וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסתירים חטופים? עוד יום שגרתי ברחובות חברון

החשד הוא ששלושת הנערים מוחזקים אי שם בגזרת חברון, אך במהלך היום העיר הייתה ריקה מחיילי צה"ל ומשוטרים פלסטינים. חמאס אמנם משבח את הפיגוע, אך יודע שהמחיר יהיה יקר. פרשנות

צילום: קובי אליהו, עומר מירון, ניב אהרונסון, רויטרס, עריכה: קשת סידי, קריינות: לירון בארי

על אף החשד שהמחבלים שחטפו את שלושת הנערים הישראלים מסתתרים להם אי שם בגזרת חברון, העיר עצמה, לפחות בחלקה הפלסטיני, נראתה אתמול כבכל יום אחר: ענייה, מוזנחת, צפופה ועמוסה. בשעות הבוקר והצהריים לא נראו בעיר חיילי צה"ל ואפילו לא שוטרים פלסטינים. זאת, לאחר שביום שישי עוד נרשמו עימותים בין כוחות צה"ל למפגינים תומכי חמאס ונורו זיקוקי דינור לכבוד חטיפת השלושה.

חטיפת הנערים - סיקור מיוחד:
משפחות החטופים מתפללות לשובם: "לא ישנו כל הלילה"
העיד במשטרה: "הסעתי את הנערים לפני שנחטפו"
מחדל: המשטרה לא הודיעה על החטיפה בזמן

כלי תקשורת ברשות דיווחו אתמול כי במהלך הלילה האחרון נעצרו בעיר 16 פלסטינים, שתיים מהם נשים, ונדמה שכולם מבינים שזהו רק השלב הראשון בפעילות הישראלית לאיתור הנעדרים. ואכן, הערב כבר נראו חיילי צה"ל מסיירים שוב בעיר.

לוחמי גדוד גרניט של חטיבת הנח"ל מפעילות בחברון הקשורה בחטיפתם של שלושה נערים. דובר צה"ל
חיילי צה"ל בחיפושים אחר החטופים, אתמול/דובר צה"ל

אין זה סוד שהאזור הזה רווי תומכי חמאס. בעיר אמנם לא נראו דגלים ירוקים או תמונות של ראשי הארגון, אך בכל זאת עשרות שנים זהו מוקד הכוח המרכזי של התנועה בגדה. אחד התושבים הפלסטינים, אחמד שמו, שעובד בתחנת דלק, הסביר לי את דעתו על היהודים בקללה עסיסית במיוחד. "הם עצרו מישהי שעכשיו התחתנה, בת 18", סיפר.

עד כה אין ראיה ברורה לקשר של חמאס לפיגוע הזה. בכירי הארגון משבחים ומפארים את החטיפה של השלושה וקוראים להתעמת עם כוחות הביטחון הישראליים, אולם גם הם מבינים של"הצלחה" מעין זו, יהיה מחיר יקר, אפילו יקר מאוד.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נפתלי, אייל וגיל-עד נעדרים: "הנחת העבודה - הם בחיים. עומר מירון
משפחות החטופים מתפללות לשובם: "לא ישנו כל הלילה"/עומר מירון

אם חמאס הוא אכן הארגון שאחראי לחטיפה, ספק אם ישראל תוכל להבליג על אירוע שכזה. משמעות הדבר היא פגיעה בראשי חמאס ברצועת עזה ומעצר של אלה המתגוררים בגדה. גם לפעולה ישראלית שכזו יהיו השלכות: חמאס יגיב מצדו בירי של רקטות על ערים שונות בישראל, כנראה גם על תל אביב. וכך, ישראל עלולה למצוא עצמה בקלות באירוע אסטרטגי שיעצב את המציאות הביטחונית באזור בשנים הקרובות.

מלבד השיוך הארגוני הבלתי ברור של החוליה שביצעה את החטיפה, צריך לומר, מדובר בחוליה מקצועית במיוחד שגילתה יכולת יוצאת דופן בהשוואה לקבוצות טרור אחרות שעמן התמודדה ישראל בשטחים. אפשר רק לשער שהחוטפים התחפשו ליהודים כדי שיצליחו להכניס לרכב (או שניים), שלושה נערים, מבלי להעלות בהם חשד שמדובר בחטיפה.

ייתכן שהחוליה נערכה חודשים מראש ל"מבצע" הזה

גם אם מדובר בהכנסה לרכב באיומי נשק, אין זה עניין של מה בכך - להכין מראש מכוניות, מזון, מקום מסתור, אמצעי לחימה, להשתלט על שלושה חטופים, להעבירם ככל הנראה לרכב מילוט אחר מזה שעמו נחטפו, להכניסם למקום מסתור, וכל זאת, מבלי להותיר עדויות או עדים שיסגירו אותם. ישנם לא מעט פרטים שלא ניתן לפרט מפאת שיקולי צנזורה, אך אותם בכירים ישראלים שנחשפו למעט הממצאים שיש, מודים כי ייתכן שהחוליה הזו נערכה חודשים מראש ל"מבצע" הזה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אתמול במסיבת עיתונאים לחטיפה של שלושת הנערים. מלבד הקביעה שארגון טרור אחראי למעשה, הרבה נתניהו לעסוק בהסכם הפיוס בין פתח וחמאס, כאילו זו בעייתו היחידה. לטענתו, "הברית עם החמאס מביאה לתוצאות קשות" ו"ממשלת חמאס-אבו מאזן אינה דבר שישראל יכולה לקבל". הספין המושלם.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה (בוגי) יעלון והרמטכ"ל בני גנץ, במסיבת עיתונאים על הנערים החטופים, 14 ביוני 2014. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
ראש הממשלה בנימין נתניהו לצד שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ, אמש/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

ההתעלמות של נתניהו משני היבטים מרכזיים הקשורים לחטיפה הזו, ממחישה עד כמה הוא מנסה בכוח כמעט להפיק רווח מדיני מהאירוע: ראשית, ראש הממשלה שכח לציין שעד להסכם הפיוס היו עשרות ניסיונות לחטיפה של ישראלים בשטחים, שסוכלו כולם על ידי השב"כ ו/או על ידי המודיעין הפלסטיני. בבתי הכלא של הרשות ישנם עשרות פעילים של חמאס והג'יהאד האיסלאמי שהיו חברים בחוליות שכאלה. בשב"כ ובאמ"ן יודעים זאת, נתניהו כנראה שלא.

ושנית, נתניהו העדיף להתעלם מהחלק שלו בחטיפה הזו. כמי שאישר והוביל שחרור של 1,027 אסירים פלסטינים, חלקם הגדול עם "דם על הידיים", בתמורה לחייל ישראלי חטוף אחד, נתניהו נושא באחריות לחטיפה של שלושת הנערים. ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין, אמר דברים דומים הערב. כל מי שעקב אחר הזירה הפלסטינית במהלך עסקת שליט, הבין זאת אז היטב. הספירה לאחור עד לחטיפה הבאה החלה בשחרור שליט והסתיימה למרבה הצער ביום חמישי בלילה סמוך לצומת גוש עציון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully