וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משדר מיוחד: חמאס חוזר למתווה המצרי להפסקת אש

28.7.2014 / 14:43

פרסום ראשון: מקורות פלסטיניים בכירים אמרו לוואלה! חדשות כי משלחות מטעם פתח, הרשות הפלסטינית וחמאס ידונו בימים הקרובים בקהיר, בנוכחות נציגים מצריים, בהצעה המצרית להפסקה בלחימה

צילום: דובר צה"ל, אולפן וואלה! חדשות, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק, יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

- חמאס חוזר למתווה המצרי להפסקת אש; שר החוץ הרוסי: יש ביוזמה "אופק רב"
- זעם בירושלים על התנהלות ארה"ב בסוגיית הפסקת האש
- שורת שרים בהתבטאויות חריפות נגד עצירת הלחימה
- ירי הרקטות נמשך, עוד בטרם פג מועד הפסקת האש עליו הכריז חמאס
- מניין הרוגים בעזה עלה ל-1,035

משלחת מטעם הפתח והרשות הפלסטינית צפויה לצאת בימים הקרובים לקהיר כדי לנהל שם מגעים עם בכירים בחמאס, בנוכחות נציגים מצריים, באשר להפסקת אש בלחימה ברצועת עזה על פי המתווה המצרי - כך מסרו היום (שני) מקורות פלסטיניים בכירים לוואלה! חדשות. את המשלחת מטעם הרשות יובילו עזאם אל-אחמד, מקורבו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, וראש המודיעין הפלסטיני, מאג'ד פראג'. את חמאס ייצג סגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, מוסא אבו מרזוק, ולא ברור אם יצטרפו אליו אישים אחרים מחמאס. המודיעין המצרי יתווך בין הצדדים. על פי המקורות, הנוסח המצרי להפסקת האש הוא היחיד שיידון בקהיר.

עוד בטרם נפגשו המשלחות בקהיר, אמר סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, כי בשעות הקרובות נראה שינוי בעמדתה של מצרים בנוגע להפסקת האש. בראיון לביטאון הארגון "א-ריסאלה", הדגיש אבו מרזוק כי המצרים ישנו את היוזמה שלהם להפסקת האש, באופן שעונה בצורה טובה יותר לדרישותיו של חמאס. בצהריים הביע שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, תמיכה במתווה המצרי להפסקת אש, וטען כי ביוזמה יש "אופק רב" עבור תושבי הרצועה, ויש לפעול למען הפסקת אש ארוכת טווח בעזה.

מבצע "צוק איתן" - כל הכותרות:
מנדט בינלאומי בעזה | מנחם בן
תיעוד: כוחות מיוחדים פועלים ברצועת עזה
שבועיים של הפגזות: כך נראה ההרס בעזה, לפני ואחרי

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי – יוני 2014. AP
חמאס חוזר למתווה המצרי. נשיא מצרים סיסי/AP

מתווה הפסקת האש שגובש על ידי שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, והוצג לצדדים במהלך סוף השבוע האחרון עורר זעם רב בישראל, כמו גם בקרב שחקנים נוספים בזירה, כמו הרשות הפלסטינית, מצרים, ערב הסעודית וירדן. במסגרת המתווה, שפרטיו פורסמו לראשונה בוואלה! חדשות, הייתה מוכנה וושינגטון לערוב לכמה מדרישות חמאס בנוגע להפסקת האש, שלא היו מקובלות על הקבינט, ולכן נדחה על ידי השרים. בין השאר, עסק המתווה המדובר בפתיחת מעבר רפיח שיופעל מצדו הפלסטיני על ידי כוחות הרשות הפלסטינית והבטחת העברת משכורות מסודרת לרצועה.

לטענת כל הגורמים, המתווה סטה מן ההצעה המצרית המקורית וגובש בהתאם להתייעצויות בין קרי לבין שרי החוץ של קטאר וטורקיה, חאלד אל-עטייה ואחמט דאווטולו. כל הגורמים הסכימו כי המתווה רק האיץ בחמאס להמשיך ולירות רקטות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי ושר החוץ של טורקיה אחמט דאווטאולו בניסיון להפסקת אש בין ישראל וחמאס. פריז, 26 ביולי 2014. רויטרס
קרי עם שר החוץ הטורקי דאווטולו, בסוף השבוע בפריז/רויטרס

מוקדם יותר הביעו גורמים מדיניים אכזבה גדולה מהתנהלותה של ארצות הברית בסוגיית המשבר ברצועה, אשר הגיעה לשיאה בשיחת הטלפון אמש בין הנשיא ברק אובמה לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בה דרש הנשיא האמריקני "הפסקת אש הומניטרית ללא תנאים", והפריד בין הפסקת האש לבין סוגיית פירוז רצועת עזה. "אובמה עוצר את ישראל דווקא בשעה שחמאס נכנס ללחץ ונמצא עם הגב אל הקיר", אמר לוואלה! חדשות גורם בכיר שעודכן בפרטי השיחה בין השניים. "ההתנהלות האמריקנית מכעיסה לא רק את ישראל, אלא את כל הכוחות המתונים באזור".

מבצע "צוק איתן" - עדכונים שוטפים

פגישת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם הנשיא האמריקני, ברק אובמה, בבית הלבן, וושינגטון, פברואר 2014. אבי אוחיון לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
זעם בירושלים על התנהלות ארה"ב. נתניהו ואובמה בבית הלבן/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון לע"מ

הכעס על הממשל האמריקני בא לידי ביטוי גם בדברים שאמרו במהלך היום שורת שרים בממשלה, אשר טענו כי יש להמשיך בלחימה ולא לשעות לדרישה להסכים למתווה הפסקת האש. "כרגע המבצע מתנהל בתנאים שלנו", אמר השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ, בראיון למשדר המיוחד של וואלה! חדשות. "צריך להמשיך ללחוץ על חמאס בפעילות קרקעית, מבלי לסמן כיבושי שטח חדשים, אלא להשתמש בשטחים שכבר בידינו". הוא הוסיף כי ברגע שהפסקת האש תופר, על ישראל להתחיל לפגוע בבנק המטרות שצברה. זה הרגע שבו לא צריך למצמץ".

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, טענה כי "אסור לממשלה להסכים למדיניות שעל פיה צה"ל מגיב כאשר חמאס יורה". לדבריה, "זאת מדיניות של פספוס גדול מאוד של מה שעשינו עד עכשיו, וכמובן היא תאפשר לחמאס להמשיך ולהתעצם, להמשיך לירות ולפגוע באזרחי ישראל". לדברי לבנת, לפני המבצע היה מצב של "טפטוף מתמשך של ירי חמאס, תוך כדי בניית עיר מפלצת תת קרקעית שהגיעה אל מתחת לשטח הריבוני של מדינת ישראל". כעת, הכתה ישראל בחזרה, מערך הרקטות ספג פגיעה קשה מאוד, "אבל עדיין יש להם יכולת ירי רקטות. הם עדיין פועלים וההנהגה עדיין קיימת".

גם שר החקלאות, יאיר שמיר, אמר הבוקר במשדר כי בישראל "צריכים להמשיך לתמרן, לנצל את זמן הפציעות שאולי יש לנו. לא סיימנו את המלאכה". "אני מתוסכל", הודה שמיר, "יש לנו צבא נפלא ועם חזק שמוכן לרוץ קדימה ולהמשיך הלאה ולא ניצלנו את זה. יש תחושה של החמצה".

עמיר פרץ באולפן וואלה! במהלך מבצע צוק איתן, יולי 2014. דרור עינב
"להמשיך ללחוץ על חמאס". השר פרץ באולפן וואלה! חדשות, הבוקר/דרור עינב

כעסם של השרים בנוגע לדרישה הבינלאומית מישראל לחדול את האש ברצועה, הופנה היום גם לעבר האו"ם, שם נוסחה הלילה הצהרה במועצת הביטחון אשר קוראת ל"הפסקת אש הומניטרית מידית וללא תנאים". ההצהרה הנוכחית אינה מציינת באופן מפורש את ישראל או את חמאס כאחראיות למשבר, אלא "מביעה דאגה עמוקה בנוגע להידרדרות המצב ולאובדן חיי אזרחים".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, אמר במהלך הדיון כי "חמאס חפר מנהרות נפץ לתוך קיבוצים בישראל, השתמש במיליארדי דולרים שאתם תרמתם לא לחינוך או לפיתוח שירותים חברתיים, אלא לבניית מנהרות טרור שנועדו לרצוח אזרחים ולחטוף חיילים שלנו". פרושאור הדגיש כי "המשוואה פשוטה – אם יהיה שקט בישראל, יהיה שקט בעזה". הוא פנה לחברי המועצה ואמר להם: "עמדו לצד המדינה שמגנה על האזרחים שלה. עמדו עם הטוב נגד הרע, עם הנכון נגד השגוי".

שגריר ישראל באו"ם רון פרושאור ועמיתתו שגרירת ארה"ב סמנתה פאוור – מועצת הביטחון, 28 ביולי 2014. AP
רון פרושאור עם השגרירה האמריקנית באו"ם סמנתה פאוור, הלילה/AP

בתוך כך, למרות הפסקת האש עליה הכריז אתמול חמאס, שפגה היום בשעה 14:00, נמשך ירי הרקטות לעבר ישראל במשך היום. בשעות הבוקר התפוצצה רקטה בשטח לא מיושב באשקלון. לא דווח על נפגעים או על נזק. בצהריים שוגרו ארבע רקטות נוספות לעבר ישראל, אך הן התפוצצו בשטח הרצועה. כשעה מאוחר יותר, נשמעו אזעקות בכמה יישובים במועצה האזורית שדות נגב. רקטה אחת התפוצצה בשטח פתוח, לא דווח על נפגעים או על נזק.

במקביל להמשך שיגורי הרקטות, המשיך צה"ל לתקוף בכמה מוקדים ברצועת עזה, אם כי בהיקפים קטנים יותר מאשר במהלך השבועות האחרונים. כלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי באחת ההפגזות שביצע צה"ל בג'בליה שבצפון הרצועה נהרג ילד בן ארבע. שני פלסטינים נוספים מתו היום מפצעיהם. על פי נתוני משרד הבריאות בעזה מאז תחילת מבצע "צוק איתן" ל-1,035.

הבוקר אמר קצין בכיר כי "המצב כרגע מוגדר 'הפוגה ללא מגבלות'. אנחנו פועלים בשטח וריכוז המאמץ הוא מנהרות. רק אתמול הושמדו שתיים. עד כה, איתרו בצה"ל 32 מנהרות וטופלו רק 17. לדברי הקצין, "לגבי מנהרות התקפיות, למעשה יודעים עד כמה התקפית מנהרה רק בשלב הגילוי. ההערכה היא שרובן התקפיות. המנהרות שפוצצו הגיעו כולן עד הגדר – אחת מהן הגיעה ממש מתחת לגדר". הקצין הבכיר הוסיף כי אתמול התאפשרה הכנסה של מאה משאיות לעזה ובהן תרופות, מזון ודלק.

חיילים ביציאה מרצועת עזה – 28 ביולי 2014. רויטרס
כוחות צה"ל ברצועת עזה/רויטרס
הרס בשכונת שג'אעיה – עזה, 27-25 ביולי 2014. רויטרס
אישה זועקת למראה הריסות המבנים שהופצצו בשג'אעיה/רויטרס
הרס בשכונת שג'אעיה – עזה, 27-25 ביולי 2014. רויטרס
שכונת שג'אעיה/רויטרס
עשן מיתמר אחרי פיצוץ בצפון רצועת עזה. 27 ביולי 2014. רויטרס
עשן מיתמר בצפון רצועת עזה בשל הפצצות הצבא/רויטרס
הפגנת תמיכה בישראל ובפעולות צה"ל ברצועת עזה, פריז. AP
הפגנת תמיכה בישראל בפריז/AP
חייל ישראלי על טנק 27 ביולי 2014. רויטרס
לוחמי שריון על טנק באזור הרצועה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully