וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "אם יהיה צורך, נרחיב הפעולה נגד חמאס"

2.7.2014 / 0:01

ראש הממשלה הבטיח בהצהרה מיוחדת אחרי הלוויית שלושת הנערים החטופים כי כל "מי שהשתתף בחטיפה וברצח דמו בראשו". יעלון הוסיף: "ארגון חמאס ישלם מחיר כבד על מעשיו"

צילום: עומר מירון, יותם רונן, יוסי ציפקיס, אבי כהן, נועה מאכרווקס, רויטרס, עריכה: קשת סידי; קריינות: לירון בארי

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר אמש (שלישי) הצהרה משותפת עם שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, בה התייחס להמשך פעולת ישראל נגד חמאס בעקבות רצח שלושת הנערים, שנקברו מוקדם יותר היום במודיעין. בשעה זו מכונס הקבינט המדיני-ביטחוני בקריה בתל אביב.

"אנחנו מאוחדים נגד הטרור בנחישות ובתקיפות", אמר נתניהו, ופרט את שלוש המשימות שניצבות כעת, לדבריו, בפני צה"ל וזרועות הביטחון. "הראשונה היא להגיע לרוצחים ולכל מי שהשתתף בחטיפה. כל מי שהשתתף בחטיפה וברצח דמו בראשו. לא נשקוט ולא נרפה. אנחנו נגיע לכולם, גם אם זה ייקח זמן".

רצח הנערים - כותרות אחרונות
נתניהו בהלווית הבנים: "היום הפך ליום אבל לאומי"
"חטפו אותי": זו שיחת הטלפון למוקד המשטרה
כ-400 הפגינו בירושלים: "נקמה על רצח הנערים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו והגברת שרה נתניהו בהלוויית שלושת החטופים בבית העלמין במודיעין, יוני 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ורעייתו שרה מנחמים את ההורים השכולים/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח
ראש הממשלה בנימין נתניהו והגברת שרה נתניהו בהלוויית שלושת החטופים בבית העלמין במודיעין, יוני 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"להגיע לרוצחים ולכל מי שהשתתף בחטיפה". נתניהו בהלוויה/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

המשימה השנייה, כך לפי ראש הממשלה, לפגוע בצורה משמעותית באנשים ובתשתיות של חמאס בגדה המערבית. "כבר עצרנו מאות מפעילי חמאס, הרסנו בתים וסגרנו מוסדות, וידנו נטויה". המשימה הנוספת, אמר נתניהו, היא לפעול נגד חמאס גם בעזה. "חמאס ממשיך לעודד חטיפות של אזרחינו והוא אחראי ישירות לירי רקטות לשטחנו, כולל בשעות האחרונות. צה"ל פועל בימים האחרונים נגד מטרות חמאס בעזה, וגם כאן ידינו נטויה. אם יש צורך, נרחיב את המערכה ככל שנידרש. אם מישהו חושב שישיג משהו בטרור נגדנו – הוא ישיג תוצאות הפוכות. חמאס אחראי, חמאס ישלם וימשיך לשלם. השיקול העליון הוא הבטחת ביטחונם של אזרחי ישראל".

טקס האשכבה של גיל-עד שער ביישוב טלמון, יוני 2014. רויטרס
הלוויית הנערים במודיעין/רויטרס

שר הביטחון משה יעלון המשיך באותו הקו ואמר כי ישראל מוסיפה לפגוע בחמאס, ששם למטרה לפגוע בישראלים רק משום שהם ישראלים. "נרדוף את פעילי חמאס עד שנשים עליהם את היד. נפגע באנשיו בכל עת ובכל מקום, והארגון ישלם מחיר כבד על מעשיו", אמר. עם זאת, הוא הבהיר כי הפעולה הנדרשת תהיה מחושבת. "זו העת לנהוג בתבונה, לחשוב מהראש ולא מהבטן, ובעיקר יש לסמוך על צה"ל ושירותי הביטחון".

"לא נאפשר עוד מחשבות על חטיפה"

הרמטכ"ל גנץ אמר כי הפעילות ב-19 הימים האחרונים, מאז שנפתח מבצע "שובו אחים" הייתה "כואבת לאויבנו". אחרי מציאת הגופות, ציין גנץ, נותרה המטרה הנוספת והיא הפעולה נגד חמאס. "אנחנו פותחים עין על הנעשה בכל הזירות, במיוחד בעזה. ביצענו עשרות תקיפות ברצועה, ונמשיך ונפעל. לא נאפשר לאירועים אחרים, אולי מחשבות חטיפה, להימשך בזירות אחרות. בהתאם להנחיית הדרג המדיני, נמשיך בפעילות בכל זירה ובכל היקף שידרש".

בשעה 22:00 התכנסה ישיבה מיוחדת של הקבינט המדיני-ביטחוני בבסיס הקריה שבתל אביב. הדיון התמקד בהחלטה מדינית – להרחיב את הבנייה בהתנחלויות או לפעול צבאית נגד חמאס בתגובה לפיגוע. בינתיים נמשך בגדה המבצע הצבאי רחב ההיקף לאיתור החוטפים, שני פעילי חמאס.

החלקה בה יקברו הנערים בבית העלמין במודיעין. יוני 2014. דרור עינב
קבריהם של השלושה בבית העלמין/דרור עינב
הלווית הנערים בבית העלמין במודיעין, יוני 2014. בן קלמר
הלווית הנערים בבית העלמין במודיעין, יוני 2014/בן קלמר

מאז מציאת הגופות נחשפה המחלוקת הקשה בין השרים בנוגע לאופן התגובה הרצויה נגד חמאס: צה"ל ושר הביטחון משה יעלון הציגו בדיון הקבינט אתמול שתי המלצות עיקריות: הראשונה, להפציץ יעדים בעזה – כפי שאכן אירע הלילה; השנייה, לבדוק מבחינה משפטית את האפשרות של הריסת בתי המחבלים – שבוצעה הלילה חלקית.

יו"ר הבית היהודי, השר נפתלי בנט, זעם על ההצעה, אותה כינה "תגובה מינורית שתזמין את החטיפה הבאה", ואמר כי יצביע נגדה. בנט הציע לנקוט פעולות צבאיות נרחבות נגד חמאס בעזה, ובנוסף דרש לחוקק חוק עונש מוות למחבלים.

בדיון עצמו היה בנט בעמדת מיעוט. השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', הציע "לנשום עמוק ולא לירות מהמותן", ואילו שרת המשפטים ציפי לבני אמרה כי "הלב זועק אבל צריך לפעול בשכל ישר". שר הביטחון יעלון אמר כי הצעותיו של בנט יובילו להידרדרות ביטחונית, ואילו השר יאיר לפיד אמר: "זה משהו שאתה מתחיל ואתה לא יודע איך הוא נגמר". הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, נזהר מלנקוט עמדה פוליטית אך החמיא לקבינט על "התנהלות זהירה בשבועיים האחרונים".

שר הביטחון משה יעלון מחבק את משפחתו של איל יפרח בטקס האשכבה באלעד, יוני 2014. ניב אהרונסון
יעלון מחבק את אביו של איל יפרח/ניב אהרונסון

בזמן שהשרים היו מכונסים אמש, מול הקריה התייצבו כמה עשרות אנשים להפגנת מחאה "בקריאה להשמיד את הטרור ולהחזיר את הכבוד הלאומי". המארגנים, אנשי ימין, אמרו שנוכח המצב, והאחריות של חמאס לפיגוע, יש לפעול בצורה חריפה נגד הארגון. "לתושבי מדינת ישראל נמאס לשתוק. יש לנו את החובה להעביר מסר חזק לאויבינו כי לפעולתם יש ויהיה מחיר כבד מאוד. לא נשב בחיבוק ידיים אל מול עיניהם הדומעות של המשפחות". המפגינים קראו קריאות "תנו לצה"ל לנצח", ו"כהנא עוד חי".

כ-400 בני אדם, בראשם חבר הכנסת לשעבר מיכאל בן ארי ופעילי הימין איתמר בן גביר וברוך מרזל, הפגינו אחר הצהריים בכניסה לירושלים, בסמוך לגשר המיתרים. המפגינים, שנשאו שלטים ובהם נכתב "נקמה" ו"די לרפיסות", צעדו לכיוון שדרות שז"ר ורחוב יפו וגרמו לשיבושי תנועה קשים באזור. המפגינים קראו קריאות גנאי נגד ערבים ויצאו נגד שחרור אסירים ביטחוניים מבתי הכלא בישראל. לאחר פיזור ההפגנה חלק מהפעילים תקפו ערבים בשוק מחנה יהודה בעיר. הם חולצו על ידי שוטרים ולא נזקקו לטיפול רפואי. לאחר מכן המפגינים התעמתו עם השוטרים עצמם. בסך הכל נעצרו 28 בני אדם.

(עדכון ראשון: 20:45)

הלווית הנערים בבית העלמין במודיעין, יוני 2014. בן קלמר
פרס בהלוויית הנערים/בן קלמר
אזרחים בבית העלמין במודיעין בהלווייתם של שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו. בן קלמר
משתתפים בהלוויה, אתמול/בן קלמר
אזרחים בבית העלמין במודיעין בהלווייתם של שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו. בן קלמר
מתפללות לזכר הנרצחים/בן קלמר
הלווית הנערים בבית העלמין במודיעין, יוני 2014. בן קלמר
אלפים ליוו את הנערים בדרכם האחרונה/בן קלמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully