וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אושר החוק שעשוי להוריד את מחירי הדירות בישראל

29.6.2014 / 15:04

הממשלה אישרה את הצעת החוק של שר הפנים שלפיה תינתן ארכה של שש שנים נוספות להחלת תכניות פינוי-בינוי, דבר שעתיד לייעל את תהליך הבנייה ולהגדיל את היצע הדירות הפנויות

גן ילדים שהוקם באתר בנייה, ספטמבר 2012. דרור עינב
לוחות הזמנים כיום אינם עונים על הצרכים בשטח. אתר בנייה/דרור עינב

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הצעת החוק של שר הפנים, גדעון סער, שבמסגרתה אפשר יהיה להאריך את תקופת ההכרזה על מתחמי פינוי-בינוי בשש שנים נוספות, וישונה הרכב הוועדה הפועלת בנושא זה. החוק שהוחל עד היום אפשר שתי תקופות הארכה של שש שנים כל אחת - דהיינו 12 שנים מהרגע שאישרה הממשלה את תכנית הפינוי-בינוי. התיקון לחוק שאושר היום מציע למעשה כי תינתן תקופת ארכה שלישית של שש שנים להוצאת התכנית לפועל, דבר שאמור לייעל תהליך הבנייה ולהגדיל את היצע הדירות הפנויות. 12 מתחמי פינוי-בינוי שתקופת ההארכה שקיבלו אמורה הייתה לפוג יתחדשו בעקבות החוק.

מתחם שהוגדר מיועד ל"פינוי-בינוי" הוא שטח עירוני שהוחלט להרוס את בתי המגורים הישנים בו, ולבנות תחתיהם בנייני מגורים חדשים. נחיצותה של הצעת חוק זו הוכחה לאחר שנבדק כי לוחות הזמנים הקבועים כיום בחוק להוצאת תכניות מסוג זה אל הפועל אינם מאפשרים לעמוד בדרישות הקיימות בשטח. זאת, בשל מורכבות הליכי התכנון, שבדרך כלל כוללים התלבטות מצד הדיירים לגבי בחירת יזם, חתימת חוזה פרטני עם כל דייר בנפרד, סירובם של דיירים להתפנות, בירור תביעות בבתי משפט, העלאת דרישות גבוהות מצד הדיירים, הריסת המבנה ובנייתו מחדש. בגין סיבות אלו, פרויקטים רבים המצויים בהליכי אישור שונים עלולים לאבד את הכדאיות הכלכלית שלהם ואף לגרום לעצירת קידומם אם עברו את תקופת ההכרזה. מכאן שהארכת משך ההכרזה, כפי שנקבע בהצעת החוק החדשה, עתידה להעניק מרחב זמן סביר להוצאת התכניות אל הפועל.

עוד בוואלה! חדשות:
הורי הנערים הגיעו לנקודת החטיפה: "מודים לחיילים"
ראיתם פעם מטוס קרב נוחת על דרגש?
אב ובנו נפצעו בינוני בפיצוץ רכב באור עקיבא

משרד החינוך: ירידה קלה בשיעור הזכאים לבגרות. טל אנגלנדר
"ההצעה מאפשרת רצף פעולה". סער/טל אנגלנדר

"הצעת החוק מאפשרת רצף פעולה אשר מותאם ומעודכן לפרויקטים של פינוי בינוי", אמר שר הפנים סער. "שינוי זה עתיד להגדיל את היצע הדירות ולחזק ולחדש את יחידות הדיור קיימות".

אלי וילצ'יק, עו"ד לענייני תכנון ובנייה, הסביר כי החוק החדש חשוב מכיוון שכיום פרויקטים רבים נמצאים בשלבים מתקדמים או לקראת סיום, ואם לא יאריכו את משך הזמן, העבודה שנעשתה עד כה תרד לטמיון. "הארכה זו מלמדת בעצם שתכניות פינוי-בינוי אינן פשוטות כפי שחשבו בהתחלה", ציין וילצ'יק. "מעט מאוד פרויקטים מגיחים באמת לאוויר העולם והרבה מאוד תקועים בוועדות. לכן, תיקון זה הוא מוצדק".

"כל פעולה שעשויה לתת משמעות פרקטית לרעיונות ולכוונות שיגדילו את היצע הדירות למגורים, יחדשו תשתיות עירוניות ישנות ויביאו בתוך כך להורדת מחירי הדיור - היא חשובה", אמר אוהד ארד, עו"ד ויזם בתחום ההתחדשות העירונית. "יתרה מכך, תועיל הממשלה והוועדה מטעמה לבחון כיצד להקל ולזרז תהליכים של מתן היתרים להתחדשות עירונית - הן מתוקף הגנה מפני רעידות אדמה והן במובן הרחב של פינוי-בינוי".

לפניות לכתבת דנה ירקצי: danayark@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully