וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני: "חמאס מצליח לבודד אותנו בעולם"

4.8.2014 / 11:51

המשך ההפצצות ברצועה מוביל לפגיעה אנושה במעמדה של ישראל. "הביקורת היא הקשה ביותר מאז החל המבצע", הודה גורם בכיר. בישראל כבר מתכוננים ל"טרור המנהרות הדיפלומטי" של אבו מאזן

צילום: רויטרס, שי מכלוף, עומר מירון, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

ההפוגה ההומניטרית שנכנסה בשעה 10:00 הבוקר (שני) לתוקפה ברצועת עזה, עליה הכריזה ישראל חד-צדדית, הייתה בלתי נמנעת: ביממה האחרונה נמתחה בעולם ביקורת חריפה במיוחד על פעילות צה"ל בעזה, במקביל לאזהרות קשות שקיבלה ישראל מגורמים בינלאומיים על המצב ההומניטרי ברצועה. גורם מדיני בכיר הודה אמש בשיחה עם וואלה! חדשות כי "הביקורת שאנו נתקלים בה ביממה האחרונה היא הקשה ביותר מאז תחילת המבצע". הגורם הבכיר הוסיף כי "חמאס מבודד לחלוטין בעולם הערבי, אבל הוא מצליח לבודד אותנו מול העולם המערבי".

הגינוי הנחרץ שהשמיעה אמש דוברת מחלקת המדינה האמריקנית לתקיפת בית הספר של אונר"א ברפיח ("מתקפה מבישה"), והדברים הקשים שנשמעו גם מכיוון הבית הלבן ("לישראל הזכות להגן על עצמה, אך לא ניתן להגן על תקיפה כזו"), הם רק הצד הגלוי של המשבר. מה שקורה מאחורי הקלעים מדאיג לא פחות. בכיר ישראלי סיפר לוואלה! חדשות כי בשיחת טלפון שקיים אתמול עם אחד ממקביליו באירופה, נקלע לקרב צעקות. "אנחנו ביחסים מצוינים, אבל הוא (המקביל האירופי – א"ת) פשוט צרח עליי", סיפר. "זה מעולם לא קרה לפני כן".

מלחמה בדרום - כותרות אחרונות:
ההפוגה ההומניטרית נכנסה לתוקף, ישראל נוצרת האש ברצועה
השר פרץ: "ביצענו ברצועה מהלך שחמאס לא ציפה לו"
הרצוג: "ההתנהלות מול האמריקנים – כישלון חמור"

פינוי נפגעים מחוץ לבית הספר של אונר"א בעיר רפיח – רצועת עזה, 3 באוגוסט 2014. AP
הסברים של ישראל מתבטלים מול טעות אחת של חיל האוויר. אישה זועקת לאחר הפצצת בית הספר של אונר"א, כשעל הארץ מונחות גופות הרוגים/AP

התמונות הקשות שמגיעות מרצועת עזה, וכובשות בימים האחרונים את הכותרות הראשיות ברחבי העולם, מפעילות לחץ אדיר על מנהיגי המערב. ההסברים הטובים ביותר של ישראל – החל מהדגשת אחריותו של חמאס להרג חפים מפשע ועד לשאלה הצודקת - "למה את סוריה ועיראק לא מסקרים באותה צורה" – מתבטלים כמעט לחלוטין אל מול טעות אחת של חיל האוויר, שגורמת להרג ילדים במתקן אזרחי של האו"ם.

ביום חמישי שעבר, שעות לפני שישראל הסכימה להפסקת אש הומניטרית בת 72 שעות בתיווך ארצות הברית, דיווחנו כאן בוואלה! חדשות כי בירושלים הגיעו למסקנה שהאשראי הבינלאומי של ישראל נגמר, וגרוע מכך, ישראל נכנסת לאוברדרפט. ההפרה הבוטה של הפסקת האש על ידי חמאס ביום שישי בבוקר חידשה את הלגיטימציה של ישראל, והעולם אכן עמד מנגד במשך שלושה ימים כאשר צה"ל הפציץ ללא הפסקה בגזרת רפיח - אבל גם "הארכה" זו הגיעה לקיצה. אירועי היממה האחרונה, כך מעריכים כעת בירושלים, הם יריית הפתיחה למלחמה שאחרי המלחמה, זו שתתנהל באו"ם, בוועדות החקירה השונות ואולי גם בבית הדין הבינלאומי בהאג.

מלחמה בדרום - היום ה-28: עדכונים שוטפים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
כנס חירום בנושא פשעי שנאה על רקע ריבוי אירועי "תג מחיר", מאי 2014. נועם מושקוביץ
סבורה שצריך לחזק את אבו מאזן כדי להחליש את חמאס. לבני/נועם מושקוביץ

מלחמת היום שאחרי מסבכת גם את המאמץ לשים קץ למלחמה הנוכחית. הדרג המדיני הבכיר חצוי ביחסו ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בין השאר על רקע איומיו לצרף את הרשות הפלסטינית לאמנת רומא, מה שיאפשר לרשות הפלסטינית לפעול נגד ישראל באמצעות המשפט הבינלאומי. שרת המשפטים, ציפי לבני, שהייתה בעצמה קורבן להצקות ואיומים משפטיים בעקבות חלקה במבצע "עופרת יצוקה", סבורה שישראל צריכה לחזק את אבו מאזן כאמצעי מדיני להחלשת חמאס, ולסכל את המהלך הבינלאומי של הפלסטינים באמצעות חזרה למשא ומתן.

את הנזק האישי לדרג הבכיר במדינה יהיה קשה למנוע

בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו, לעומת זאת, כבר מתדרכים נגד "טרור המנהרות הדיפלומטי" של יו"ר הרשות. אם לשפוט על פי דברים שאמר אתמול מקורבו של נתניהו, שגריר ישראל בארצות הברית, רון דרמר, אבו מאזן הוא בכלל חלק מהבעיה, לא חלק מהפיתרון. גישה כזו כלפי אבו מאזן הופכת את העימות המשפטי-בינלאומי בתום המלחמה לעניין ודאי, ועל פי הסימנים שמצטברים בימים האחרונים, כאשר אפילו ארצות הברת אומרת שלא ניתן להגן על פעולות צה"ל, הרי שהקהילה הבינלאומית תעמוד לצד הפלסטינים, לא לצד ישראל.

בירושלים ובצה"ל נערכים מראש למלחמה הזו, ומכינים קלסרים עבים עם הסברים לכל אירוע שיעמוד למבחן. קצין בכיר בצה"ל אמר בשבוע שעבר בשיחה עם כתבים כי אין לו אשליות לגבי העובדה שלא יוכל לטוס לחו"ל בתום המבצע. את הנזק האישי לדרג הבכיר במדינה יהיה קשה למנוע, אבל את ראש הממשלה צריך להדאיג תסריט אחר, של נזק מדיני לישראל והישגים בינלאומיים ניכרים לפלסטינים בתום המלחמה. בקואליציה שלו יש שרים הסבורים כי ללא מהלך מדיני מקורי של ישראל, תסריט כזה הוא בלתי נמנע. לא ברור אם זו גם דעתו של ראש הממשלה.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully