וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצרו את הגז: "רוסיה מנסה להשמיד את אוקראינה"

16.6.2014 / 18:56

שלב חדש במתיחות: לאחר כישלון השיחות בין "גזפרום" הרוסית לקייב, מוסקבה הודיעה כי לא תחודש האספקה עד לתשלום חוב של 4.5 מיליארד דולרים. "צעד נוסף נגד עצמאותנו"

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

רוסיה עצרה היום (שני) את אספקת הגז לאוקראינה, על רקע מחלוקת בנוגע לחשבונות שלא שולמו על ידי קייב. ממוסקבה נמסר כי חברת הגז האוקראינית לא עמדה בתאריך היעד לתשלום 1.95 מיליארד דולרים, וכי יועבר רק גז שהתשלום עליו הועבר מראש.

קייב ומוסקבה האשימו זו את זו בכישלון המשא ומתן בבריסל, וסירבו לסגת מעמדותיהן במהלך השיחות, כשקייב המשיכה לדחות את ההצעות הרוסיות בטענה שמדובר במניפולציות פוליטיות. צעד זה עלול להביא לשיבוש באספקת הגז לחלקים נוספים באירופה, אך רוסיה דרשה מאוקראינה לאפשר לגז רוסי לזרום בצינורות הבינלאומיים ללקוחותיה האירופיים של חברת "גזפרום" הממשלתית.

עוד כותרת מהעולם בוואלה! חדשות:
מתקפת טרור בקניה: 48 נהרגו בזמן שצפו במונדיאל
המורדים מתקרבים לבגדד: שדה תעופה ליד העיר הופצץ
אוקראינה: בדלנים יירטו מטוס צבאי, 49 נהרגו

מנכ"ל גזפרום ושר האנרגיה האוקראיני בפגישה בקייב, יוני 2014. רויטרס
מנכ"ל "גזפרום", אלכסיי מילר, ושר האנרגיה של אוקראינה יורי פרודן, בפגישה בקייב, אתמול/רויטרס

מחלוקת הגז הייתה במרכזו של המשבר החמור ביותר בין רוסיה לאוקראינה מאז התמוטטות חבר העמים, שכלל סנקציות מערביות נגד מוסקבה, סיפוח חצי האי קרים ומתיחות שיא בגבולות אוקראינה. "הודות לעמדה ההרסנית של ממשלת אוקראינה, מערכת תשלום מראש הוצגה היום", דיווח אלכסיי מילר, מנכ"ל "גזפרום" הרוסית לראש הממשלה דמיטרי מדבדב במהלך פגישה במעון רשמי מחוץ למוסקבה.

מילר הוסיף: "אוקראינה אימצה עמדה שלא ניתן לתאר אלא כסחיטה. הם רצו מחיר אולטרה-נמוך". במסיבת עיתונאים הדגיש מילר כי אספקת הגז תחודש רק כשקייב תשלם את החוב הכולל בסך קרוב ל-4.5 מיליארד דולרים, ותוסיף תשלום מראש לאספקה של חודש שלם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נפגש לראשונה עם ראש ממשלת אוקראינה הנבחר פטרו פורושנקו בצרפת. רויטרס
"זה לא לגבי הגז". נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא אוקראינה הנבחר פורושנקו נפגשים לראשונה, לפני כשבוע וחצי/רויטרס

ראש ממשלת אוקראינה, ארסני יצניוק, האשים את רוסיה בחסימת העסקה במכוון, וטען: "זה לא לגבי הגז. זו תכנית כללית של רוסיה להשמיד את אוקראינה". לדבריו, מדובר ב"צעד נוסף נגד המדינה האוקראינית ונגד העצמאות האוקראינית". מדבדב, מצדו, טען כי השלטון בקייב אינו מצליח לבצע את המוטל עליו.

בתוך כך, הנשיא פטרו פורושנקו, שנבחר לפני כחודש בגיבוי המערב, קרא לשביתת נשק במזרח המדינה, על מנת לאפשר מגעים לשלום עם הבדלנים הפרו-רוסים באזור. שביתת נשק זו תוצע לאחר שכוחות הביטחון האוקראינים ישיגו שליטה מלאה על גבול אוקראינה-רוסיה עוד השבוע, לדבריו.

המתיחות באזור הגיעה בימים האחרונים לשיא חדש, כשבקבוק תבערה הושלך לעבר בניין שגרירות רוסיה במהלך הפגנה בקייב. האש כובתה במהירות ולא דווח על נפגעים, אולם נגרם נזק קל למבנה. ההפגנה נערכה על רקע הפלת מטוס צבאי אוקראיני על ידי בדלנים פרו-רוסים, בפעולה שהביאה למותם של כל 49 החיילים שהיו על המטוס.

מאות המפגינים הסירו את דגל רוסיה מבניין השגרירות, הפכו מכוניות חונות והשליכו ביצים על המבנה. השוטרים שנכחו במקום לא התערבו בנעשה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully