וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערבויות קרי: פתיחת מעבר רפיח ותשלום משכורות

26.7.2014 / 23:05

לוואלה! חדשות נודע כי שר החוץ של ארה"ב הבטיח לחמאס, באמצעות קטאר, לערוב גם להקלה במעבר סחורות מישראל לעזה והלרחבת שטח הדיג. עם זאת, נושא האסירים והקמת נמל ימי לא אוזכרו

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

.

שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, הודיע בשבוע שעבר לחמאס באמצעות קטאר כי במסגרת המתווה שחיבר להפסקת אש, המבוסס על ההצעה המצרית, וושינגטון מוכנה לערוב לכמה מדרישות הארגון בנוגע להפסקת האש – כך מסרו גורמים פלסטיניים לוואלה! חדשות. לפי הגורמים, קרי הסביר כי הביטחונות יהיו סביב הנושאים הבאים: הקלה במעבר אנשי עסקים וסחורות מישראל לרצועת עזה, הרחבת תחום הדייג ל-12 מייל ימיים, פתיחת מעבר רפיח שיופעל מצדו הפלסטיני על ידי כוחות הרשות הפלסטינית והבטחת העברת משכורות מסודרת. עם זאת, קרי לא הציג שום ערבויות בנושא האסירים, מלבד הבטחה לדון על כך, ולא היה אזכור להקמת נמל ימי.

אף על פי כן, מתברר שרוב ההצעות הללו ל"הקלה במצור", כבר נידונו בישראל במהלך השבועות והחודשים האחרונים. בין היתר, נפגש מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב מרדכי, עם קבוצה של אנשי עסקים מעזה כדי לבחון אפשרות של מתן היתרי כניסה רבים יותר לישראל על מנת להרחיב את היקף הסחר. בנוסף לכך, ישראל דנה בשנתיים האחרונות עם הרשות הפלסטינית והאיחוד האירופי על אפשרות להרחבת משמעותית של מעבר כרם שלום, והאיחוד הסכים לממן את ההרחבה. מקורות פלסטינים מסרו שהעיכוב בהקמה של המעבר החדש נבע בין היתר מכך שחמאס לא הסכים לבנות את ההרחבה על שטח פלסטיני ממערב למעבר הנוכחי.

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות
כתב וואלה! חדשות עם לוחמי הנח"ל בבית חאנון
לוחמי מגלן חשפו: חמאס חפר מנהרות עם ציוד מהאו"ם
"אני שייך לכאן": העולים שבחרו להגיע לארץ דווקא עכשיו

לורן פביוס וג'ון קרי במסיבת עיתונאים בפריז. רויטרס
ג'ון קרי ושר החוץ של צרפת, לורן פביוס, במסיבת עיתונאים בפריז, היום/רויטרס

ביום שישי נחשף בוואלה! חדשות כי על בסיס ההצעה של קרי להפסקת אש בין חמאס וישראל, 48 שעות מאז כניסתה לתוקף יחלו מגעים בין שלוש משלחות - ישראלית, פלסטינית ומצרית - סביב דרישות חמאס להסרת המצור. הפסקת האש תכנס לתוקפה מיד עם הכרזתו של קרי על הסכמת הצדדים, וכל הפעולות הצבאיות של שני הצדדים יוקפאו. המשלחת הפלסטינית לקהיר תורכב מנציגים של כמה מהפלגים הפלסטינים, בהם פתח, חמאס והג'יהאד האסלאמי. הדיונים יתקיימו בכל ימי הפסקת האש שהאמריקנים יקצבו, בין חמישה לשבעה ימים.

הדיונים בין המשלחות לא יתקיימו ישירות אלא בעקיפין - המשלחת המצרית תיפגש עם נציגים של ממשלת ישראל, ובנפרד עם המשלחת הפלסטינית. במהלך השיחות יידון נושא פתיחת המעברים לישראל, מעבר רפיח, שחרור אסירי עסקת שליט שנעצרו שוב , שחרור אסירי הפעימה הרביעית, הרחבת התחום המותר לדייג ל-12 מייל ימי וכן הקמת נמל ימי.

בנימין נתניהו וג'ון קרי הערב בקריה בתל אביב, יולי 2014. מוטי מילרוד, הארץ
הפסקת האש תכנס לתוקפה מיד עם הכרזתו של קרי על הסכמת הצדדים. נתניהו וקרי/הארץ, מוטי מילרוד

הערב התכנסו שרי הקבינט המדיני-ביטחוני ב-21:30 בקריה בתל אביב לדון בהארכת הפסקת האש ביממה נוספת, ולמעשה עד ערב עיד אל-פיטר המסיים את הרמדאן. מוקדם יותר אישרו השרים את הארכת הפסקת האש, שהחלה הבוקר ב-8:00, בארבע שעות נוספות - עד חצות.

מנגד, דובר חמאס הבהיר הערב כי "אין הפסקת אש", והארכתה בארבע שעות נוספות הינה מהלך חד-צדדי של ישראל. מעט אחרי השעה 20:00, הפרו ארגוני הטרור בעזה את הפסקת האש, וארבעה פצמ"רים נפלו במועצה האזורית אשכול. בהמשך נורה מטח נוסף לאשכול, ואזעקות נשמעו גם באשקלון ובשפלה. שתי רקטות יורטו מעל חדרה ושתיים בשמי אשקלון. חמאס קיבל אחריות לירי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עם שר הביטחון יעלון והרמטכ"ל גנץ בהערכת מצב בקריה, יולי 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל בהערכת מצב בקריה, הערב/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

ההחלטה על הארכת הפסקת האש ההומניטרית התקבלה בתום הצבעה טלפונית על ידי שרי הקבינט. בארבע השעות הנוספות, כך הוחלט, יוכל צה"ל להמשיך לפעול נגד המנהרות ההתקפיות של חמאס שנחשפו ברצועת עזה. גורמים מדיניים אמרו כי ההצעה זכתה לאישור רוב השרים. במהלך הפסקת האש ההומניטרית ממשיכים כוחות צה"ל ברצועת עזה בהריסת מנהרות הטרור שמובילות לישראל. במהלך 12 שעות ההפוגה הראשונות, שהסתיימו עד כה, נמשכה הפעולה כמתוכנן - וכך צפוי להמשיך הצבא גם בשעות הקרובות.

ההריסות שנראו בשג'אעיה במהלך הפסקת האש במבצע צוק איתן, יולי 2014. קרדיט: מען, מערכת וואלה! NEWS
עיי החורובת בשג'אעיה, שהתגלו במהלך ההפוגה בקרבות, היום/מערכת וואלה! NEWS, קרדיט: מען

מאז החלה הפסקת האש הבוקר, התאפשר לתושבי הרצועה לצאת ולהצטייד במזון ובמים. בה בעת, הוצאו מהריסות מבנים שהופצצו יותר מ-130 גופות – כך מסר דובר משרד הבריאות בעזה, אשרף אל-קידרה. בכך עלה מניין ההרוגים הפלסטינים מאז תחילתו של מבצע "צוק איתן" ליותר מאלף. בבית חאנון שבצפון הרצועה הוצאו מבין ההריסות 33 מתים.

"מספר גדול של אנשים עדיין נמצאים תחת ההריסות. לא ניתן להוציא אותם עד שעה זו בגלל שמדובר במבנים בעלי מספר קומות", אמר אחד מעדי הראייה לסוכנות הידיעות א-רסאלה. "כמו כן, ישנן גופות מפוחמות כתוצאה מהאש שפרצה בבתיהם לאחר ההפצצות". אחד משוטרי ההגנה האזרחית אמר לא-רסאלה: "אנחנו מנסים לעזור לאזרחים להוציא מההריסות אנשים שעדיין בחיים או להוציא חלק מרכושם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully