וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: עצרנו מגייס "מסוכן במיוחד" של דאעש

מוראד פארס, שנסע בקיץ שעבר לסוריה, עוכב בטורקיה והוסגר לפריז. הוא עסק בגיוס צעירים, חלקם בני 14, לשורות הג'יהאד. מוסקבה ודמשק נגד אובמה: פעולה ללא אישור בסוריה - תוקפנות

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק

(אובמה, הלילה: לא תהיה פעולה קרקעית נגד דאעש)

הרשויות בצרפת עצרו אדם "מסוכן במיוחד", החשוד כי פעל כאחד המגייסים העיקריים של צעירים לארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) – כך הודיע היום (חמישי) משרד הפנים בפריז. בהודעת המשרד נמסר כי מוראד פארס, בן 30 מהעיירה טונון-לה-בן שלמרגלות האלפים, נסע לסוריה ביולי 2013. הוא נעצר אמש בנמל התעופה שארל דה-גול בבירה הצרפתית, כשלושה שבועות אחרי שעוכב על ידי הרשויות בטורקיה. אלה הסגירו אותו לפריז. תחנת הרדיו RTL דיווחה כי מוצאו של פארס מרוקני.

מסע הכיבושים של דאעש - כותרות אחרונות:
"תכנית הקרב" של אובמה בדאעש: ללא פעולה קרקעית
נאום המלחמה שאובמה לא רצה לנאום / פרשנות
דאעש לא מחדש דבר. דעה

מוראד פארס, אזרח צרפת שנעצר בחשד שגייס צעירים לשורות "המדינה האיסלאמית" בסוריה. פייסבוק, צילום מסך
פעל בטולוז ובשטרסבורג. פארס/צילום מסך, פייסבוק

סוכנויות המודיעין בפריז חשדו במשך זמן רב כי פארס משדל צרפתים צעירים, חלקם בני 14 בלבד, לצאת להילחם בשורות הג'יהאד בסוריה. נמסר כי היה לו תפקיד מכריע בגיוס צעירים לטרור בטולוז שבדרום צרפת ובשטרסבורג שבמזרחה, וכן בשליחתם לסוריה. ביולי האחרון נפתחה חקירה נגד פארס, וצו מעצר הוצא נגדו. ב-16 באוגוסט הוא עוכב בטורקיה.

צרפת נחשבת למדינה פגיעה במיוחד בכל הנוגע לאיום הג'יהאד, שכן היא מאכלסת את המיעוט המוסלמי הגדול ביותר במערב אירופה – כחמישה מיליון בני אדם. קריאות רבות להתגייס לפעולות טרור מפורסמות ברשתות חברתיות. הרשויות בפריז מעריכות כי 900 אזרחי המדינה מעורבים בפעולות ג'יהאד בסוריה ובסביבותיה. במערב חוששים כי הזרים המגיעים למזרח התיכון מאומנים במטרה שישובו לארצותיהם ויבצעו בהן פיגועים. ביום שני הקרוב ידונו חברי הפרלמנט בפריז בחקיקה חדשה נגד טרור שמטרתה להילחם בגיוס הג'יהאדיסטים בשטחה, תופעה הנמצאת במגמת עלייה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חייבת להיות הסכמה של סוריה לכל פעולה". אסד/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, שעות אחרי נאומו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, שבו שטח את האסטרטגיה נגד דאעש והבהיר כי בכוונתו לפעול מהאוויר נגד הארגון בסוריה, יצאו אחר הצהריים סוריה ורוסיה נגד הדברים. משרד החוץ במוסקבה, בעלת ברית ותיקה של נשיא סוריה בשאר אסד, מסר כי כל תקיפה בסוריה ללא מנדט מהאו"ם תיחשב למעשה של תוקפנות.

"נשיא ארצות הברית דיבר ישירות על אפשרות של תקיפות של צבא ארצות הברית נגד עמדות דאעש בסוריה בלי אישור מהמשטר הלגיטימי", אמר דובר המשרד, אלכסנדר לוקשביץ. "צעד זה, בהיעדר החלטה של מועצת הביטחון של האו"ם, תהיה פעולה של תוקפנות והפרה של החוק הבינלאומי", הוא הוסיף.

בדמשק אמר השר הסורי הממונה על הפיוס הלאומי, עלי חיידר, דברים דומים. "כל פעולה מכל סוג שהוא ללא הסכמה של הממשלה בסוריה תהווה תוקפנות נגד סוריה", אמר לכתבים. הוא הוסיף כי חייב להיות "שיתוף פעולה ותיאום עם סוריה וחייבת להיות הסכמה של סוריה לכל פעולה, בין אם היא צבאית ובין אם לאו".

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי עם עמיתו הסעודי הנסיך פייסל בנמל התעופה בג'דה, ערב הסעודית. 11 בספטמבר 2014. רויטרס
"ירחיב את הקואליציה נגד דאעש". קרי עם עמיתו הסעודי, הנסיך פייסל, היום בג'דה/רויטרס

על אף התמיכה בעמדתה של ארצות הברית במאבקה נגד "המדינה האיסלאמית", שרי החוץ של צרפת ושל גרמניה הבהירו אחר הצהריים כי ארצותיהם לא ישתתפו בתקיפות מהאוויר בסוריה. שר החוץ של גרמניה, פרנק וולטר-שטיינמאייר, אמר במסיבת עיתונאים שכינס עם עמיתו הגרמני בברלין כי ארצו לא התבקשה להשתתף בתקיפות ולא תעשה כן.

השר הבריטי פיליפ האמונד אמר כי לונדון "תומכת לחלוטין בגישת ארצות הברית לגיבוש קואליציה בינלאומית נגד דאעש, שאותו הגדיר "ברברי". האמונד ציין כי פריז "לא שללה שום אפשרות" בכל הנוגע לסיוע לקואליציה זו. עם זאת, מאוחר יותר הוא הבהיר בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי ארצו לא תשתתף בתקיפות מהאוויר. "דנו בזה כבר בשנה שעברה בפרלמנט ולא נדון בזה פעם נוספת", אמר. שעה קלה אחר כך מסר דוברו של ראש הממשלה דיוויד קמרון כי שום אפשרות לא נשללה.

בינתיים, שר החוץ האמריקני ג'ון קרי המבקר במזרח התיכון ממשיך בניסיונו לגבש קואליציה רחבה נגד "המדינה האיסלאמית". קרי, שבא היום לעיר ג'דה שבערב הסעודית, פגש שם בכירים מקומיים וכן בכירים ממצרים, מירדן, מעיראק מלבנון ומטורקיה. גורם רשמי במשרד החוץ האמריקני אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי "רבות מהמדינות כבר נוקטות פעולות נגד דאעש, אבל מסעו של קרי ירחיב את הקואליציה ויגביר את המאמצים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully