וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל והפלסטינים הסכימו על הארכת הפסקת האש ב-24 שעות

לדברי גורם מדיני ישראלי, ישראל הסכימה להמשיך את הדיונים לבקשת מצרים. גורם פלסטיני בכיר אמר לוואלה! חדשות שאין עדיין הסכמה על הנושאים המהותיים, ובהם פירוז הרצועה והקמת נמל ושדה תעופה

מערכת וואלה!

(הסכם, הארכת ההפוגה או חידוש הירי? התסריטים האפשריים. צפו במהדורה)

ישראל והפלסטינים הסכימו אמש (שני) להאריך את הפסקת האש ב-24 שעות נוספות ולהמשיך את הדיונים על הסדר ארוך טווח. לדברי גורם מדיני ישראלי, ישראל הסכימה להארכת ההפוגה לבקשת מצרים. גורם פלסטיני בכיר ששוחח עם וואלה! חדשות אישר גם הוא את ההסכמה הפלסטינית על הארכת ההפוגה, וציין כי כמה מהסוגיות סוכמו בין הצדדים, בעיקר באשר לעניינים ההומניטריים, אולם עדיין אין הסכמה על הנושאים המהותיים - ובהם פירוז הרצועה, הקמת נמל ימי ופתיחת שדה תעופה. לדבריו, סוגיות אלו יידחו לדיון במועד מאוחר יותר. עד כה, הדגיש הגורם, אין הסכמה של חמאס על הנוסח שהציעו המצרים. בגדודי אל-קודס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האיסלאמי, הודיעו כי הם מסרבים להארכת הפסקת האש מבלי שייענו דרישות הפלסטינים.

קודם לכן מסרו מקורות פלסטיניים לסוכנות הידיעות "מען" כי המשלחות של ישראל ושל הפלסטינים לקהיר חתמו במהלך הערב על הסכם "בראשי פרקים", בחסות מצרים. במקביל, גורמים פלסטיניים בקהיר שוחחו עם העיתון הפלסטיני "אל-קודס", ומסרו כי ההסכם כולל הפסקת אש קבועה, ובמסגרתה יבוטל אזור החיץ בגבול הרצועה באופן מידי – ולא באופן הדרגתי, כפי שהופיע במסמך המקורי.

מלחמה בדרום - כל הכותרות בוואלה! חדשות:
בל"ד על נסיעת הח"כים לקטאר: "בשארה חבר שלנו"
לחץ מערבי על בית הדין בהאג למנוע חקירה נגד ישראל
"אם המו"מ יקרוס, חמאס מכין לישראל הפתעה"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הושג הסכם להפסקת אש קבועה? משעל, סיסי, נתניהו ואבו מאזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

יתרה מכך, סוכם שייפתחו כלל המעברים ללא הגבלות על הסחורות שעוברות בהם, וזאת בתיאום עם הרשות הפלסטינית. שטח הדיג יורחב משישה ל-12 מייל, ומעבר רפיח ייפתח בניהול הרשות ובתיאום עם השלטונות המצריים. חודש לאחר חתימת ההסכם יתחדש הדיון בנושאי נמל ימי, שדה תעופה והחזרת גופות החיילים הישראלים, סגן הדר גולדין וסמל-ראשון אורון שאול. לטענת הגורמים, מצרים לחצה על ישראל לוותר על דרישותיה לפרז את הרצועה ולהרוס מנהרות בחסות בינלאומית. ברשת אל-ג'זירה דווח כי סוגיית שיקום רצועת עזה תהיה בפיקוח של ממשלת הפיוס הפלסטינית.

ראש המשלחת הפלסטינית לשיחות בקהיר, עזאם אל-אחמד, אישר הלילה במסיבת עיתונאים כי הוסכם להאריך את האש ביממה, אך טען לא הושגה כל התקדמות במגעים להפסקת אש קבועה. "המשלחת הישראלית עדיין עקשנית לנגד הדרישות של הפלסטינים, והארכת הפסקת האש הגיעה רק אחרי הבקשה המצרית", ציין אל-אחמד. "אנחנו מקווים לנצל כל רגע על מנת להגיע להסכם כדי לא להמשיך את מעגל האלימות".

ראש המשלחת הפלסטינית לקהיר, בכיר פתח עזאם אל-אחמד, במסיבת עיתונאים להכרזה על הארכת הפסקת האש, 13 באוגוסט 2014. רויטרס
"מקווים לנצל כל רגע על מנת להגיע להסכם". עזאם אל-אחמד/רויטרס

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינס אמש התייעצות מיוחדת בקריה שבתל אביב על פרטי ההסכם המתגבש לרגיעה מול הפלסטינים. בהתייעצות השתתפו, בין השאר, שר הביטחון, משה יעלון, הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, וראש השב"כ, יורם כהן. גורם ביטחוני מסר לוואלה! חדשות כי מדובר בהתייעצות על פרטי ההסכם עצמם, ולא בהחלטה לגבי אימוץ סופי של סיכום בין הצדדים. הקבינט הסמיך את ראש הממשלה לקבל החלטה על הארכת הפסקת האש, אולם אם יגיעו הצדדים לסיכום על רגיעה ארוכת טווח, יהיה צורך לכנס את הקבינט המדיני-ביטחוני כדי שזה ידון בפרטים ויאשר אותם סופית.

בתוך כך, במערכת הביטחון מתכוננים לאפשרות שהפסקת האש תופר. הצבא העלה את רמת הדריכות והכוננות ונערך לשלל אפשרויות, ובהן תקיפה ממנהרות, אף שאין מידע מודיעיני בנושא. יש היערכות גם להפעלת כלי טיס ממולכדים וכן לשיגורי נשק נגד טנקים לעבר סיורים. גם אם תהיה אש מכיוון הפלסטינים, הדרג המדיני הוא זה שיידרש להכריע אם הוא מאפשר לצבא להגיב באש נקודתית או שהוא נותן אור ירוק להסלמה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, משה יעלון, בביקור בבסיס חיל הים באשדוד, אוגוסט 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
צה"ל ערוך לתקוף אם יחודש הירי מעזה. נתניהו ויעלון בתדרוך בבסיס באשדוד, אתמול/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

מוקדם יותר אתמול קיימו נתניהו ויעלון הערכת מצב ביטחונית בבסיס חיל הים באשדוד, ובסיומה התייחס נתניהו לתרחישים האפשריים אם יחודש הירי. "אנחנו מנהלים יחד את המערכה המורכבת הזאת, בנחישות ובאחריות", אמר נתניהו. "הצוות הישראלי בקהיר הונחה לעמוד בתוקף על צורכי הביטחון של ישראל, וצה"ל נערך לפעולת תקיפה אם תחודש האש".

לדברי נתניהו, "במזרח התיכון הסוער צריך שילוב של כוח ואורך רוח - לצה"ל יש הרבה כוח, ועם הנצח הוכיח שהוא לא מפחד מדרך ארוכה. זה יכול לקחת עוד זמן, וצריך סבלנות ונחישות". נתניהו שב על יעדו של מבצע "צוק איתן", ואמר כי "השילוב בין התמדה ועוצמה יסייע לנו להשגת שקט וביטחון לכל אזרחי ישראל".

שר הביטחון אמר כי "המבצע לא תם", והבהיר כי מערכת הביטחון לא תשקוט עד אשר יושג שקט. "אנחנו נערכים לתוצאות הדיונים בקהיר, בין אם זה יביא לשקט ובין אם מישהו ינסה לאתגר אותנו בהסלמה. צה"ל ערוך ומוכן להגיב בעוצמה לכל התפתחות", אמר יעלון. לדבריו, "חמאס לא יגרור אותנו למלחמת התשה, אם הוא ינסה - הוא יקבל מנה אחת אפיים".

בהכנת הידיעה השתתפו עמרי נחמיאס ואמיר בוחבוט

(עדכון ראשון: 19:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully