וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יפן: חוקר מוביל התאבד לאחר שנחשף כי זייף מחקר

5.8.2014 / 23:43

יושיקי סאסאי הוביל מחקר תאי גזע. המאמר שכתב פורסם בכתב העת "נייצ'ר" ועורר גלים בקהילה המדעית. לאחר שהתגלו זיופים במחקר, נמצא המדען ללא רוח חיים כשחבל סביב צווארו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

יושיקי סאסאי, מדען יפני מוביל בן 52 המעורב בשערורייה שזעזעה את עולם המדע, ככל הנראה התאבד היום (שלישי) – כך מסרה משטרת יפן. סאסאי היה מעורב במחקר תאי גזע מבטיח, שנגנז לאחר שנחשף כי הוא כולל מידע מסולף.

החוקרת שעוררה תדהמה אושפזה במחלקה פסיכיאטרית

סאסאי נמצא במכון המדעי הממשלתי "ריקן", בעיר קובה במערב יפן, על ידי מאבטח. הוא כיהן שסגן ראש המרכז לביולוגיה התפתחותית במכון. הוא סבל מהתקף לב, ונמצא כשחבל כרוך סביב צווארו. סאסאי הובהל לבית החולים, אולם מותו הוכרז כעבור שעתיים.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
"ארמון הנשיאות הסורי בדמשק נפגע מירי רקטות"
נסראללה: "דאעש נדון להיכשל במוקדם או במאוחר"
חייל אפגני ירה על בסיס נאט"ו, גנרל אמריקני נהרג

יושיקי סאסאי, חוקר תאי גזע שהתאבד. רויטרס
סאסאי/רויטרס

מהמשטרה נמסר כי סאסאי הותיר אחריו מכתב התאבדות, אולם תוכנו לא נחשף. לפי הדיווח ברשת NHK היפנית, סאסאי כתב שלושה מכתבים, המיועדים להרוקו אובוקטה, שכתב יחד איתו את מאמרי המחקר, ולעמיתיו במכון המחקר.

צוות המחקר פיתח טכניקה חדשה לייצור תאי גזע, עם יכולת להפוך לתאים בכל רקמה בגוף האדם. בחודש ינואר השנה, פרסם כתב העת הידוע Nature את תמצית המחקר. הממצאים התקבלו בסערה ברחבי הקהילה המדעית, בשל האפשרות כי תאי הגזע הללו יהיו מסוגלים לחדש ולשקם איברים פגועים בגוף האדם, בצורה בטוחה, זולה ואפילו אתית יותר מזו הקיימת כיום.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
מחקר תאי גזע שנעשה בראשות ד"ר הרוקו אובוקטה ממרכז ריקן לביולוגיה התפתחותית, יפן – 2014. AP
מנהלי המכון מתנצלים בפני הציבור/AP

אלא שבחודשים שחלפו מאז, עלו ספקות בנוגע למהימנות המחקר. בחודש אפריל, נחשף כי חלקים גדולים מהמחקר התבססו על מידע שגוי. כמה מהחוקרים שהיו חתומים כמבקרים על המחקר החלו להתנער ממנו, ואמרו כי בבחינה מחודשת, התחוור להם שאין כל דרך לשחזר את ניסויי המעבדה שנעשו.

לאחר החשיפה, הודיעו גורמים במכון "ריקן" לממשלת יפן כי חקירה פנימית העלתה שחלק מהנתונים היו מזויפים, ונועדו לשפר את תוצאות המחקר. ההודעה נמסרה לאחר מכן לציבור, במסיבת עיתונאים בטוקיו בה התנצלו מנהלי המכון וקדו בפנים חתומות.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully