וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: ארה"ב גיבשה הצעה להפסקת אש בין ישראל וחמאס

26.8.2014 / 0:48

דיפלומטים אמריקנים אמרו כי ההצעה שתובא בפני מועצת הביטחון של האו"ם היא "שונה מהקודמות". ארה"ב פועלת ליצור נוסח שמוסכם על האירופים וגם על ירדן. "הטיוטה הוצגה לישראל"

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014 לייב. אבי אוחיון לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
"הצעה שונה מאלה שהוצגו עד כה". נתניהו ואובמה/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון לע"מ

ארה"ב הכינה טיוטת הסכם להפסקת אש בין ישראל לחמאס – שתובא בפני מועצת הביטחון של האו"ם, כך אמרו הלילה (שלישי) דיפלומטים לסוכנות הידיעות רויטרס. לפי הדיווח, ארה"ב פועלת כעת מול המעצמות באירופה, כמו גם מול ירדן, על מנת להגיע לנוסח מוסכם.

גורמים רשמיים בארה"ב ודיפלומטים ממדינות אחרות החברות באו"ם אמרו כי וושינגטון הציגה את עקרונות הטיוטה המדוברת למספר מצומצם של מדינות כדי לגבש ממנה החלטה של מועצת הביטחון. בחודש שעבר הייתה זו ירדן, שהציגה הצעה משלה, ובשבוע שעבר היו אלה בריטניה, צרפת וגרמניה שיזמו הצעת החלטה. ההצעות הללו לא עלו להצבעה. "ארה"ב החליטה שעליה להעמיד טיוטה משלה", אמר דיפלומט המעורה בסוגיה. "ההצעה הזו היא שונה למדי מהשתיים האחרות. עכשיו הצדדים עובדים כדי לגבש את הטיוטות להצעה אחת המקובלת על כל הצדדים".

מלחמה בדרום | סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
סבתו של דניאל הטיחה באהרונוביץ': "תעשו משהו!"
משעל: מוחמד דף לא חוסל, הוא "בסדר ומוגן"
שוב ירי לצפון: שתי רקטות נפלו באזור קריית שמונה

הגורמים האמריקניים והדיפלומטים שנחשפו לטיוטה סרבו לפרט על תוכנה, וחלקם אף העידו כי הנוסח האמריקני לא יתקבל לבדו – כלומר ללא שינויים ותיקונים. "אנחנו פועלים כדי לנסח הצעה אחת", אמר דיפלומט באו"ם. "מה שחשוב הוא שהאמריקנים מעורבים, ושיש מומנטום חדש להגיע להחלטה על הפסקת אש במועצת הביטחון – שתהיה טובה יותר מאלו שהוצגו קודם לכן".

גורם ישראלי בכיר אמר לרויטרס כי "הנושא נמצא עדיין במו"מ", והוסיף שאין עדין טיוטה מוכנה להציג בפני מועצת הביטחון. דיפלומטים אמרו שהטיוטה האמריקנית הוצגה בפני ישראל כבר בסוף השבוע האחרון. לדבריהם, גם מצרים נמצאת בסוד העניינים.

גורמים דיפלומטיים באו"ם אמרו שגם וושינגטון וגם ירושלים נעשו פתוחות יותר לדרישת האו"ם ליצר הפסקת אש. המהלך האמריקני מתגבש בצל ההצעה המצרית להפסקת אש.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הרגיעה מתקרבת". נתניהו, א-סיסי ומשעל/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל רב אלוף בני גנץ, התכנסו אמש להתייעצות ביטחונית בנוכחות יועצים וקצינים בכירים, בנושא ההצעה המצרית להפסקת אש. גורם דיפלומטי אמר לוואלה! חדשות כי מצרים העבירה לישראל מסמך מפורט, וכי היא מעוניינת להכריז על הפסקת אש ארוכת טווח החל מהלילה, ומחכה לתשובה סופית מכל הצדדים. הגורם הוסיף כי אם תתקבל תשובה חיובית, משלחות שני הצדדים ייצאו תוך זמן קצר למצרים כדי לדון בסוגיות ארוכות הטווח, אולם אין ודאות כי ישראל אכן תסכים להצעה.

במקביל, מסר מקור מצרי לסוכנות הידיעות "מען" כי "אנחנו מתקרבים להכרזת הפסקת אש הלילה". מקורות מצריים בכירים נוספים מסרו לסוכנות, כי מצרים מחכה הערב לתשובת ישראל ולהסכמתה להצעה להפסקת אש למשך חודש, זאת כדי לתת הזדמנות להרגעת האווירה ולביצוע הדרישות עליהם הגיעו הפלגים הפלסטינים להסכם, ושכוללות את הסרת המצור מעל הרצועה באופן מלא, הרחבת אזור הדיג ומתן אפשרות למעבר אל רצועת עזה וממנה והעברת כספים לרצועה.

המקורות אישרו כי מצרים העבירה לישראל הצעה מפורטת ואמרו כי בקהיר מחכים לתשובה. כמו כן, נמסר כי ישראל נתנה את ברכתה להצעה המצרית ואת הסכמתה העקרונית להפסקת האש. המקורות הוסיפו כי הפלגים הפלסטיניים הסכימו להצעה המצרית. כמו כן, חאלד אל-בטש, בכיר בג'יהאד האיסלאמי, אמר לערוץ הפלסטיני "פלסטין היום" כי "לא הגענו להסכם הפסקת אש אך הרגיעה מתקרבת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully