וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליבריה: רופאים שנדבקו באבולה יקבלו טיפול ניסיוני

ארגון הבריאות העולמי קבע כי מוסרי להשתמש בתרופות שטרם נבדקו באופן מלא, בניסיון לבלום את התפשטות המחלה הקטלנית. עם זאת, רק 12 מנות קיימות. חשש למקרה ראשון בטורקיה

חולה אבולה ספרדי הוטס לטיפול במדריד. רויטרס
טופל בנסיוב הניסיוני - ומת. הכומר הספרדי שנדבק באבולה מועבר לטיפול במדריד/רויטרס

ארגון הבריאות העולמי קבע היום (שלישי) כי השימוש בתרופות או בחיסונים ניסיוניים לטיפול בבני אדם שנדבקו בנגיף האבולה, או שנמצאים בסיכון להידבקות, הוא מוסרי. בפאנל של מומחים לאתיקה רפואית שכינס הארגון, נקבע כי למרות שהתרופות לא נבדקו והוכחה יעילותן, ניתן להשתמש בהן על מנת לבלום את התפשטות הנגיף הקטלני.

דובר ארגון הבריאות העולמי מסר כי קיימות רק 12 מנות של נסיוב שפותח בארצות הברית, ואילו שר ההסברה הליברי הוסיף כי התקבל אישור אמריקני לייצא את התרופה, והיא עתידה להינתן לשני רופאים מקומיים. מדובר בפעם הראשונה שחולים אפריקנים יזכו לטיפול.

מגיפת האבולה - כותרות אחרונות בוואלה! חדשות:
כל מה שאתם צריכים לדעת על וירוס יום הדין
התפשטות מגיפת האבולה: הוכרז מצב חירום עולמי
איום נגיף האבולה: במשרד הבריאות כבר נערכים

מרגרט צ'אן, המנהלת הכללית של ארגון הבריאות העולמי. רויטרס
"ניתן להשתלט על התפרצות האבולה". מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי, מרגרט צ'אן/רויטרס

הפאנל קבע כי תועבר אספקה מבוקרת של התרופה הניסיונית, והפצתה תדרוש "הסכמה מודעת, חופש בחירה, חסיון רפואי, שמירת כבודם של המטופלים ומעורבות של הקהילה". עוד נקבע כי יש לעשות מאמץ לבצע ניסויים מקיפים ככל הניתן בתרופה בטרם הפצתה.

עד כה, לפחות 1,013 בני אדם נהרגו מההתפרצות האלימה של המגיפה. 1,848 בני אדם נדבקו בנגיף הקטלני בגינאה, בליבריה, בסיירה לאון ובניגריה. ביום שישי הכריז ארגון הבריאות על מצב חירום עולמי בעקבות התפרצות המחלה, ששיעור המוות ממנה קרוב ל-90%.

"ניתן להשתלט על התפרצות האבולה בעזרת שימוש באמצעים העומדים לרשותנו, כמו זיהוי מוקדם ובידוד, מעקב וניטור, ודבקות בהליכים הקפדניים לפיקוח על העברת המלחה", נמסר בהודעה רשמית מפאנל המומחים. "עם זאת, טיפול ספציפי או חיסון יכולים להיות נכס עוצמתי במלחמה נגד הווירוס".

"כמה טיפולים עברו את שלב בדיקות המעבדה והניסויים בבעלי חיים", נמסר, אולם טרם הושלם פיתוח ומתן רישיון לתרופות או חיסונים למחלה. ככל הנראה, בדיקות ראשונות על בני אדם יבוצעו במהלך החודשים הקרובים, אך גם לאחר מכן, כמויות מוגבלות של התרופות יסופקו לציבור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

ארגון הבריאות הודה כי "ככל הנראה מספר המנות הזמינות להפצה ולמחקר נוסף עד סוף שנת 2014 לא יספיקו על מנת לעמוד בדרישות". פגישת הפאנל נקבעה לאחר שדווח כי שני חולים אמריקנים שנדבקו בנגיף בליבריה טופלו באמצעות נסיוב ניסיוני של חברת התרופות "ZMapp".

בתוך כך, נקבע היום מותו של כומר ספרדי בן 75 שהובהל לטיפול במדריד לאחר שנדבק בנגיף בעת שהותו בליבריה וקיבל את הטיפול הניסיוני של "ZMapp", בניסיון להצילו. זאת, עוד בטרם התקבל אישור מארגון הבריאות העולמי להשתמש בתרופה.

צוותי "רופאים ללא גבולות" בגינאה, 28 במרץ 2014. AP
צוותים רפואיים בגינאה/AP

מלבד התרופה האמריקנית, לא קיימים טיפולים נוספים לנגיף האבולה, אולם כמה חברות תרופות בינלאומיות פועלות לפיתוח חיסונים ותרופות. חברת "גלקסו-סמית'-קליין" בשיתוף עם מדענים מהמכון האמריקני למחלות מידבקות, מקווים לפתוח בניסויים קליניים של חיסון לנגיף כבד בחודש הבא.

במקביל, הרשויות בשדה התעופה הבינלאומי על שם אטאטורק מסרו כי נוסע שהגיע בטיסה מלאגוס שבניגריה וסבל מחום גבוה, נלקח לטיפול בחשד שנדבק באבולה. עם זאת, בתום בדיקות נמצא כי הוא אינו נושא את הנגיף.

משרד הבריאות בערב הסעודית דיווח השבוע כי תושב המדינה שמת לאחר שחזר מסיירה לאון, לא נדבק בנגיף האבולה. הוא מת ביום רביעי האחרון במחלקה מבודדת בבית החולים בעיר ג'דה, לאחר שהפגין סימפטומים של הנגיף הקטלני, אולם סיבת מותו לא הייתה הידבקות באבולה.

אתמול בשעות הערב התקיימו דיונים בנושא הערכות מערכת הבריאות להתמודדות עם נגיף האבולה. במסגרת השיחות הומלץ כי יש לעדכן את הגדרת המקרה באופן שיכלול כמקרה חשוד גם אדם שחוזר מלאגוס בניגריה ומפתח חום, וכן מי שהיה במגע עם חולה אבולה. כמו כן, הומלץ למבקרים בניגריה להימנע מלהגיע לטיפול בבית החולים בלאגוס, וכן הוחלט לחדד את הנהלים ברמת הטיפול בדגימות המעבדות. הדיונים התקיימו בנוכחות הרשות העליונה לאשפוז, בראשות מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, וראש שירותי בריאות הציבור, פרופסור איתמר גרוטו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully