וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תרחיש האימים של צה"ל על כיבוש רצועת עזה

6.8.2014 / 0:12

מצגת שהוצגה לחברי הקבינט בה התריע הצבא כי כיבוש הרצועה יוביל למאות הרוגים לכוחותינו ולמלחמה אזורית הובילה גם את הניציים שבהם להתנגד לצעד. "אף שר לא רצה להיות אחראי לדבר כזה"

צילום: שי מכלוף, בני ואינר, דובר צה"ל, לע"מ, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, ניב פוקס, קשת סידי; קריינות: אביב אברמוביץ'

(אתמול: כוחות צה"ל נסוגו מרצועת עזה)

המחיר שחברי הקבינט לא היו מוכנים לשלם: בישיבה של הקבינט המדיני-ביטחוני שנערכה בשבוע שעבר, הציג צה"ל לשרים מצגת על ההשלכות האפשריות של כיבוש רצועת עזה. המצגת, שעליה דיווח לראשונה אודי סגל בחדשות 2, הציגה תסריט אימים במסגרתו מהלך לכיבוש הרצועה יוביל לאבידות כבדות, בידוד בינלאומי, נזק כלכלי עצום וסכנת התלקחות אזורית.

בין השאר, הזהיר הצבא במצגת מפני סכנה ממשית להסכמי השלום עם מצרים וירדן, אלפי פלסטינים הרוגים, רבים מהם חפים מפשע ומאות רבות של הרוגים לצה"ל במהלך ההשתלטות ולאחריה. עוד נאמר כי טיהור הרצועה מכל אמצעי הלחימה ומ-20 אלף המחבלים הפועלים בה, ייקח חמש שנים. כמו כן, ייקחו שנים רבות לבנות אחיזה מודיעינית ממשית בשטח. עד אז, לפי המצגת, ישרור כאוס מוחלט שעלותו הישירה למשק תגיע לעשרה מיליארד שקל.

מלחמה בדרום - כותרות אחרונות:
הניה: "הניצחון הצבאי שלנו יוביל להסרת המצור"
מצרים לחמאס: מעבר רפיח והקמת נמלים - לא על הפרק
הקצין שחדר למנהרת הטרור ביקר את הורי הדר גולדין

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה בוגי יעלון והרמטכ"ל בני גנץ- ביקור בחפ"ק אוגדת עוצבת הפלדה בדרום, יולי 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"אף שר לא רצה להיות אחראי לדבר כזה". נתניהו עם בכיר הצבא/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

המצגת של צה"ל גרמה גם לשרים הניציים ביותר בקבינט, שקראו בפומבי לכבוש את עזה ו"להכריע את חמאס", להתנגד לכיבוש הרצועה. לאחר שהוצגה לשרים, נשאלו חברי הקבינט האם הם תומכים במהלך, אולם אף אחד מהשרים לא הביע בו תמיכה. גורם מדיני שעודכן בפרטי המצגת אמר לוואלה! חדשות כי "אף שר לא רצה להיות אחראי לדבר כזה".

מלחמה בדרום - עדכונים שוטפים

איסמעיל הנייה במעבר רפיח, ממתין לאסירים שישוחררו במסגרת עסקת שליט, אוקטובר 2011. AP
מצרים מערימה קשיים על הסרת המצור. הניה/AP

הערב התכנסו חברי הקבינט המדיני-ביטחוני כדי לדון בתנאים להפסקת אש ארוכת טווח ברצועה, לאחר שהבוקר בשעה 8:00 נכנסה לתוקפה הפסקת אש בת 72 שעות בלחימה. במקביל, החל בקהיר המשא ומתן הלא ישיר בין הצדדים. בטרם הגיעה המשלחת הישראלית למצרים החלו הדיונים בין המצרים לבין המשלחת הפלסטינית, שכוללת נציגים מחמאס ומהג'יהאד האיסלאמי. לפי כלי תקשורת פלסטיניים, מצרים הודיעה למשלחת הפלסטינית, שכוללת נציגים מחמאס ומהג'יהאד האיסלאמי, כי כמה מבין הדרישות המרכזיות של הארגונים להסרת המצור על הרצועה לא עומדות כלל על הפרק במסגרת המתווה להפסקת אש ארוכת טווח. בין הסוגיות שהמצרים הודיעו שלא יעלו לדיון: שיקום נמל התעופה והפעלתו, הקמת נמל ימי ופתיחת מעבר רפיח.

בהודעה שפרסם הערב ראש ממשלת חמאס לשעבר, איסמעיל הניה, הוא התייחס לשיחות שמתנהלות בקהיר וטען כי "הניצחון הצבאי של ההתנגדות והאיתנות האגדית של עמנו מובילים אותנו להסרת המצור מהרצועה". לדבריו, "מה שקצרה ידו של האויב מלהשיג באופן צבאי לא יושג גם באופן מדיני. אנו משוכנעים כי אחינו המצרים והערבים מסכימים עם ההתנגדות בנוגע לצורך לסיים את המצור על רצועת עזה". הוא הוסיף כי "חמאס תומך במשלחת המאוחדת של הארגון לטובת הגעה לסיום הולם עבור קורבנות עמנו. נעקוב אחר השיחות בקהיר, פעלנו באחריות רבה עם מצרים, קטאר וטורקיה למען הסרת המצור".

(עדכון ראשון: 22:12)

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully