וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מובארק בבית המשפט: "זו הפעם האחרונה שתשמעו אותי"

נשיאה לשעבר של מצרים עומד למשפט בגין מעורבותו לכאורה בהרג מאות אנשי "האחים המוסלמים" ב-2011. "זו קונספירציה", טען בכיר הממשל, "חמאס עשה זאת על מנת להלהיט את המחאה"

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מובל לבית החולים בתום שימוע במשפטו. AP
מובארק הוחזר לבית החולים בתום השימוע, היום/AP

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק הכחיש היום (רביעי) את האישום כי הוא הורה על הרג מכוון של מפגינים במהלך הפגנות "האביב הערבי" בשנת 2011, שהביאו להדחתו לאחר 30 שנות כהונה. מאסר עולם נגזר על הנשיא המודח בשנת 2012 בגין מעורבותו במותם של כ-1,400 מפגינים, אולם בית הדין לערעורים במדינה הורה על העמדתו למשפט חוזר.

"זו אולי תהיה הפעם האחרונה שתשמעו אותי", אמר מובארק היום לבית המשפט, "בעוד חיי מתקרבים לקיצם, אני שמח שהעברתי את שנותיי בהגנה על מצרים". בנאום הגנה מרגש, התייחס הנשיא לשעבר להישגיו בשלושת העשורים שבהם היה בשלטון, והבהיר: "חוסני מובארק שעומד בפניכם היום מעולם לא הורה על הרג מפגינים".

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
הצצה נדירה למפלצות של "המדינה האיסלאמית"
ליבריה: רופאים שנדבקו באבולה יקבלו טיפול ניסיוני
רוסיה תפרק סוללות טילי S-300 שהיו מיועדות לסוריה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"בעוד חיי מתקרבים לקיצם, אני שמח שהעברתי את שנותיי בהגנה על מצרים". מובארק, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

חביב אל-עדלי, שר הפנים בממשלתו של מובארק, העומד גם הוא למשפט בגין מעורבותו באירועים, טען כי "המהפכה העממית" של 2011 "הייתה קונספירציה". לדבריו, אנשי "האחים המוסלמים", בהנהגתו של מוחמד מורסי, שנבחר לנשיאות בתום עידן מובארק, ואנשי חמאס השולטים ברצועת עזה השכנה, אחראים לירי לעבר מפגינים.

"חמאס ירו על מפגינים, יחד עם 'האחים'", טען, "הם עלו על גגות הבניינים, נכנסו לבתים - וירו על מפגינים. מדוע? על מנת להלהיט את המחאה". לדבריו, ארצות הברית וגורמים נוספים בקהילה הבינלאומית עומדים מאחורי המהפכה של 2011. "ה-25 בינואר לא הייתה מהפכה", אמר בהתייחסות להדחתו של מובארק.

מאסר העולם שהוטל על הנשיא לשעבר בוטל, אך הוא עדיין נושא את עונש המאסר של שלוש שנים, שנגזר עליו בגין אישומי שחיתות. בניו של מובארק, כמו גם בכירים רבים בממשלו, עומדים גם הם למשפט באשמת שחיתות. גזר הדין במשפט צפוי להינתן בסוף החודש הבא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
תומכי של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק ממתינים לשחרורו מחוץ לבית הכלא טורה, קהיר. 22 באוגוסט 2013. רויטרס
תומכיו של הנשיא לשעבר מחוץ לכלא טורה, קהיר/רויטרס

גם לאחר הדחתו של מוחמד מורסי ועלייתו על הגנרל עבד אל-פתאח א-סיסי לשלטון, מאות תומכי "האחים המוסלמים" נהרגו, אלפים נעצרו ולאחרונה בית המשפט בקהיר אף הורה את הוצאתה מחוץ לחוק של הזרוע המדינית של הארגון.

בתוך כך, ארגון זכויות האדם הבינלאומי "Human Rights Watch" פרסם אתמול דוח שבו נקבע כי הרג המפגינים במצרים היה מכוון, וקרא לפתיחת חקירה מטעם האו"ם. הדוח, על 188 עמודיו, מבוסס על תחקיר שארך שנה שלמה. הממשלה המצרית הגיבה לדוח, וטענה כי הוא "מאופיין בשליליות ובחד-צדדיות". בנוסף, נטען כי התחקיר התבסס על עדי ראייה, ולא על מקורות ניטרליים.

לפי הדוח, 817 מפגינים נהרגו בכיכר ראבעה אל-עדויה במרכז קהיר, שם שהו מפגינים רבים של תנועת "האחים המוסלמים". הדוח אף השווה את הרג המפגינים לטבח בכיכר טיאננמן בסין בשנת 1989. "מדובר באחד מהמקרים החמורים ביותר של הרג מפגינים ביום בודד", מסר מנכ"ל הארגון, קנת רוט.

מפגן תמיכה במועמד האחים המוסלמים לנשיאות מצרים, קהיר, 30 באפריל 2012. רויטרס
מפגן תמיכה ב"אחים המוסלמים", לפני כשנתיים/רויטרס

"לא מדובר רק בשימוש מופרז בכוח או בהכשרה לקויה", הוסיף רוט, "זו הייתה פשיטה אלימה שתוכננה ברמות הבכירות ביותר של הממשלה המצרית. רבים מאותם פקידים בכירים עדיין בתפקידם, ויש להם הרבה על מה לענות".

לדבריו, "יש כל סיבה להאמין כי גוף ביטחון שיכול להתחמק מעונש בגין פשעים נגד האנושות יעשה זאת שוב". בין האחראים עליהם מצביע הדוח: הנשיא המכהן א-סיסי, שהיה אז רמטכ"ל צבא מצרים, ושר הפנים מוחמד איברהים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully