וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצפיפות בכיתות: פתיחת שנת הלימודים תושבת?

הורי תלמידים, שפתחו לפני מספר חודשים ב"מחאת הסרדינים" לאור מספר הילדים הרב בכיתות, מאיימים לפתוח בשביתה ארוכת-טווח בבתי הספר. המטרה: הקטנת הכיתות והגדלת הצוות החינוכי

ילדי בית הספר דוד ילין יוצאים לחופש הגדול, יוני 2011. שי אוקנין
תלמידות בכניסה לבית הספר. למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה/שי אוקנין

הורי "מחאת הסרדינים" למאבק בצפיפות בכיתות, מתכננים להשבית את פתיחת שנת הלימודים של תלמידי כיתות א', וזאת במטרה להשיג את היעד: הקטנת הכיתות ופתיחת כיתות נוספות. בשבוע האחרון נפגשו יוזמי המחאה עם נציגויות הורים ברחבי הארץ כדי לגבש "תכנית השבתה" ארוכת טווח עד שייענו הדרישות. "ההורים כועסים ומרגישים שלא נותנים להם פתרונות ותשובות", אמרה אורטל שניצר, מיוזמי המחאה. "שר החינוך שי פירון מתראיין ומבקר חולים ומשפחות שכולות במקום לשקוד על פתרון ראוי לילדי ישראל".

עוד בוואלה! חדשות
תרחיש האימים של צה"ל על כיבוש עזה
נעצר מפקד חוטפי הנערים; ההוראה באה מעזה
איך מצא את מותו "אלוף הבריחות" מבתי הכלא?

אמש (שלישי) התקיימה פגישה עם ועד ההורים בחולון, שם החלה למעשה המחאה. לדברי הנוכחים, לא מספיק להשבית את כיתות א' בלבד, שכן הצפיפות נוגעת לכל שכבות הגיל, ומתבטאת ביתר שאת בתלמידי היסודי. לכן, כך אמרו, נשקלת אפשרות לצרף גם את כיתות ב' ו-ג' למעגל השביתה.

ממחאת הסרדינים. אורטל שניצר, מערכת וואלה! NEWS
אחת ההפגנות נגד הצפיפות בכיתות, לפני כמה חודשים/מערכת וואלה! NEWS, אורטל שניצר

בשבוע הקרוב יימשכו הפגישות בין היוזמים לוועדי הורים, במיוחד בערים וביישובים שבהם יש תמיכה למחאה כגון נתניה, מודיעין, לוד, אלפי מנשה, כפר סבא, תל אביב, חולון, עכו, נהריה, פתח תקווה, באר שבע וירושלים. עדיין אין הסכמה גורפת להשבתה מלאה, אולם נכון לעכשיו ברור שללא התערבות ממשלתית ב-1 בספטמבר ייראו באותם מקומות תמונות של כיתות ריקות.

יוזמי המחאה שוקדים על מערך תעסוקה לילדים בזמן השביתה המתוכננת, וכדי לא להכביד על ההורים העובדים, תהיה תורנות שמירה על קבוצת ילדים. שיטה זו, כך אמרו, הוכחה כפתרון יעיל בעבר בחודשי הקיץ בערים שונות במה שקרוי בפי ההורי כ"קייטנת הורים". בנוסף לכך, יוכנו ערכות למידה ותעסוקה לילדים לפי חתכי גילאים, שהורכבו על ידי מומחים בתחום, וכן יצטרפו ל"קייטנות" גם אנשי מקצוע שהתנדבו לתפקיד. "זאת תכנית מצוינת", הסבירה דנה שקד, מיוזמי המחאה. "היא גם מאפשרת להורים שקט נפשי וגם מאפשרת להם לממש את זכות ילדיהם לדרישת חינוך אפקטיבי ומיטבי. 'מחאת הסרדינים' היא מחאה שקמה מתוך מצוקה אותנטית של הורים ומיוצגת על ידי הורים למען ילדיהם. מכיוון ששנת הלימודים בפתח ומשרד החינוך לא יצא בתכנית אופרטיבית לשנת הלימודים הקרובה עד ליישום התכנית העתידית שטרם פורסמה, אנחנו ההורים נאלצים להחריף את המאבק ולעלות מדרגה", הוסיפה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

אין די מורים לרפורמה

המחאה פרצה לפני כשלושה חודשים עקב החלטת שר החינוך, שי פירון, להיצמד לחוזר המנכ"ל המאשר עד 40 ילדים בכיתה. במקומות שונים בארץ הצליחו הרשויות לסבסד פתיחת כיתות ולהפחית את הצפיפות, אך הדבר רק העמיק את הפער בין ישובים מבוססים וכאלה שאינם.

תמונות של הורים נושאים שלטים עליהם נכתב "גם אני סרדין של משרד החינוך" פורסמו בקמפיין הפייסבוק, שסחף מאות אלפי הורים ברחבי הארץ. המחאה התפשטה בהמשך מחוץ לגבולות הרשת, לכדי שורת הפגנות. ארגון ההורים הארצי, גוף יציג הממומן על ידי הממשלה, הצטרף למלחמה בצפיפות - אך הוא אינו שותף להחלטה לפתוח בשביתה.

בישראל רמת הצפיפות בכיתות הלימוד היא בין הגבוהות בעולם. בעיה זו נידונה בכנסת בעבר, ובשנת 2008 התקבלה החלטת ממשלה שקבעה כי יש להקטין את מספר התלמידים בכיתות ל-32, אולם זו טרם יושמה עד היום.

לפני כחודש, ובעקבות מחאת ההורים, הודיע שר החינוך פירון על הקמת ועדה שתבחן את הסוגיה, ושבה ישתתפו ראשי רשויות מקומיות, יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, וארגון ההורים הארצי. מסקנות הוועדה אמורות להיות מוגשות עד ינואר 2015, ולהיות מיושמות בפתיחת שנת הלימודים תשע"ו - ספטמבר 2015. שנת הלימודים הקרובה, כך נקבע, תהיה "שנת מעבר", שבה יתקיימו הלימודים במצבת הנוכחית.

אחד הנושאים שיובאו בפני הוועדה הוא הגדלת מספר המורים בכיתות, ויצירת מאזן של מחנך על כל 20 תלמידים. עם זאת, הסיבות לכך שהרפורמה רחוקה מלהבשיל הן שאין כוח הוראה זמין לשינויים הקרובים ושאין די מבנים לפתיחת כיתות לימוד נוספות.

לפניות לכתבת רויטל בלומנפלד: revital.blumenfeld@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully