וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי מיליון נמלטו ממוסול: "אין מי שיעזור לנו"

לוחמי ארגון הג'יהאד "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה" השתלטו על שתי ערים מרכזיות בעיראק. ראש הממשלה הציע לחמש את האזרחים. "כוחות הצבא השליכו את נשקם וברחו מהעיר"

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

יותר מ-500 אלף אזרחים נמלטו ממוסול, העיר השנייה בגודלה בעיראק, על רקע השתלטות ארגון "המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה" המזוהה עם אל-קאעדה, על העיר – כך נמסר היום (רביעי) מהארגון הבינלאומי להגירה. מוסול היא העיר השנייה שעליה השתלטו חמושים מתנגדי הממשלה בשנה האחרונה, לאחר שהממשלה איבדה את שליטתה על פלוג'ה בינואר.

היום השתלטו החמושים על עיר נוספת בצפון עיראק, באיג'י, והציתו את בית המשפט ותחנת המשטרה במקום. כמו כן, הם השתלטו על בית הזיקוק בעיר, הנשמר על ידי 250 אנשי ביטחון, שהסכימו לעזוב לאחר שהובטח להם שיועברו בבטחה לעיר אחרת.

עוד כותרות מהעולם בוואלה! חדשות:
מפלה מביכה לאחד הרפובליקנים החזקים בארה"ב
ניגריה: "'בוקו חראם' חטף כ-40 צעירות נוספות"
ארגון אל-קאעדה השתלט על עיר גדולה בעיראק

אזרחים נמלטים ממוסול בליווי כוחות ביטחון כורדיים, לאחר השתלטות המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה. AP
נמלטים מהעיר בסיוע כוחות הביטחון הכורדיים/AP

אזרחי מוסול, בירת מחוז נינווה, סיפרו לכתב רשת BBC כי דגלים ג'יהאדיסטיים נתלו ברחבי העיר, והחמושים הכריזו במערכות כריזה כי הם הגיעו "לשחרר את העיר". עובדת העירייה, אום כראם, סיפרה: "המצב כאוטי, ואין אף אחד שיעזור לנו. אנחנו מפחדים".

לפי הדיווחים, החמושים הצליחו להשתלט על בניין העירייה, על מפקדת מושל המחוז ועל תחנות הטלוויזיה. כמו כן, הם העלו באש בתי כלא ותחנות משטרה, ושחררו משם מאות עצורים.

"כוחות הצבא השליכו את נשקם, שינו את לבושם, נטשו את כלי הרכב שלהם ועזבו את העיר", סיפר מחמוד נורי, תושב מוסול שנמלט מהעיר, לכתב סוכנות הידיעות הצרפתית. מאות אלפי הפליטים מהעיר ומסביבותיה נמלטו בעיקר למחוז הכורדי האוטונומי בצפון המדינה, בסיוע כוחות הביטחון הכורדיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אזרחים נמלטים ממוסול בליווי כוחות ביטחון כורדיים, לאחר השתלטות המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה. AP
"המצב כאוטי, אנחנו מפחדים"/AP

פרשנים בעיראק טענו כי ההשתלטות על מוסול היא אף חמורה יותר מנפילת פלוג'ה, מאחר וזו נחשבה מעוז ארגוני מורדים זמן רב לפני נפילתה. ג'ומעה אל-אטווני, פרשן בכיר בבירה בגדד, הסביר: "נפילת מוסול מסוכנת כי מחוז נינווה גובל במחוזות אחרים – כורדיסטן בצפון, סלאח א-דין וקירקוק בדרום – מה שיכול להוביל לאיומים נוספים".

"בהתחשב בנסיבות, אני חושש שהמצב באזורים נוספים, כמו דיאלה וקירקוק, יחמירו", העריך אחמד אל-שריפי, מומחה ביטחוני, "אין מספיק כוחות ביטחון, ופעולות הטרוריסטים כבר החלו". ראש הממשלה, נורי אל מאלכי, קרא לפרלמנט להכריז על מצב חירום, והכריז כי הממשלה תחמש את האזרחים, על מנת שיוכלו להצטרף לכוחות הביטחון ולהילחם במיליציות החמושות.

עימותים בין כוחות הביטחון וארגון המדינה האיסלאמית בעיראק ובסוריה במוסול, עיראק. רויטרס
"אין מספיק כוחות ביטחון". העימותים במוסול, אתמול/רויטרס

מזכ"ל האו"ם, באן קי מון, מסר אתמול כי הוא "מודאג באופן חמור" מהידרדרות המצב בעיראק. דובר האו"ם, סטפן דוז'ריק, מסר: "המזכ"ל קורא לכל המנהיגים הפוליטיים להפגין אחדות לאומית נגד האיומים. ניתן להגיב לאיומים אלה רק על בסיס החוקה ובמסגרת ההליך הדמוקרטי".

דוז'ריק הוסיף כי כוח הסיוע של האו"ם בעיראק מוכן לסייע למאמצים אלה, חודשיים לאחר קיום בחירות כלליות במדינה, הממשיכה לחפש יציבות. ממשלת ארצות הברית גינתה את המתקפה והציעה גם היא סיוע לבגדד.

דוברת משרד החוץ האמריקני, ג'ן סאקי, מסרה כי בכירים בארה"ב "תומכים בתגובה חזקה ומתאומת למעשים האגרסיביים האלה. ארצות הברית תספק את כל הסיוע הנחוץ לממשלת עיראק תחת הסכם המסגרת האסטרטגי בין המדינות, על מנת להבטיח שמאמצים אלה יצליחו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully