וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיראק: העימותים בין סונים לשיעים מגיעים לשיא חדש

חמישה פיגועים בשעה, 60 הרוגים ומאות פצועים. העימותים בין הסונים לשיעים הפכו את חודש מאי לחודש הקטלני ביותר בשנת 2014 ואת שנת 2014 לקטלנית ביותר מאז 2008

גל פיגועים בבגדד, עיראק, יוני 2014. AP
בגדד, אתמול/AP

60 בני אדם נהרגו אתמול ושלשום (שישי-שבת) בבגדד בסדרת פיצוצי מכוניות תופת שאירעה ברחבי העיר. לדברי המשטרה, הפיצוץ הקטלני ביותר אירע במחוז ביעא בו מתו 23 בני אדם. שום ארגון לא לקח עד כה אחריות לפיגועים, אולם ההערכה היא שמאחורי סדרת הפיצוצים עומדים איסלאמיסטים סונים, שבשנה האחרונה שמו למטרה לפגוע באוכלוסייה השיעית המהווה רוב במדינה. לדברי המשטרה המקומית, כל חמשת הפיגועים התרחשו במהלך שעה.

"עמדתי לסגור את החנות שלי כששמעתי פיצוץ עצום ברחוב הראשי", אמר קארים עבדולה, כשרגליו עדיין רועדות מחרדה. "ראיתי הרבה מכוניות עולות באש וגם חנויות", הוא הוסיף. מטענים נוספים התפוצצו ליד בית קולנוע, ליד חנות מיצים פופולרית וליד מסגד שיעי.

עוד ידיעות מהעולם:
ספרד: השרים אישרו הענקת אזרחות לצאצאי המגורשים
אובמה: ”הייתי מאשר שוב עסקת שבויים עם טליבאן”
הוא עוד ישוב: לא תמה ההיכרות עם אחמדינג'אד

עוברי אורח מביטים באופנוע ממולכד שהתפוצץ במרכז בגדאד – אפריל 2014. AP
"חשבנו שאלה כוחות הביטחון ואז ראינו את החמושים". בגדד/AP

מאז יום חמישי הצליחו החמושים להשתלט על חלקים מרמדי ומפלוג'ה - שתי הערים המרכזיות בפרובינציית אנבר הסונית. בלילה שבין יום חמישי לשישי הצליחו החמושים לעקוף את אנשי הביטחון ולחדור לאוניברסיטת אנבר שברמדי תוך כדי שהם שותלים מאחוריהם פצצות. בסופו של דבר, הם הרשו לסטודנטים ולאנשי הסגל לעזוב, אך נשארו בקמפוס גם במהלך יום שבת, והמשיכו בחילופי האש עם כוחות הביטחון.

מרצה שנלכד במחלקת הפיזיקה של האוניברסיטה אמר שכמה אנשי צוות שגרים רחוק מהקמפוס, ישנו באוניברסיטה במהלך הלילה משום שזוהי עונת הבחינות. "קרוב לשעה ארבע לפנות בוקר שמענו ירי חזק. שיערנו שאלה כוחות הביטחון שבאים להגן עלינו, אך הופתענו כשראינו שאלו חמושים", אמר המרצה. "הם הכריחו אותנו להיכנס לחדרים, ובמשך כמה שעות לא יכולנו לעזוב".

אמנם כוחות הביטחון הצליחו להשתלט על מרכז הפרובינציה, אך בפרברים המשיך הירי. כמו כן, העיר פלוג'ה, השוכנת כ-50 קילומטרים מרמדי, עדיין לכודה בידי המורדים.

אחד מהשומרים באוניברסיטה אמר כי הוא מאמין שמטרתם האמיתית היא היא להשתלט על אזור שנקרא חומיירה שנמצא מאחורי הקמפוס. כך הם יצליחו, לדבריו, להעביר תחמושת בין רמדי לפלוג'ה. "אני חושב שהם יסוגו בסופו של דבר כי האוניברסיטה היא לא המטרה שלהם. הם רוצים להישאר בחומיירה. אנחנו יודעים כמה היא חשובה להם", הוא אמר. "הם רוצים להתחבר לחמושים שלהם שנמצאים בפלוג'ה"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

השנה הקטלנית ביותר מאז 2008

ביום חמישי הגיעו הבדלנים גם לסמרה, עיר בפרובינציה הסמוכה, בה השתלטו על אוניברסיטה ועל שני מסגדים. יום למחרת, נלחמו הבדלנים בכוחות הביטחון בעיר מוסול שבצפון.

מושל מוסול מסר כי מאז יום שישי האחרון נהרגו 59 אזרחים ו-11 חיילים בקרבות שהתרחשו בעיר. מקור אחר אמר שברחובות עדיין יש גופות שלא יכלו להילקח משום שכמה אזורים בעיר עדיין נשלטים על ידי הבדלנים.

קרוב ל-480 אלף בני אדם פונו בכוח מבתיהם שבאנבר במהלך ששת החודשים האחרונים. לפי נתוני האו"ם מדובר בעקירה הגדולה בהיקפה מאז שיאה של שפיכות הדמים במדינה בין הפלגים השונים אשר אירעה בין השנים 2006-2007. פרק האלימות הנוכחי עדיין לא הגיעה לשיאים של אותן שנים, אך 2014 הייתה השנה הקטלנית ביותר מאז חל שיפור בביטחון במדינה שהחל ב-2008.

רק בחודש שעבר נהרגו בעיראק קרוב ל-800 בני אדם, ובכך הפך חודש למאי לחודש בו נהרגו הכי הרבה בני אדם בשנה האחרונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully