וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שרים במשדר וואלה! חדשות: לא להפסקת האש

השר פרץ אמר כי "צריך להמשיך ללחוץ על חמאס" והשרה לבנת טענה כי על ראש הממשלה להודות לארה"ב על הכוונות הטובות "ולהמשיך את הפעולה ככל שנוכל". השר שמיר: "לא סיימנו את המלאכה"

מתוך המשדר המיוחד של וואלה! חדשות

- השר פרץ: "זה הרגע שבו לא צריך למצמץ"
- השרים לבנת ושמיר הביעו אף הם התנגדות להפסקת האש
- מועצת הביטחון קראה להפסקת אש מידית
- מקור ישראלי צבאי: הפסקת האש בלתי מוגבלת
- שר החוץ הרוסי: תומכים ביוזמה המצרית להפסקת אש
- הפעילות הקרקעית ברצועה נמשכה ברצועה ביממה האחרונה


חברי קואליציה בכירים מאוחדים בדעתם שלא להגיע להפסקת אש: שורת שרים שהתראיינו במשדר וואלה! חדשות הביעו הבוקר (שני) את הסתיייגותם מהפסקת מבצע "צוק איתן" בשלב זה. שלושת השרים - עמיר פרץ, לימור לבנת ויאיר שמיר - טענו כולם כי יש להמשיך בלחימה.

מבצע ”צוק איתן” | היום ה-21: עדכונים שוטפים
משעל: רק אחרי שנקים מדינה נשקול האם להכיר בישראל
מופז לוואלה!: לסיים רק כשנשקם את כושר ההרתעה
רוח גבית לאובמה: מועצת הביטחון קראה להפסקת אש מידית

עמיר פרץ באולפן וואלה! במהלך מבצע צוק איתן, יולי 2014. דרור עינב
"הדבר הכי קשה מבחינתנו זה שמחר האמריקנים יגידו 'תודה רבה, תסתדרו לבד'". פרץ באולפן וואלה! חדשות, הבוקר/דרור עינב

"כרגע המבצע מתנהל בתנאים שלנו", אמר השר להגנת הסביבה, עמיר פרץ. בצל החלטת מועצת הביטחון של האו"ם הבוקר לקרוא להפסקת אש מידית ללא תנאים מוקדמים, הוסיף פרץ: "צריך להמשיך ללחוץ על חמאס בפעילות קרקעית, מבלי לסמן כיבושי שטח חדשים, אלא להשתמש בשטחים שכבר בידינו". הוא הוסיף כי ברגע שהפסקת האש תופר, על ישראל להתחיל לפגוע בבנק המטרות שצברה. פרץ ציין כי בתור אדם שמעולם לא תמך בראש הממשלה נתניהו, "אני מוכרח לתת לו ציון טוב במערכה הזו".

"זה הרגע שבו לא צריך למצמץ", סיכם פרץ. "הנוסחה צריכה להיות עזה תחתית תמורת עזה עילית. ככל שיוזרמו כספים לשיקום עזה עילית, חמאס צריך להזדכות על עזה עילית. פה צריך לייצר מנגנון אמיתי שיביא להסדר". לדבריו, הקטארים הם אלה שיכולים לעצור את "מנהרת הכסף", אך לישראל אין השפעה עליהם ולארצות הברית יש. פרץ הוסיף כי צריך להשיג מתווה שלפיו ככל שחמאס מוסיף להתפרק מנשקו, הוא מקבל יותר. מלבד זאת, יש לשלב את מצרים במהלך ולהכניס "בדרך מכובדת ולא בחיבוק דב את אבו מאזן למשחק".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
עשן מיתמר אחרי פיצוץ בצפון רצועת עזה. 27 ביולי 2014. רויטרס
"עזה תחתית תמורת עזה עילית". עשן מיתמר בצפון רצועת עזה לאחר תקיפה ישראלית/רויטרס

את הדברים אמר פרץ לאחר שהמדינות החברות במועצת הביטחון של האו"ם הגיעו הלילה להסכמה בנוגע לנוסח הצהרה לגבי הלחימה ברצועת עזה, אשר קוראת ל"הפסקת אש הומניטרית מידית וללא תנאים". המועצה הצביעה על הנוסח סמוך לשעה 07:00 הבוקר. ההצהרה הנוכחית אינה מציינת באופן מפורש את ישראל או את חמאס כאחראיות למשבר, אלא "מביעה דאגה עמוקה בנוגע להידרדרות המצב ולאובדן חיי אזרחים".

בהתייחסו למאמץ של שר החוץ האמריקני ג'ון קרי בפרט והממשל בכלל לסייע להגיע להפסקת אש אמר פרץ: "אני מציע להוריד את הלהבות בכל מה שקשור לתחרות החדשה במדינה - מי יותר ונחרץ במתקפה על ג'ון קרי. אין הרבה גורמים שמתנדבים להיכנס לביצה הזו. בוא נאמר את האמת - הדבר הכי קשה מבחינתנו זה שמחר האמריקנים יגידו 'תודה רבה, תסתדרו לבד'", אמר.

"אין לי ספק שבסופו של דבר תימצא נוסחה נכונה", הוסיף. "האמריקנים מבינים יפה מאוד את המשמעות וההשלכות כלפי כלל ארגוני הטרור בעולם". פרץ אמר כי מבחינת האמריקנים, ניצחון ישראלי יעביר מסר לעולם שאפשר להתמודד מול ארגוני הטרור ולהגיע איתם למשוואה בה הם מפסידים הרבה יותר. "זה ישליך על כל ארגוני הטרור בעולם. יש כאן אינטרס רחב, צריכים 'לשווק' את המתרחש בעזה כאינטרס עולמי".

גם היום, הסביר פרץ, "בתוך המתווה ואי-ההבנה עם האמריקנים", הדברים מתנהלים על פי הכללים שישראל הכתיבה. "עזוב את מה שחמאס אומר", אמר פרץ, "בכל פעם שיש הפוגה זה על פי תנאים ישראלים". פרץ, שהיה שר הביטחון בתקופת מלחמת לבנון השנייה, ציין כי גם ב-2006 ישראל ניצבה בפני סיטואציה דומה לזו שהיא נמצאת בה היום, כשהאו"ם הודיע כי אימץ את המתווה הצרפתי להפסקת אש, שיצר שינוי מוחלט מבחינת התוצאות האפשריות. "החלטנו לדחות אותה ולהגביר את הלחץ הצבאי, שהביא לתוצאות טובות יותר בהחלטה 1701".

אובמה: "נפעל להפסקת אש בין ישראל וחמאס". רויטרס
"הייתי רוצה לראות איך נשיא ארה"ב יתנהג כשיורים על וושינגטון או על ניו יורק במשך שנים". אובמה/רויטרס

שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, הביעה גם היא את הסתייגותה מהפסקת אש עם חמאס בשלב זה. "אסור לממשלה להסכים למדיניות שעל פיה צה"ל מגיב כאשר חמאס יורה", אמרה במשדר וואלה! חדשות. "זאת מדיניות של פספוס גדול מאוד של מה שעשינו עד עכשיו, וכמובן היא תאפשר לחמאס להמשיך ולהתעצם, להמשיך לירות ולפגוע באזרחי ישראל".

לדברי לבנת, לפני המבצע היה מצב של "טפטוף מתמשך של ירי חמאס, תוך כדי בניית עיר מפלצת תת קרקעית שהגיעה אל מתחת לשטח הריבוני של מדינת ישראל". כעת, הכתה ישראל בחזרה, מערך הרקטות ספג פגיעה קשה מאוד, "אבל עדיין יש להם יכולת ירי רקטות. הם עדיין פועלים וההנהגה עדיין קיימת".

לימור לבנת באולפן וואלה! במהלך מבצע צוק איתן, יולי 2014. דרור עינב
לבנת באולפן וואלה! חדשות, הבוקר/דרור עינב

"ראש הממשלה צריך להגיד לנשיא ארצות הברית 'עדיין לא'. אסור להפסיק", הוסיפה לבנת."הייתי רוצה לראות איך נשיא ארה"ב יתנהג כשיורים על וושינגטון או על ניו יורק במשך שנים. אנחנו ספגנו ושתקנו ואולי נהגנו לא נכון, אבל עכשיו כשזה הפך למשהו שקורה בכל רגע ובכל שעה, אנחנו רואים מה הם פיתחו לאורך השנים, אנחנו חיים תחת איום קיומי אסטרטגי. ולכן, צריך ראש הממשלה לומר לנשיא ארה"ב שאנחנו מעריכים את העזרה, אנחנו מבינים שהכוונות טובות אבל אנחנו חייבים להמשיך את הפעולה עד אשר נוכל. פירוז מלא של האיומים ושל הנשק של חמאס".

גם שר החקלאות, יאיר שמיר, אמר הבוקר במשדר כי בישראל "צריכים להמשיך לתמרן, לנצל את זמן הפציעות שאולי יש לנו. לא סיימנו את המלאכה". "אני מתוסכל", הודה שמיר, "יש לנו צבא נפלא ועם חזק שמוכן לרוץ קדימה ולהמשיך הלאה ולא ניצלנו את זה. יש תחושה של החמצה".

כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה היום, יולי 2014. יותם רונן
כוח צה"ל בגבול הרצועה, הבוקר/יותם רונן

ח"כ שאול מופז (קדימה), לשעבר שר הביטחון והרמטכ"ל, הבהיר אף הוא במשדר כי ישראל אינה יכולה להרשות לעצמה לסיים את המערכה הקרקעית ברצועת עזה מבלי שתושלם משימת השמדת המנהרות. "המנהרות ההתקפיות הן איום מאוד משמעותי על מדינת ישראל, ואם יש החלטה אחת שצריך לקבל אם מסיימים את המבצע בימים הקרובים, היא להשלים את הטיפול במנהרות", אמר מופז.

"השעון המבצעי גובר על השעון המדיני", הוסיף מופז. "צה"ל נמצא עם היקף כוחות מספיק גדול בעזה, שילמנו כבר את המחיר של ההבקעה. הבקענו את הקו הראשון, אנחנו כבר שם. מכאן אפשר להמשיך ולהגיע ליותר הישגים. אני הייתי מעמיק את הפעולה, כדי לשפר את ההרתעה ולהבהיר להם שבפעם הבאה זה יהיה עוד יותר חריף הקבינט יכול להחליט על כך". כמו כן, הדגיש מופז כי למרות שהמתווה הפעולה הנוכחי בשטח, במסגרתו הכוחות עוסקים בעיקר בהגנה על עצמם ועל כוחות ההנדסה שעוסקים בהשמדת המנהרות, "יש סיכונים על החיילים, אבל המשימה הזו (השמדת המנהרות) כל כך חשובה שצריך לסיים אותה".

ילדים בבית הספר של אונר"א בבית חאנון שברצועת עזה אחרי הפיצוץ. רויטרס
ילדים בבית הספר של אונר"א/רויטרס

"הפסקת אש ברצועת עזה תהיה בלתי מוגבלת" – כך אמר היום גורם צבאי ישראלי. "הפסקת האש הוגדרה כבלתי מוגבלת, ואנו ממשיכים להתמודד עם איום המנהרות", אמר הגורם.

במקביל, אמר שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב כי רוסיה תומכת ביוזמה המצרית ובהפסקת אש מיידית בעזה. לדבריו, ביוזמה המצרית יש "אופק רב" בעבור עזה, ויש לפעול למען הפסקת אש ארוכת טווח בעזה.

במהלך היממה האחרונה נמשכה הפעילות הקרקעית ברצועה, אך בניגוד לימי המבצע הראשונים הותקפו 40 מטרות בלבד. עם זאת, בצה"ל מבהירים כי ברשותם עוד מאות מטרות שלא הותקפו. "המצב כרגע מוגדר 'הפוגה ללא מגבלות'", אמר הבוקר קצין בכיר. "אנחנו פועלים בשטח, וריכוז המאמץ הוא מנהרות. רק אתמול הושמדו שתי מנהרות".

עד כה, איתרו בצה"ל 32 מנהרות וטופלו רק 17. לדברי הקצין, "לגבי מנהרות התקפיות, למעשה יודעים עד כמה התקפית מנהרה רק בשלב הגילוי. ההערכה היא שרובן התקפיות. המנהרות שפוצצו הגיעו כולן עד הגדר – אחת מהן הגיעה ממש מתחת לגדר". הקצין הבכיר הוסיף כי אתמול התאפשרה הכנסה של מאה משאיות לעזה ובהן תרופות, מזון ודלק.

הפגנת תמיכה בישראל ובפעולות צה"ל ברצועת עזה, פריז. AP
הפגנת תמיכה ביישראל בפריז/AP
כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה היום, יולי 2014. יותם רונן
חייל בגבול הרצועה, הבוקר/יותם רונן
תקיפות צה"ל בעיר עזה. 27 ביולי 2014. AP
תקיפות צה"ל בעיר עזה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully