וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עורכי הדין יחדשו את "משוב השופטים" מהשנה הבאה

26.6.2014 / 13:32

עשור לאחר שבוטל מנגנון ההערכה בשל התנגדות מצד השופטים עצמם, הוחלט בלשכת עורכי הדין לשוב ולקיים אותו. האם מדובר בקמפיין בחירות? הוועד: "כלי חשוב שיחזק את מערכת המשפט"

הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין הודיע הבוקר (חמישי) כי החליט להשיב את מנגנון הערכת השופטים שעורר בעבר סערה במערכת המשפט, וכבר בשנת המשפט הקרובה ישוב להתקיים משוב השופטים. המשוב בוטל בשנת 2005 לאחר התנגדויות עזות בקרב הנהלת בתי המשפט והשופטים עצמם, שראו בכך ניסיון להשפיע על מערכת המשפט ולהלך אימים על שופטים.

עם זאת, ביקש הוועד המרכזי להדגיש כי משוב השופטים אינו כלי ניגוח, אלא כלי חשוב להערכת התנהלותם של שופטים והמערכת המשפטית. לטענת הלשכה, אמון הציבור במערכת המשפט מצוי במגמת ירידה בשל העובדה שהשופטים ממוקדים במתן תוצאה והכרעה שיפוטית הוגנת, ואילו ציבור המתדיינים מתמקד בהתנהלות שהובילה לתוצאה.

עוד בוואלה! חדשות:
המשטרה: "חשבונות הבנק של פואד - תיבת פנדורה"
500 דונם כולו בירושלים; "פתאום נהיה כאן גיהנום"
צרפת תסגיר לבלגיה את היורה מהמוזיאון בבריסל

דורון ברזילי. דודו ועקנין, ספק 500
"לא כלי ניגוח". עו"ד דורון ברזילי/ספק 500, דודו ועקנין

הפעם האחרונה שבה נערך המשוב על השופטים הייתה שנת 2004. ההתנגדות למשוב הסלימה עד כדי חרם שהטילו השופטים על לשכת עורכי הדין. בדצמבר 2005 הוחלט לבטל את המשוב ובתמורה הוסר החרם מעל הלשכה. לאורך השנים הגיבו בהנהלת בתי המשפט לניסיונות להחזיר את המשוב וטענו כי מדובר ברעיון פופוליסטי, שאינו תורם לשיפור עבודת השופטים או לשיפור הקשר בין השופטים לעורכי הדין. לדבריהם, המשוב אינו מנגנון בקרה מתאים לבחינת עבודת השופטים, ועריכתו על ידי עורכי דין היא בעייתית. עוד הזכירו בהנהלת בתי המשפט כי קיימים כיום אמצעי בקרה וייעול אחרים שמערכת המשפט משתמשת בהם כדי לשפר ולקדם את עבודת השופטים, ובהם מוסד נציבות תלונות הציבור על שופטים, שהקמתו הייתה תוצאה של דרישות קודמות לקיים את משוב השופטים.

במשוב הקודם לפני עשור התבקשו עורכי הדין המשיבים להעריך את תפקוד השופטים על פי שני ממדים – הממד המהותי והממד הסגנוני. בין היתר, הם נשאלו על בקיאות השופט בדין הרלוונטי, על מידת היכרותו עם העובדות בתיק, על מידת ההתאמה של ניסיונות הפשרה של השופט לנסיבות המקרה, על היחס לעדים ולעורכי הדין ועל ניהול הדיון ביעילות. כמו כן, התבקשו עורכי הדין לספק הערכה כללית של תפקוד השופט.

העיתוי אינו מקרי

מאז היבחרו לראש הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין, מצהיר עו"ד דורון ברזילי על כוונתו להחזיר את המשוב על השופטים – צעד שבו, על פי סקרים, תומכים עורכי דין רבים העוסקים במקצוע. עם זאת, בעוד פחות משנה ייערכו הבחירות ליו"ר הוועד המרכזי ולכן צעד הלשכה נתפס כפופוליסטי בעיני רבים. אם כן, האם מדובר בתעמולת בחירות ותו לא? בלשכה טוענים שהמשוב הוא הליך שהבשיל רק לאחר שדיאלוג עם מערכת בתי המשפט הגיע למבוי סתום. אלא שכבר ב-2011 הבטיח ברזילי לערוך משוב, לכן לא ברורים דברי הוועד המרכזי של הלשכה על ניסיונות הידברות שהגיעו כעת למבוי סתום, זמן קצר לפני הבחירות.

לפי גורמים במערכת המשפט, גם העיתוי של ההחלטה אינו מקרי – היא פורסמה יום לאחר שבית המשפט העליון הכריע בנושא הערעור של לבנת פורן בתביעה שהגישה לשכת עורכי הדין, והלשכה לא הייתה מסתכנת בפרסום ההחלטה טרם הפסיקה. בלשכה טוענים שלצעד שנקטו אין כל קשר לפסק הדין של לבנת פורן, אותו נוטים לראות בלשכה כהצלחה מסחררת מבחינתם, על אף קביעות לא מחמיאות של השופטת בדימוס עדנה ארבל בפסק הדין, ועל אף דברי גורמים שהצעד הוא במקרה הטוב לא מקרי ובמקרה הרע - נקמני.

בהודעת הוועד המרכזי ביקשו להדגיש כי לשכת עורכי הדין רואה חשיבות רבה במערכת משפטית חזקה שזוכה לאמון הציבור. עוד נמסר כי ההחלטה התקבלה "בעקבות פנייתם של עורכי דין רבים, אשר רואים לנכון לחזק את המערכת המשפטית ואת אמון הציבור באמצעות משוב שופטים, וזה ייעשה תוך שמירה על כבוד המערכת ועל אמון ציבור זה מכל פגיעה".

בראש ועדת המשוב צפוי לעמוד יו"ר הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין עו"ד דורון ברזילי, וכממלא המקום שלו יתמנה עו"ד זכי כמאל. עוד ישתתפו בוועדה עורכי הדין פיני מרניסקי, יהודה רוה, ציון אמיר, פרופ' רון שפירא, אבי חימי, דפנה רוזן-זינגר, ברוריה לקנר ודב גלבוע.

לפניות לכתבת: gali.gnt@walla.com

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully