיר ג'דה לדון באיום האזורי, ובה נאמר כי הם הסכימו לפעול לעצור את זרימת הכספים והלוחמים לארגון, ולסייע לשקם את הקהילות ש"הושחתו" על ידי דאעש.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי עם עמיתו הסעודי הנסיך פייסל בנמל התעופה בג'דה, ערב הסעודית. 11 בספטמבר 2014. רויטרס
טורקיה לא הצטרפה להודעה. קרי עם עמיתו הסעודי פייסל, היום בג'דה/רויטרס

עוד נמסר בהודעה כי המשתתפים דנו באסטרטגיה להרוס את "המדינה האיסלמאית" "היכן שהיא נמצאת, ובכלל זה בעיראק ובסוריה". המדינות שהשתתפו בפגישה מלבד ארצות הברית וערב הסעודית המארחת הן בחריין, מצרים, עיראק, ירדן, לבנון, עומאן, קטאר ואיחוד המדינות הערביות. טורקיה, החברה בנאט"ו, השתתפה גם היא, אך לא הצטרפה להודעה שפורסמה.

בנוסף, דובר הפנטגון ג'ון קירבי מסר כי מטוסי הקרב של ארצות הברית יחלו בזמן הקרוב לצאת לתקיפות אוויריות מבסיס של הכוחות הכורדיים בצפון עיראק, במסגרת הרחבת המבצע הצבאי נגד דאעש. הוא הוסיף כי מטוסים "חמושים ומאוישים" יצאו מאירביל, בירת המחוז הכורדי האוטונומי, וסירב לספק פרטים נוספים. התקיפות שביצעה ארה"ב עד כה יצאו מבסיסים מחוץ לעיראק.

(עדכון ראשון: 21:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully