וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה בדרום - היום ה-28: עדכונים שוטפים

כתבי וואלה! חדשות

5.8.2014 / 3:06

לייב בלוג | ישראל הסכימה להצעת הפסקת האש המצרית, צה"ל השלים נטרול המנהרות, אדם נהרג וחייל נפצע קשה בשני פיגועים בירושלים, חשש לאירוע ביטחוני בתל אביב ויירוטים בנתיבות

חייל אוחז בדגל ישראל בגבול רצועת עזה 4 באוגוסט 2014. AP
חייל צה"ל אוחז בדגל ישראל ביציאה מרצועת עזה/AP

03:06: נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, חתם הלילה על החוק שאושר בקונגרס ביום שבת, לפיו תועבר תוספת של 225 מיליון דולרים לישראל, עבור מימון מערכת "כיפת ברזל".

01:23: מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות שנורו מרצועת עזה בשמי אשקלון. לא היו נפגעים.

00:50: אזעקה נשמעה בעיר אשקלון ובמועצה האזורית חוף אשקלון.

00:25: דובר חמאס סמי אבו זוהרי אמר הלילה כי התנועה מקבלת את המתווה המצרי להפסקת האש. "חמאס הודיע למצרים לפני זמן קצר כי הוא מוכן לרגיעה בת 72 שעות", מסר אבו זוהרי לסוכנות הידיעות רויטרס.

00:02: ספרד החליטה להקפיא את כל משלוחי הנשק שלה לישראל לאור המצב בעזה, כך דיווח העיתון "אל פאיס". על פי הדיווח, ההחלטה התקבלה ביום חמישי שעבר, בעקבות ה"זעזוע" של בכירי הממשל הספרדי מהפגיעה הנרחבת בחפים מפשע ברצועת עזה. היקף מכירות הנשק של ספרד לישראל אינו משמעותי, והוא עומד על כחמישה מיליון יורו בשנה. משמעותה העיקרית של ההחלטה היא סמלית. היום פורסם בעיתונות הבריטית כי ממשלת בריטניה שוקלת צעד דומה.

23:56: צה"ל יעבור לכוננות גבוהה לקראת האפשרות שחמאס יפר את הפסקת האש שתחל מחר ב-08:00. כוחות גדולים צפויים לאבטח את יישובי עוטף עזה ואת גדר המערכת.

23:51: מאות בני אדם השתתפו בהלווייתו של אברהם וואלעס בן ה-29 שנהרג היום בפיגוע הטרקטור שאירע בירושלים. בהלוויה, שהתקיימה בשכונת מאה שערים בעיר, השתתפו בני משפחתו, בהם ילדיו הקטנים, חבריו ואנשי קהילת תולדות אהרון אליה השתייך.

23:47: מקורות ישראליים אמרו כי לא הייתה הצבעה בקבינט לגבי ההצעה המצרית להפסקת האש שתחל מחר ב-08:00, אך כל הפסקת אש לטווח הארוך שתכלול "ויתורים" לעזה, תהיה חייבת בהצבעה.

23:20: גורם מדיני בכיר הציג את קבלת ההצעה המצרית להפסקת האש כהישג ישראלי. "התעקשנו על המתווה המצרי כבר מהשבוע הראשון ללחימה", אמר.

23:19: גורם מדיני בכיר אמר כי צה"ל ערוך לאפשרות שחמאס ינסה להגיע להישגים ולתקוף לפני שהפסקת האש תיכנס לתוקף.

23:01: ישראל תקבל את הצעת המצרים להפסקת אש בת 72 שעות שתחל מחר בשעה 08:00. נציגי הפלגים במשלחת הפלסטינית לקהיר כבר אישרו את ההצעה, ובשעה זו מתנהל סבב טלפונים בנושא בין שרי הקבינט. במהלך 72 שעות הפסקת האש, אמורה להגיע משלחת ביטחונית ישראלית להגיע לקהיר כדי לשאת ולתת עם הצד הפלסטיני על הדרישות הפלסטיניות בנוגע להסרת המצור ובאשר לדרישות אחרות כגון שחרור אסירים. ההכרזה על הפסקת האש צפויה להתרחש הלילה.

22:33: רקטה התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול. אין נפגעים ולא נגרם נזק. בטרם הנפילה, לא נשמעה אזעקת "צבע אדום".

22:11: שתי רקטות ששוגרו מרצועת עזה לעבר המועצה האזורית אשכול נפלו בשטח הרצועה, בסמוך לגדר המערכת.

22:05: בפעילות משותפת של צה"ל ושירות הביטחון הכללי, בוצעה הבוקר תקיפה של מבנה במחנה הפליטים שאטי שבו שהו בכירים בחטיבת עזה של הג'יהאד האיסלאמי – סגן מפקד החטיבה, עמאר ארחים, ומפקד גדוד שיח רדואן, אברהים משהראוי. בתקיפה חוסל משהראוי וארחים נפצע באורח קשה.

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה – מבצע צוק איתן, 4 באוגוסט 2014. רויטרס
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה/רויטרס

21:54: סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דיווחה כי אף שתחילה ישראל סירבה להפסקת אש בת 72 שעות שתחל מחר ב-08:00, לאחר שיחת הבהרה טלפונים עם גורמי התיווך בקהיר היא נתנה את הסכמתה ותפעל במהלכה לגיבוש הסכם להפסקת אש קבועה. לפי הדיווח, משלחת הפלגים הפלסטינים בקהיר הסכימה על הפסקת האש בתום ארבע שעות של דיונים עם הנציגים המצרים.

21:37: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית אשכול.

21:32: החייל שנורה בפיגוע הירי בירושלים נותח ומצבו עדיין מוגדר קשה אך יציב. הוא מאושפז במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים הדסה הר הצופים בעיר.

21:29: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית אשכול.

21:05: משלחת מצומצמת תצא לשיחות עם המצרים בקהיר אם ישראל תקבל בשעות הקרובות מגורמי התיווך המצרים הצעה להפסקת אש אשר תענה על צרכיה.

20:55: הערוץ הלבנוני "אל-מיאדין" דיווח כי הפסקת האש שעליה יכריזו הג'יהאד האיסלאמי וחמאס הלילה, תיכנס לתוקפה מחר ב-08:00 ותימשך 72 שעות.

20:47: בשל הסריקות הנרחבות שמתרחשות באזור תל אביב עקב חשש לאירוע ביטחוני, נוצרו עומסים רבים בצירים הבינעירוניים באזור. כביש אילון דרום עמוס ממחלף משה דיין למחלף חולון, כביש 5 עמוס ממחלף גלילות מערב לצומת מורשה וכביש 461 עמוס מצומת יהוד מערב לכיוון צומת הטייסים. המשטרה מבקשת מהנהגים לפנות לדרכים חלופיות.

20:29: המשטרה הסירה את המחסומים שהוצבו בכניסות לתל אביב וביציאות ממנה בשל החשש לאירוע ביטחוני. עם זאת, עדיין מומלץ לנהגים לפנות לדרכים חלופיות בשל עומסים כבדים באזור.

20:12: רמת הכוננות במרכז הועלתה בשל החשש הגובר לאירוע ביטחוני בתל אביב. בתוך כך, כביש 2 נחסם לתנועה לשני הכיוונים בחלק שבין שפיים להרצליה.

20:11: שתי רקטות ששוגרו לעבר המועצה האזורית חוף אשקלון נפלו בשטחי רצועת עזה.

20:04: נשיא הוועד הבינלאומי של הצלב האדום, פיטר מאורר, עושה את דרכו לשליחות של שלושה ימים בישראל וברצועת עזה. מאורר צפוי להיפגש עם גורמים רשמיים ולסייר בשטח על מנת לבחון את השפעת העימות על האוכלוסייה האזרחית בשני הצדדים.

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא
אברהם וואלעס ההרוג בפיגוע הדריסה בירושלים 4 באוגוסט 2014. באדיבות המשפחה
ההרוג בפיגוע הדריסה בירושלים, אברהם וואלעס/באדיבות המשפחה

19:51: בעקבות הפעילות המשטרתית בתל אביב בשל החשש לאירוע ביטחוני בעיר, הקימה המשטרה מחסומים רבים ברחבי גוש דן. לפיכך, נרשמו עומסי תנועה כבדים בכבישים 5, 2, ו-4 ובנתיבי אילון. באגף התנועה של המשטרה ביקשו מהציבור לגלות סבלנות בשל הפעילות המוגברת.

19:44: גורם ביטחוני בכיר אמר לוואלה! חדשות: "נודע לנו על הכרזת הג'יהאד האיסלאמי והחמאס להפסקת אש והנושא נמצא בבדיקה. כמו כן, צה"ל נערך בתוך השטח הפלסטיני לא רק להגנה אלא גם להתקפה במידת הצורך". לדבריו, "מבחינת מדינת ישראל מבצע 'צוק איתן' לא הסתיים".

19:36: קצין בכיר בצה"ל אמר לוואלה! חדשות כי במהלך המבצע, כ-400 אלף פלסטינים נטשו את בתיהם וכ-260 אלף קיבלו מחסה במוסדות אונר"א, אחרים עברו ללון במסגדים ובמקומות ציבוריים. הקצין הוסיף כי "יש בעיית חשמל חמורה ברצועה וחברת החשמל פועלת כדי לתקן את תחנת הכוח, אך זה יימשך חודשים ארוכים".

19:34: סגן מזכ"ל הג'האד האסלאמי, זיאד נחאלה, אמר לכלי תקשורת פלסטיניים כי בתוך שעות ספורות תיערך מסיבת עיתונאים שבה תוכרז הפסקת האש בין ישראל לפלגים הפלסטינים.

19:34: תשע רקטות נפלו מחוץ ליישובים בכמה מטחים לעבר המועצה האזורית אשכול. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

19:32: אזעקות "צבע אדום" נשמעו בשדרות ובמועצות האזוריות שער הנגב, יואב וחוף אשקלון.

19:29: צה"ל התיר הכנסתם של 30 רופאים ממזרח ירושלים לרצועת עזה – כך אמר קצין בכיר בצה"ל. לדבריו, הרופאים יסייעו בטיפול ב-9,500 הפצועים הפלסטינים ברצועה. הקצין נשאל על האפשרות למשבר הומניטרי ברצועה והשיב: "רק היום נכנסו 179 משאיות ובהן אוכל על מנת לאפשר אורך נשימה בתוך שטחי הרצועה בזמן שמעבר רפיח נפתח לסירוגין ופועל באופן מצומצם מאוד".

19:26: מערכת "כיפת ברזל" יירטה שתי רקטות בשמי המועצה האזורית חוף אשקלון. רקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח בתחומי המועצה.

19:12: גורם מדיני במצרים אמר לערוץ אל-מיאדין הלבנוני כי הלילה תוכרז הפסקת האש בין ישראל לפלגים הפלסטינים.

19:09: מצרים רואה בחיוב את מסמך הדרישות שהציגה המשלחת הפלסטינית, והודיעה על נכונות לאמצו – כך דווח ברשת אל-מיאדין. המצרים ביקשו מהפלסטינים להסכים להפסקת אש לשלושה ימים, ולא להפוגה הומניטרית.

19:05: מערכת "כיפת ברזל" יירטה ארבע רקטות בשמי נתיבות. בנוסף, רקטה התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול ורקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית שדות נגב. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

19:00: ההרוג בפיגוע הדריסה בירושלים הוא אברהם וואלעס, בן 29, תושב שכונת מאה שערים בירושלים. וואלעס משתייך לחסידות "תולדות אהרון" המתבדלת מהמדינה. הוא הותיר אחריו אישה וחמישה ילדים, הגדולה בהם בת 10 בלבד.

הרס ברפיח אחרי תקיפות צה"ל. 4 באוגוסט 2014. רויטרס
הריסות ברפיח בעקבות תקיפות צה"ל/רויטרס

18:56: אזעקה נשמעה בנתיבות ובמועצות האזוריות שדות נגב ושער הנגב.

18:50: אזעקת "צבע אדום" נשמעה ביישובי המועצה האזורית חוף אשקלון.

18:48: כוח צה"ל עצר פלסטינית במחסום חווארה שמדרום לשכם, בחשד שניסתה לבצע פיגוע. היא נתפסה כשברשותה שלוש סכינים, והועברה לחקירת כוחות הביטחון.

18:29: צה"ל השלים את פעילות פיצוץ המנהרות ברצועת עזה ונערך בקו הגנה בשטח הפלסטיני לכל אורך רצועת עזה. קצין בפיקוד הדרום מסר: "צה"ל השלים את עבודת נטרול המנהרות ונערך בקו הגנה חזק בתוך השטח הפלסטיני עם עתודה משמעותית מאוד ועם דריכות להמשך".

18:15: בעקבות החשש לאירוע ביטחוני במרכז תל אביב, דוברת משטרת תל אביב, סגן-ניצב לילך חמו, פנתה אל הציבור ואמרה: "אנחנו מבקשים לגלות ערנות ולדווח לנו מיידית על כל אדם או אירוע חשוד". יחידות מיוחדות של המשטרה לוקחות חלק בסריקות שמתבצעות בשעה זו בצומת הרחובות נורדאו ודיזנגוף לאיתור החשוד בכוונה לביצוע פיגוע.

18:13: מתחילת ההפוגה ההומניטרית ב-10:00 ועד עתה, נורו 42 רקטות משטח רצועת עזה לשטח ישראל ואחת מהן יורטה על ידי מערכת "כיפת ברזל". מתחילת היום, נורו בסך הכל 63 רקטות משטח הרצועה. מתוכן, 43 רקטות נפלו בשטח ישראל ושלוש יורטו.

18:08: מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה אחת בשמי המועצה האזורית חוף אשקלון.

18:03: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון.

17:46: הוסר החשש מאירוע ביטחוני באזור זיקים.

17:35: רקטה התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

17:13: שלוש רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים במועצה האזורית שער הנגב. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

17:03: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצות האזוריות שער הנגב ושדות נגב.

פיגוע ירי ליד הר הצופים בירושלים, אוגוסט 2014. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע ליד מנהרת הר הצופים בירושלים/נועם מושקוביץ

16:56: רקטה התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול, אין נפגעים ולא נגרם נזק. בטרם הנפילה לא נשמעה אזעקה.

16:53: שתי רקטות שנורו מרצועת עזה נפלו בשטחי קיבוצים במועצה האזורית שער הנגב. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

16:48: מפקד מחוז ירושלים, ניצב יוסי פריינטי, אמר כי לאור הנסיבות, המשטרה מתייחסת לאירוע הירי בירושלים כאל פיגוע. לדבריו, המשטרה ממשיכה לפעול לאיתור האופנוע עליו רכב החשוד בירי.

16:45: חייל נפצע באורח קל מנפילת פצצת מרגמה בשטח כינוס בגבול רצועת עזה.

16:39: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית שער הנגב. טרם דווח על נפגעים.

16:29: המשטרה הציבה מחסומים באזור רחוב יצחק הנדיב שסמוך למנהרת הר הצופים בירושלים, על מנת לאתר את האלמוני שפתח בירי מתוך אופנוע אל עבר איש כוחות הביטחון. הירוי פונה במצב קשה לבית החולים הדסה בירושלים כשהוא פצוע בפלג גופו העליון.

16:25: רקטה התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף אשקלון. אין נפגעים ולא נגרם נזק.

16:21: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית שער הנגב.

16:14: איש כוחות הביטחון נפצע באורח קשה לאחר שנורה בבטנו על ידי אלמוני שהיה רכוב על אופנוע בסמוך למנהרת הר הצופים בירושלים.

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', ומפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בזירת פיגוע הדריסה בירושלים, אוגוסט 2014. נועם מושקוביץ
השר לביטחון פנים בזירת הפיגוע בירושלים, היום/נועם מושקוביץ

16:14: כבישים באזור קיבוץ זיקים נחסמו לתנועה עקב חשש מפיגוע ביטחוני.

16:11: אלמוני פתח באש לעבר איש כוחות הביטחון בהר הצופים בירושלים. כוחות משטרה בדרך למקום.

15:55: יו"ר מפלגת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, התייחסה בעמוד הפייסבוק שלה למבצע "צוק איתן" כאל "כרוניקה של כישלון ידוע מראש". "הכישלון הזה הוא כולו של ממשלת נתניהו", כתבה. "הוא אינו מתבטא בכך שהמבצע לא השיג את יעדיו הצבאיים, אלא בעצם העדפת האופציה הכוחנית בלבד, על פני האופציה המדינית". עוד כתבה כי מעבר לכך שבמבצע לא הושגו היעדים, המבצע הבטיח סבב הסלמה נוסף "תוך שנה-שנתיים". "שום דבר לא מונע מהחמאס להמשיך לשלוט ברצועת עזה המופצצת, הכלואה והענייה. לחמאס לא היה מה להפסיד לפני הסיבוב הזה, ושוב לא יהיה לו מה להפסיד גם בפעם הבאה - בדיוק כמו במבצעים הקודמים שהממשלה הזאת אחראית להם".

15:51: מפקד משמרות המהפכה של איראן, מוחמד עלי ג'עפרי, אמר כי שיגור הטילים מרצועת עזה גרם לכישלון הפעילות הקרקעית של ישראל "והגביר את סף הספיגה של הפלסטינים". ג'עפרי צוטט באתר משמרות המהפכה באומרו כי "אנחנו מוכנים לתמוך בממדים שונים במאבק הפלסטיני, ואיננו מבחינים בין המוסלמים. סופו של המשטר הציוני יגרום לאחדות בין השיעים לסונים". בתקופה האחרונה נשמעה ביקורת מצד גורמים פלסטינים על התגובה הצוננת של המשטר האיראני בנוגע למבצע הצבאי ברצועת עזה.

15:37: הפועלים שעבדו באתר הבנייה יחד עם המחבל מוחמד נאיף ג'עאביס ממזרח ירושלים הוכנסו על ידי המשטרה לתוך אוטובוס במקום. זאת, על מנת שההמון לא ינסה לפגוע בהם.

15:29: אזעקת "צבע אדום" נשמעה בחוף אשקלון.

15:20: ארגון חמאס פרסם בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מברך על פעולת הגבורה שביצע פלסטיני חופשי מבני ירושלים. פעולת זו מהווה תגובה טבעית על פשעי ישראל נגד האזרחים בני עמנו". עוד נכתב כי "אנו קוראים לבנינו בגדה המערבית ובירושלים לבצע פעולות נוספות כאלה. דבר זה לא מצריך החלטה או אישור מכל גורם שהוא".

פיגוע דריסה בירושלים מול מלון עץ הזית. יולי 2014. נועם מושקוביץ
זירת הפיגוע בירושלים, היום/נועם מושקוביץ

15:20: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית אשכול.

15:17: אזעקה נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון. פצמ"ר נפל בשטח הרצועה.

15:15: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית שדות נגב.

15:15: השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ'אמר: "התגובה המהירה עצרה את ההשתוללות של הטרקטור והצילה חיי אדם". לדבריו, כעת משפחת המחבל נחקרת כדי להבין האם פעל באופן עצמאי או שמא נשלח על ידי גורם אחר. "אנו כרגע בתחילת אירוע וצריך לבדוק אם הוא קשור לרשת טרור", אמר.

15:11: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון.

15:10: מחמד נאיף ג'אעביס, בן 23 מג'בל מוכאבר במזרח ירושלים הוא המחבל שביצע את פיגוע הטרקטור בירושלים.

14:55: לוחם יחידת נחשון של שירות בתי הסוהר, אריאל טוויטו, אשר ירה למוות במחבל שביצע את פיגוע הדריסה בירושלים, אמר: "יריתי שני כדורים, עליתי לטרקטור ואז הוא נתן חצי ציר עם הטרקטור וזרק אותי מהטרקטור, ואז יריתי את הכדורים האחרונים שנותרו לי בלי מחשבה. אם ניתן להרוג הורגים. לדברי טוויטו "כוונתו האמיתית של המחבל הייתה להמשיך להשתולל". היה לו ברור שמדובר במחבל כשהבחין "בטרקטור מתחיל להרים את האוטובוס". "אני עשיתי בדיוק מה שכל אזרח וכל שוטר וכל בנאדם היה עושה", חתם טויטו את דבריו. בפיגוע נדרס למוות גבר בשנות ה-30 לחייו ונפצעו באורח קל חמישה בני אדם נוספים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
זירת הפיגוע בירושלים, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך

14:51: מבצע פיגוע הטרקטור בירושלים הוא פלסטיני תושב מזרח ירושלים.

14:46: שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, אמר כי לישראל יש זכות להגן על עצמה - "אך זכות זו אינה כוללת הרג ילדים וטבח אזרחים". פביוס ציין לחיוב את הידידות הארוכה בין ישראל לצרפת, אך הבהיר כי לא ניתן להצדיק את ההפצצה על בית הספר של האו"ם ברפיח, שבה נהרגו אתמול 10 בני אדם. פביוס אמר גם כי "חמאס, השולט ברצועת עזה, נושא באחריות רחבה למשבר", וקרא להפסקת אש בהתאם ליוזמה המצרית.

14:42: מפקד מחוז משטרת ירושלים אמר כי המשטרה התכוננה ו"לקחה בחשבון דריסה על ידי רכב". לדבריו, "נפרסנו בכוחות גדולים בדגש על נקודות החיכוך בין יהודים וערבים".

14:40: ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, הגיע למקום הפיגוע בירושלים וקרא לציבור "לא לקחת את החוק לידיו". "מבקש מכל תושבי המדינה לא לקחת את החוק לידיים ולסמוך על המשטרה". לדבריו הייתה היערכות לאירוע מסוג זה, והוא ביקש מכלל תושבי ישראל "לשמור על עירנות". בהמשך שלח את תנחומיו למשפחת הנרצח ואמר שייתן למשטרה לחקור את הנעשה.

14:36: מפקד מחוז ירושלים במשטרה, יוסי פריינטי, אמר ממקום זירת הפיגוע בירושלים: "מחבל שהיה פה ועבד באתר בנייה פגע באזרח יהודי. הוא יצא מאתר הבנייה ונסע לכיוון הכביש שנמצא במרחק 50 מטר ממנו. בכביש נתקל בטרקטור והפך את האוטובוס על צידו. כתוצאה מכך נפצעו באורח קל שלושה בני אדם שהיו על האוטובוס". לדבריו, "לוחם של יחידת נחשון של שירות בתי הסוהר ושני שוטרים הבחינו באירוע, הבינו את מהות האירוע, ואז פתח הלוחם באש לעבר נהג הטרקטור והוא נהרג. בסופו של דבר נמנע אירוע חמור מאוד על ידי תגובה מהירה של השוטרים. כרגע אנו חוקרים יחד עם שב"כ את האירוע ואני מניח כי יהיו תוצאות נוספות בהמשך".

14:29: מערכת "כיפת ברזל" יירטה רקטה מעל אשדוד. אין נפגעים.

14:24: אזעקה נשמעה באשדוד, גן יבנה ובאר טוביה.

13:42: ניסיון פיגוע בירושלים: גבר כבן 30 נדרס למוות על ידי טרקטור בכביש 1 בתוך ירושלים. לאחר מכן הפך הטרקטור אוטובוס ריק ופגע ברכב נוסף. שוטר ירה במחבל והביא למותו של המחבל. "האוטובוס הפוך על צידו, הנס הגדול שזו התחנה הראשונה של האוטובוס ולכן הוא יחסית היה ריק מנוסעים", סיפר עד ראייה. במקום חמישה פצועים נוספים באורח קל.

זירת הפיגוע בירושלים

זירת ניסיון פיגוע – ירושלים, 4 באוגוסט 2014. גוגל, צילום מסך
זירת ניסיון פיגוע – ירושלים, 4 באוגוסט 2014/צילום מסך, גוגל

13:44: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון. הרקטות התפוצצו בשטח הרצועה.

13:33: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון. פצצת מרגמה נפלה בשטח רצועת עזה.

13:24: מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי אמר בראיון לערוץ BBC בשפה הערבית כי "חמאס בנה מטרו מתחת לאדמה. אין לנו כלום נגד העם הפלסטיני אלא נגד החמאס שמשתמש בבתי החולים ובבתי ספר בצורה מכוונת. חמאס מקריב את אזרחי עזה". כשנשאל על ידי המגיש מדוע צה"ל פוגע באזרחים חפים מפשע, השיב מרדכי: "אנו בודקים כל פגיעה באזרחים וכל טעות, אבל חמאס והג'יהאד האסלאמי מחלקים סוכריות כשהם רואים ילדים ישראלים מתים. אנו לא מרוצים כשיש טעויות וכשנפגעים אזרחים".

13:18: ראש הממשלה בנימין נתניהו את משפחות החיילים הפצועים המאושפזים במחלקה לטיפול נמרץ בבית החולים סורוקה בבאר שבע. "הוא בא לחזק, לתת לנו חיבוק מטאפורי" אמרה אמו של קצין פצוע קשה, הסובל מפציעת ראש. נתניהו לא נכנס לחדרי החיילים אלא שהה זמן קצר עם המשפחות בחדר ההמתנה ושוחח עמם.

13:10: פצמ"ר התפוצץ סמוך ליישוב במועצה האזורית אשכול. לא דווח על נפגעים או נזק.

13:00: הזרוע הצבאית של חמאס, גדודי עז א-דין אל-קסאם, לקחה אחריות על ירי שתי פצצות מרגמה לעבר המועצה האזורית חוף אשקלון. זמן קצר לפני כן, התפוצצה פצצת מרגמה סמוך לגדר הרצועה, בשטח המועצה. לא דווח על נפגעים.

12:56: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית אשכול.

צה"ל הפציץ את מסגד אל-פארוק במחנה הפליטים נוסיראת במרכז רצועת עזה. 12 ביולי 2014. רויטרס
מחנה הפליטים נוסיראת, בחודש שעבר/רויטרס

12:34: רקטה התפוצצה בשטח פתוח בשער הנגב. לא דווח על נפגעים.

12:14: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית שער הנגב.

12:10: רקטה התפוצצה סמוך לגדר הרצועה בשטח המועצה האזורית חוף אשקלון. לא דווח על נפגעים.

12:04: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית חוף אשקלון.

11:53: הפלסטינים מדווחים כי ארבעה בני אדם נפצעו, אחד מהם בינוני בתקיפת בית במחנה הפליטים נוסיראת שבמרכז הרצועה.

ליברמן: "המבצע לא הסתיים, לא פוסל מנדט של האו"ם ברצועה". עומר מירון
"מעולם לא היינו מול עוצמה כזו של טרור". אביגדור ליברמן, היום/עומר מירון

11:40: דובר חמאס, סאמי אבו זהרי, אמר לערוץ "אל-אקצא" כי תקיפת צה"ל בבית משפחת אל-בכרי שבמחנה שאטי "היא הוכחה לשקר של ישראל ולכך שההפוגה הוכרזה לצורך הסברתי בלבד".

11:39: ילדה בת שמונה ששמה אסיל מחמד אל-בכרי נהרגה בתקיפה ישראלית במחנה שאטי אחרי תחילת ההפוגה ההמוניטרית - כך לפי דיווחים פלסטינים. בת השמונה נהרגה בעת תקיפת בית המשפחה במחנה שאטי.

11:29: הפלסטינים מדווחים כי בית במחנה נוסיראת במרכז רצועת עזה הותקף על ידי צה"ל. זאת על אף כניסתה לתוקף של הפסקת האש ההומניטרית עליה הכריזה ישראל.

11:17: דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, התייחס להפסקת האש החד צדדית עליה הכריזה ישראל. "ממה שאנו מבינים, השקט נשמר ואנו ערוכים למצב שהוא לא יישמר", אמר תא"ל אלמוז במשדר וואלה! חדשות. "יש כוחות שנשארים בתוך הרצועה ומוכנים לפעילות התקפית והכוחות שיצאו החוצה ומתארגנים להמשך המשימות". בעניין המנהרות אמר: "אנו מעריכים כי ההישג הזה יושלם בימים הקרובים". תא"ל אלמוז התייחס גם לפצועים הפלסטינים ואמר כי מרכיב זה נלקח בחשבון, אך אינו היחיד. "הצבא נועד להגן על אזרחי ישראל", אמר.

10:22: שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר בישיבה בכנסת: "אנו ממשיכים לטפל במנהרות ויש היערכות חדשה של צה"ל. צריך לקבל החלטות בנוגע להמשך המבצע". ליברמן התייחס גם להחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני בנוגע למבצע ואמר כי "אין החלטה לגבי סיום המבצע. אנו עומדים כרגע בפני אופציות ברורות – הסדרה, הכנעת החמאס, או לימבו - משהו שלא הוגדר". לדבריו, "נגיב על כל אירוע". לדבריו, עומדות בפני ישראל כמה אפשרויות ואחת מהן היא "מנדט של האו"ם. לא צריך נכונות של האו"ם אלא נכונות מצד ישראל והרשות הפלסטינית". ליברמן הוסיף כי מאז הנסיגה מרצועת עזה, "מעולם לא היינו מול עוצמה כזו של טרור וחוסר יציבות".

ישראל והפלסטינים סיכמו על הפסקת אש ל-72 שעות. רויטרס
החלה הפסקת האש שתימשך עד 17:00/רויטרס

10:14: ח"כ ניצן הורוביץ התייחס באולפן וואלה! חדשות למצב ברצועת עזה ולמשא ומתן. "יש להתעשת ולתת פתרון אמתי לעזה אחרי שלטון החמאס. אם הם חושבים לסיים את המצב בלי להביא להסדר מדיני זו בושה וחרפה", אמר הורוביץ. "הממשלה הזו בורחת ממשא ומתן ולא רוצה שלום. היא לא רוצה הסדר". לדבריו, "ללא הסדר אנו מועדים להמשך שפיכות דמים ועכשיו יש הזדמנות". הורוביץ הוסיף כי "מצאנו עצמנו אחרי מבצע עם נפגעים רבים, באותה נקודת מצב שהיינו בה לפני חודש".

10:00: נכנסה לתוקפה הפסקת האש עליה הכריזה אמש ישראל חד צדדית. הפסקת האש צפויה להימשך שבע שעות, עד 17:00.

09:52: שריפה פרצה סמוך ליישוב ולכביש ראשי במועצה האזורית אשכול, בעקבות התפוצצות של פצצת מרגמה באזור. לא דווח על נפגעים.

09:39: השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ, התייחס לנסיגת כוחות צה"ל מרצועת עזה ולהיערכות מחדש. במשדר וואלה! חדשות אמר פרץ כי "חמאס די בלחץ ולא ראינו אף פעם את חמאס מתנהג כך. זה מצביע על מצב חדש. ביצענו מהלך שחמאס לא ציפה לו, אנחנו מכתיבים את לוח הזמנים". פרץ התייחס גם לניסיונות להביא להפסקת אש בין ישראל וחמאס ולדבריו, אם בתום המו"מ במצרים תהיה הצעה רצינית "אנו נבחן זאת".

09:16: לפחות שבע פצצות מרגמה התפוצצו סמוך ליישובים במועצה האזורית אשכול. לא דווח על נפגעים או נזק.

09:13: אזעקה נוספת נשמעה במועצה האזורית אשכול.

עשן מיתמר מעל רצועת עזה 2 באוגוסט 2014. רויטרס
צה"ל תקף הלילה 100 מטרות ברצועה. עשן מיתמר מעל עזה/רויטרס

09:11: ראש האופוזיציה ויו"ר מפלגת העבודה, חבר הכנסת יצחק הרצוג, אמר במשדר וואלה! חדשות כי "יש כשל עמוק שנחשף ביחסים בין הממשלים. אין אמון". לדבריו, ביום שבת, אחרי שאובמה נשא נאום חשוב, יצאה הדלפה על איך ראש הממשלה נתניהו גער בשגריר ארה"ב בישראל, דן שפירו. "זה לא משרת את מערכת היחסים. ארה"ב הייתה שם אתנו במימון 'כיפת ברזל', אספקת אמלח וכו'", הוסיף. "אני חושב שההתנהגות הזו קלוקלת. בסוף לתמרון המדיני יש השפעה יותר מכרעת מלתמרון הצבאי".

09:03: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית אשכול.

08:08: דובר משרד הבריאות בעזה, אשרף אל-קדרה, הודיע כי מספר ההרוגים מאז תחילת מבצע "צוק איתן" עלה ל-1,821. לדבריו, מספר הפצועים עלה ל-9,420.

08:04: צה"ל תקף אופנוע במערב העיר רפיח שברצועת עזה. יש נפגעים במקום.

07:30: פלוגות אל-קדס, הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי, לקחו אחריות על ירי חמש רקטות גראד לעבר אשקלון.

06:47: מערכת "כיפת ברזל" יירטה לפני זמן קצר שתי רקטות בשמי המועצה האזורית חוף אשקלון.

06:41: צה"ל תקף הלילה 100 מטרות לאורך כל רצועת עזה. קצין בכיר מסר כי ביממה האחרונה, אותרו עוד שתי מנהרות, והכוחות בשטח נערכים למפות ולפוצץ אותן. כמו כן, הקצין הסביר כי החל שיקום הנדסי של גדר המערכת באוגדת עזה שנהרסה במהלך המבצע כתוצאה ממעבר של טנקים ונגמ"שים, ושריפות שפרצו בשטח כתוצאה מהלחימה.

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה  - 3 באוגוסט 2014. רויטרס
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה/רויטרס

06:39: אזעקה נשמעה לפני זמן קצר באזור העיר אשקלון.

06:34: מערכת "כיפת ברזל" יירטה לפני זמן קצר רקטה בשמי אשדוד.

06:18: בכיר הג'יהאד האיסלאמי דניאן מנסור חוסל בפעילות משותפת של צה"ל ושל שב"כ. צה"ל תקף מבנה שבו שהה מנסור בג'בליה שבצפון רצועת עזה. כתוצאה מכך נהרג מנסור, אשר עמד בראש מערך המודיעין של הג'יהאד האיסלאמי ברצועה, ובמהלך המבצע הנוכחי עסק בהכוונה של ירי לעבר ישראל.

06:10: אזעקות נשמעו באזור העיר אשדוד ובתחומי המועצות האזוריות חבל יבנה וחוף אשקלון.

05:47: מזכ"ל האו"ם באן קי מון גינה את התפרצות המתקפות אנטישמיות, במיוחד באירופה, על רקע ההפגנות והמחאות הקשורות למלחמה ברצועת עזה. בהודעה רשמית שנמסרה מלשכתו, הדגיש באן כי "אסור שהסכסוך במזרח התיכון יהווה תירוץ לדעות קדומות, שעלולות להשפיע על השלום החברתי וההרמוניה בכל מקום שהוא". כמו כן, הדגיש מזכ"ל האו"ם כי יש לפתור את העימות הנוכחי בהפסקת אש מידית ובמשא ומתן.

04:26: עשרה פלסטינים נהרגו הלילה בתקיפת חיל האוויר ברצועת עזה – כך לפי דובר משרד הבריאות ברצועת עזה, אשרף אל-קודרה. בכך עלה מניין ההרוגים הפלסטינים מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ל-1,822 בני אדם. חמישה פלסטינים נהרגו בג'בליה, בצפון רצועת עזה, שניים נוספים בשכונות זייתון ושייח רדואן בעיר עזה, אחד בנוסיראת שבמרכז הרצועה, וילד נוסף באזור רפיח, בדרום הרצועה.

03:58: כרבע מתושבי רצועת עזה נאלצו לעזוב את בתיהם מאז תחילת מבצע "צוק איתן" – כך לפי ההערכה שפורסמה הלילה בדוח החירום היומי של הלשכה לתיאום עניינים המוניטריים של האו"ם, OCHA. כמו כן, נמסר כי ל-1.5 מיליון תושבי הרצועה שאינם חוסים במקלטים של אונר"א אין גישה למי שתייה, או שגישתם למים מוגבלת, וכ-373 אלף ילדים בצד הישראלי ובצד הפלסטיני זקוקים לטיפול פסיכולוגי בעקבות מוות או פציעה של קרוב משפחה, או אובדן הבית.

03:17: הרשויות במצרים הודיעו כי מעבר רפיח, בין רצועת עזה לחצי האי סיני, יישאר פתוח היום – כך דווח בכלי תקשורת פלסטיניים. עם זאת, דווח כי משרד הפנים של ממשלת חמאס בעזה ביקש מהאזרחים שלא להגיע לאזור מעבר הגבול, בשל המצב הביטחוני. זאת, על רקע הפסקת האש הומניטרית שצפויה להיכנס לתקופה בשעה 10:00 ברחבי הרצועה, מלבד אזור מזרח רפיח.

הריסות בתים בכפר חוזאעה שבמזרח חאן יונס – רצועת עזה, 3 באוגוסט 2014. רויטרס
הריסות בתים בחאן יונס/רויטרס

02:19: דובר חמאס, סאמי אבו זוהרי, הצהיר ברשת הטלוויזיה "אל-אקצה" של הארגון כי חמאס לא הסכים להפוגה ההומניטרית בלחימה, עליה הכריז מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי. לדברי אבו זוהרי, "הישראלים הכריזו על הפוגה הומניטרית באופן חד-צדדי, על מנת להסיט את תשומת הלב ממעשי הטבח של כוחות הכיבוש".

01:48: נשיא צרפת פרנסואה הולנד אמר כי ההפצצה על בית הספר של אונר"א ברפיח, בדרום רצועת עזה, "אינה מתקבלת על הדעת", וקרא לאחראים לפעולה "לתת את הדין על מעשיהם" – כך דווח בסוכנות הידיעות הצרפתית. עם זאת, לא הבהיר הולנד מי האחראים לכך.

00:46: מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, הודיע בכלי התקשורת הפלסטיניים על הפוגה הומניטרית בלחימה ברצועת עזה, שתחל בשעה 10:00 ותימשך עד השעה 17:00, בכל האזורים, מלבד מזרח רפיח, שם עדיין מתנהלת לחימה. האלוף מרדכי הבהיר כי אם הפסקת האש תופר, הצבא יגיב לעבר מקור הירי.

00:30: ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס להמשך הלחימה בדרום, ובתום התייעצות ביטחונית בקריה בהשתתפות שר הביטחון משה יעלון, הרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ וראש השב"כ יורם כהן, מסר: "מבצע 'צוק איתן' נמשך עד להשגת יעדיו – השבת השקט והביטחון לתקופה ממושכת לאזרחי ישראל, תוך פגיעה משמעותית בתשתיות הטרור. ייקח כמה זמן שיידרש, יופעל כמה כוח שצריך". לדברי ראש הממשלה, "צה"ל ייערך להמשך הפעולה לפי צורכי הביטחון, לאחר השלמת הפעולה נגד המנהרות, עד שנשיג את מטרות המבצע".

23:55: ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, האשים את ישראל בהרג מכוון של אימהות פלסטיניות. הוא הזהיר את ישראל כי היא "תטבע בדם שהיא שופכת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בקריה בתל אביב. 2 באוגוסט 2014. AP
"המבצע נמשך, ייקח כמה זמן שיידרש". נתניהו/AP

23:39: משלחת הפלסטינית תיפגש מחר עם ראש המודיעין המצרי בקהיר. עזת א-רשק, חבר בהנהגת חמאס וחבר המשלחת לקהיר, אמר כי "הפגישה עם הבכירים המצריים הייתה חיובית ופגישה נוספת תתקיים מחר עם ראש מנגנוני המודיעין המצרי". לדבריו, "אנו רוצים כי הבכירים המצריים ילחצו על האויב הישראלי כדי שייכנעו לדרישותינו". זיאד נח'אלה, סגן מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי וחבר במשלחת הפלסטינית לקהיר, הוסיף: "אנו נמצאים בסוף המלחמה ועלינו לעמוד איתנים. אנו אופטימיים מאוד מאווירת הדיונים בקהיר. כל האבדות של העם הפלסטיני הם מחיר לחיים בכבוד". נח'אלה ציין כי "דרישותינו החשובות ביותר הן הסרת המצור, פתיחת המעברים, הקלה בחופש התנועה ושיקום עזה. יושגו הבנות מיוחדות עם המצרים בנוגע לעניין מעבר רפיח". הוא הדגיש כי "לא היו שום הסגות מצד המצרים בנוגע למסמך הפלסטיני".

22:49: ואלרי ג'ארט, היועצת הבכירה של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, אומרת כי לא ניתן לתרץ את ההפצצות של ישראל, המתבצעות בסמוך למקומות מקלט לאזרחים ברצועת עזה. ג'ארט אמרה לרשת סי-בי-אס כי הנשיא אובמה מתוסכל ומודאג מהאלימות באזור, המתמשכת חרף מאמציו של שר החוץ ג'ון קרי לתווך הפסקת אש בין הצדדים.

22:47: שר החוץ של בריטניה, פיליפ האמונד, שוחח עם שר החוץ אביגדור ליברמן ושרת המשפטים ציפי לבני, והדגיש את עמדתה של לונדון הקוראת להפסקת אש מידית ללא תנאים ברצועת עזה. "זה טראגי כאשר אנשים מתים במקום בו משתמשים כמחסה", אמר האמונד בהתייחסו להפגזת צה"ל הבוקר בבית הספר של אונר"א ברפיח, בה נהרגו לפחות 10 אזרחים וכ-30 אנשים נפצעו. "גם חמאס צריך להפסיק לירות רקטות לעבר ישראל ולסכן את חיי התושבים", הוסיף האמונד.

22:25: שלוש רקטות התפוצצו בשטחים פתוחים במועצת שדות נגב. אין נפגעים.

22:23: אזעקת "צבע אדום" נשמעה במועצה האזורית שער הנגב.

טנקים של צה"ל חוזרים מרצועת עזה לעבר ישראל – 3 באוגוסט 2014. רויטרס
טנקים של צה"ל חוזרים מרצועת עזה לעבר ישראל – 3 באוגוסט 2014/רויטרס
טנק של צה"ל בגבול רצועת עזה – 3 באוגוסט 2014. GettyImages
טנק של צה"ל בגבול רצועת עזה – 3 באוגוסט 2014/GettyImages
הריסות בתים בכפר חוזאעה שבמזרח חאן יונס – רצועת עזה, 3 באוגוסט 2014. רויטרס
הריסות בתים בכפר חוזאעה שבמזרח חאן יונס – רצועת עזה, 3 באוגוסט 2014/רויטרס
הלווייתו של סגן הדר גולדין בבית העלמין כפר סבא. יולי 2014. דרור עינב
הלווייתו של סגן הדר גולדין בבית העלמין כפר סבא. יולי 2014/דרור עינב
פינוי נפגעים מחוץ לבית הספר של אונר"א בעיר רפיח – רצועת עזה, 3 באוגוסט 2014. AP
פינוי נפגעים מחוץ לבית הספר של אונר"א בעיר רפיח – רצועת עזה, 3 באוגוסט 2014/AP
כוחות צה"ל בשטחי הכינוס בדרום על גבול רצועת עזה הבוקר, אוגוסט 2014. יותם רונן
כוחות צה"ל בשטחי הכינוס בדרום על גבול רצועת עזה הבוקר, אוגוסט 2014/יותם רונן
אלפים ליוו את סגן הדר גולדין למנוחות. טל אנגלנדר
אלפים ליוו את סגן הדר גולדין למנוחות/טל אנגלנדר
כוחות צה"ל בשטחי הכינוס בדרום על גבול רצועת עזה הבוקר, אוגוסט 2014. יותם רונן
כוחות צה"ל בשטחי הכינוס בדרום על גבול רצועת עזה הבוקר, אוגוסט 2014/יותם רונן
הרס במחנה הפליטים ג'באליה בצפון רצועת עזה. 3 באוגוסט 2014. רויטרס
הרס במחנה הפליטים ג'באליה בצפון רצועת עזה. 3 באוגוסט 2014/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully