וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות מקס ושון: כמאה יהודים מגיעים להתגייס לצה"ל

7.8.2014 / 13:26

סמ"ר מקס שטיינברג וסמ"ר שון כרמלי, שני חיילים בודדים שנפלו בעזה, משמשים השראה לצעירים אמריקנים, ורבים ינחתו השבוע בארץ כדי להתגייס לצה"ל. "מעריץ את ההקרבה שלהם למדינה"

צילום: עומר מירון, ערן גילווארג; עריכה: יאיר דניאל, גדי וינסטוק

(בסרטון: הלווייתו של סמל-ראשון מקס שטיינברג)

העובדה שבקרב יהודים ממדינות שונות ברחבי העולם יש מוטיבציה גבוהה להתגייס לצה"ל אינה חדשה. לאורך שנים ארוכות רבים מהם חשים מחויבות גדולה למדינת ישראל, וחרף העובדה שהם נולדו וגדלו בקהילות יהודיות מעבר לים, הם עדיין חשים צורך עז להגיע ארצה לכמה שנים ולתרום למדינה. ביום שלישי הקרוב צפויים לנחות בנמל התעופה בן גוריון 109 בחורים צעירים מארצות הברית בכוונה להתגייס לשירות משמעותי בצה"ל. עבור רובם, בין שלל הסיבות הרגילות המובילות בדרך כלל צעירים לקום ולעזוב את הבית ולהגיע לארץ הקודש, יש הפעם סיבה חשובה במיוחד: מותם של שני חיילים בודדים ששירתו בגולני, סמל-ראשון שון כרמלי וסמל-ראשון מקס שטיינברג, בקרבות בעזה.

"אני מעריץ את ההקרבה שלהם למדינה. החלום שלי הוא לשרת בגולני", אמר ג'ייקוב אפשטיין, בן 19 מפלורידה, כשנשאל על שאיפותיו לשירות קרבי בצה"ל. "תמיד שומעים על היחידה, היא תמיד נלחמת בקווים הראשונים. אני רוצה להגן על המדינה שלי, יש לי קשר עמוק לישראל". אלכסנדר אביגדור, בן 22 מסן דייגו, סיפר כי משאלת לבו היא לשרת ביחידה המובחרת שלדג וציין את השפעתם של כרמלי ושטיינברג עליו. "עצוב לי מאוד על שהם נהרגו במהלך המבצע בעזה", אמר.

מלחמה בדרום - סיקור מיוחד:
מפקד בחמאס: "יש לנו עוד מנהרות, אפשר לחדור לישראל"
כך נראתה המלחמה מעזה | מיוחד
ליברמן שוחח עם קרי: "ישראל מוכנה לכל אפשרות"

סמל-ראשון מקס שטיינברג סמל-ראשון שון כרמלי, שני חיילים בודדים שנפלו במלחמה בדרום. באדיבות המשפחה
מהווים השראה. סמל-ראשון מקס שטיינברג/באדיבות המשפחה

בארגון "נפש בנפש", שארגן את טיסתם של המועמדים הטריים לגיוס יחד עם משרד העלייה והקליטה, ארגון ידידי צה"ל בארצות הברית והסוכנות היהודית, טוענים כי המלחמה בדרום הכשירה את לבבות העולים החדשים לקראת שירותם בצבא. על פי הארגוןף 80% מהצעירים הודיעו מבעוד מועד כי בכוונתם לשרת ביחידות קרביות בכלל, ובגולני בפרט – בעיקר בשל השתייכותם של שני החיילים הבודדים שנפלו לחטיבה.

מנהלת תכנית החיילים הבודדים בארגון "נפש בנפש", נויה גוברין, סיפרה כי מתחילת הלחימה בעזה מספר הודעות הדואר האלקטרוני, הטלפונים והבקשות של אמריקנים צעירים להתגייס לצה"ל עלה בעשרות אחוזים. "אין לי ספק שלמבצע תהיה השפעה על מספר הצעירים שיעלו לישראל כדי להתגייס לצה"ל גם בשנת 2015", אמרה גוברין.

כוח גולני בתדרוך ע"י מפקד החטיבה, אל"ם רסאן עליאן. יולי 2014. דובר צה"ל
החטיבה בראש סדר העדיפויות של הצעירים היהודים. מח"ט גולני אל"מ רסאן עליאן משוחח עם פקודיו בעת הלחימה/דובר צה"ל

לפי נתוני הארגונים היהודיים, לא רק גברים מתעתדים להגיע לארץ ולשרת בקרבי. גם בקרב צעירות ההיענות לשירות קרבי עולה בשל המערכה הצבאית בדרום. אחת מהן היא גל וונד, בת 18 מניו יורק ,שהביעה את נכונותה לשרת בחיל ההנדסה. "המצב הנוכחי בארץ רק מדרבן אותי יותר לעלות ולהתגייס לצה"ל. זו תקופה יוצאת דופן בישראל ואני רוצה להיות חלק מזה", טענה.

לנכונות ההולכת וגוברת של הצעירים מהתפוצות להתגייס לצה"ל יש גם פן נוסף: ההורים המודאגים, החוששים מהסיכון שנוטלים על עצמם ילדיהם, בניגוד לרוב בני גילם בארצות מוצאם. למרות הדאגה הרבה, צעירים רבים מספרים כי הוריהם דווקא תומכים בצעד שהם בחרו לעשות. "אבא שלי חושב שכל יהודי צריך לשרת בצבא, אבל אימא מודאגת", הודה ג'ייסון קרייזלר, בן 22 מניו ג'רזי. עם זאת, הוא ביקש להדגיש כי אמו שמחה בשבילו. איתן פאדנוס, בן 19 מאוהיו, ציין כי הוריו הם "תומכים נלהבים" בהחלטתו. "אימא ואבא הודיעו כי יבואו לבקר אותי המון פעמים בישראל", סיפר.

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully