וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדילמה של חמאס: כניעה משפילה או הסלמה מסוכנת

3.8.2014 / 12:03

אם הסבב הזה יסתיים מבלי שיתקבלו דרישות חמאס, הוא יושפל והציבור הפלסטיני ישאל את עצמו מדוע הביא את עזה לקטסטרופה ללא סיבה. האפשרות השנייה - המשך הירי לישראל - תגבה גם היא מחיר כבד

צילום: רויטרס, שי מכלוף, יותם רונן, ניב אהרונסון, יוסי ציפקיס, דובר צה"ל; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

כוחות צה"ל ישלימו, ככל הנראה כבר היום (ראשון), את ההיערכות מחדש על גבול הרצועה, לאחר שיסיימו את הטיפול במנהרות התקיפה של חמאס שנחפרו לעבר ישראל. צה"ל לא ייסוג לחלוטין מעזה, אך ייצא מהשטחים הבנויים וישאיר כוחות על רצועת שטח צרה מאוד בתוך הטריטוריה הפלסטינית. ההחלטה הזו נותנת בידי חמאס לגיטימציה ציבורית מסוימת להמשיך ולתקוף את הכוחות הישראלים. אולם בסופו של דבר, צה"ל ייסוג גם מהשטחים הללו ואז יעמוד הארגון בפני דילמה קשה - מה לעשות?

מלחמה בדרום | היום ה-27: עדכונים שוטפים
דובר אונר”א בעזה: ”יידרשו 30 שנה לשקם הרצועה”
השר אריאל: צריך מבצע קרקעי רחב ברצועה לנטרול הרקטות
צה"ל קבע את מותו של סגן הדר גולדין

הרס במחנה הפליטים ג'באליה בצפון רצועת עזה. 3 באוגוסט 2014. רויטרס
ההרס ברצועה חסר תקדים. מחנה הפליטים ג'בליה, הבוקר/רויטרס

מצד אחד, הציבור העזתי לוחץ יותר מבכל יום אחר על חמאס להפסיק את האש. ההרס ברצועה חסר תקדים. אין מדובר רק במספרי הנפגעים: יותר מ-1,700 הרוגים ויותר מ-9,000 פצועים. הנזק לתשתית פשוט בלתי נתפס: אלפי הבתים שנהרסו, אספקת החשמל שפסקה, היעדר מים ראויים לשתייה בברזים, מאות אלפי אנשים שהפכו לפליטים ובתיהם נהרסו. כל אלה הפכו את עזה למקום מלא מצוקה קשה, המשווע לכמה ימים של שיקום ושל שקט. לכן, ההסגה של צה"ל מכל שטחי הרצועה, תפגע בלגיטימציה הציבורית של חמאס להמשיך בירי ובפיגועים. ייתכן שהארגון יסתפק במקרה שכזה בירי של כמה רקטות והודעות על "ניצחון" ואט-אט יגלוש לתוך הפסקת אש ארוכת טווח מבלי להכריז עליה.

מצד שני, עצירה מוחלטת של הלחימה בשלב זה, מבלי שהתקבל הסכם שיכלול את "הסרת המצור", מהווה מעין הכרה של חמאס בתבוסה. בתחילת המבצע הציגו אנשי הזרוע הצבאית של הארגון, עז א-דין אל-קסאם, שש דרישות להפסקת אש: שחרור אסירי עסקת שליט שנעצרו שוב בגדה בתקופה האחרונה, הקמת נמל ימי, הרחבת תחום הדיג, פתיחת מעבר רפיח, פתיחת המעברים לישראל והסדרה של משכורות פקידי חמאס. אט-אט הצטמצמו הדרישות וראש הזרוע הצבאית של הארגון, מוחמד דף, אמר בשבוע שעבר שחמאס לא יסכים להפסקת אש אלא אם "תיעצר התוקפנות ויוסר המצור". אלה שתי דרישות ערטילאיות, אך מעניין היה לראות שדף לא דיבר כלל על שחרור אסירים או על הקמת נמל. ואם הסבב הזה יסתיים מבלי שישראל או מצרים הסכימו לקבל אפילו אחת מדרישות הארגון, הרי שחמאס ייצא מושפל, לא פחות.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
לוחמי צה"ל בגבול רצועת עזה. 2 באוגוסט 2014. AP
צה"ל ייסוג בסופו של דבר מכל הרצועה ואז יעמוד הארגון בפני דילמה קשה - מה לעשות? כוחות צה"ל בגבול הרצועה הבוקר/AP

הציבור הפלסטיני, שרוצה כעת שקט, ישאל את עצמו מדוע הארגון שהוביל את עזה לקטסטרופה עשה זאת ללא סיבה, ללא תוצאה. חמאס מודע לכך ולכן עלול להתפתות לעשות שני דברים: אחד, לשגר עוד ועוד רקטות כל עוד הוא יכול לירות, על אף שתהיה תגובה ישראלית מהאוויר לפחות; השני - להמשיך ולנסות להוציא לפועל פיגועים איכותיים, בעיקר דרך מנהרות שאולי נותרו ללא פגע, כדי להוכיח עד כמה ההכרזות הישראליות על "סיום הטיפול במנהרות", ריקות מתוכן. אולם פיגוע שכזה עלול להביא לתגובה ישראלית קשה במיוחד ואולי לשובה של הפעילות הקרקעית של צה"ל – ושוב, הציבור העזתי ייאלץ לשלם את המחיר על תגובה שכזו.

המלחמה בעזה, ובמידה רבה גם חטיפת שלושת הנערים הישראלים בגוש עציון כמה שבועות לפני כן, נשאו כותרת אחת מרכזית: המבצע להצלת חמאס. הארגון יזם את החטיפה כמו גם את ההסלמה מול ישראל בעזה כדי למנוע את התמוטטותו הכלכלית ברצועה ולשמר את הרלוונטיות שלו בעזה ובגדה. הפעולות הללו נבעו מהמצוקה הקשה שאליה נקלע הארגון בגלל סגירת המנהרות בין מצרים ועזה, אובדן הפופולריות שלו ברחוב הפלסטיני והסכמתו ללכת להסכם פיוס שהביאה אותו למשבר של ממש סביב משכורות פקידיו. אלא שלקראת סיום המבצע הקרקעי של צה"ל ברצועה, ספק אם מסתמן פתרון קרוב למצוקות הללו. אפילו התמיכה הציבורית בחמאס סביב תחילת הלחימה בישראל, תישחק עם הזמן לאחר שכוחות צה"ל יסיימו את יציאתם מהרצועה.

משפחה בעיר עזה מחלצת את מה שנותר מחפציה 2 באוגוסט 2014. AP
משפחה מחלצת את שארית חפציה מביתה בעיר עזה/AP
זריחה מעל העיר עזה. 3 באוגוסט 2014. AP
זריחה מעל עזה, הבוקר/AP
הפגנה פרו פלסטינית מול הבית הלבן 3 באוגוסט 2014. רויטרס
הפגנה פרו פלסטינית מול הבית הלבן, אתמול/רויטרס
הפגנת תמיכה מחוץ לבית משפחת החייל השבוי הדר גולדין בכפר סבא,אוגוסט 2014. שלומי גבאי
חברים וקרובים של משפחת גולדין לאחר ההודעה על מותו, אתמול/שלומי גבאי
צה"ל הסיג כוחות מהרצועה, ימשיך להחזיק בשטחים. יותם רונן
כוחות צה"ל יוצאים מרצועת עזה, הבוקר/יותם רונן
הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ ואלוף פיקוד הדרום סמי תורג'מן בעוטף עזה. 2 באוגוסט 2014. דובר צה"ל
הרמטכ"ל ואלוף פיקוד הדרום בעוטף עזה, אתמול/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully